Retro Historic
Átlagtartó és pontkereső túra, 2018. szeptember 15.
Idén új szellemiségben rendezzük meg a Retro Mobil Historic futamot. Az elmúlt években többféle versenyfajtával vártuk a veteránosokat, volt hegyi felfutó, majd 1/100-assal kombinált átlagtartó túra, 2016-ban és 2017-ben pedig a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség szabályai szerint, ralis keretek között zajló átlagtartó sorozat része volt a futamunk. Most egy új ágát próbáljuk ki a veterános versenyzésnek: kombináljuk az átlagtartást és a pontkeresést.

Indulnak az autók a 2017-es futamon. Szériaautók és öreg versenygépek is rendszeresen rajthoz állnak a Retro Mobil Historic-on (fotó: Csik-Art)
Mit is jelent ez?
Az átlagtartásnál a GPS alapú speciális eszközzel nézzük, hogy a kijelölt szakaszokon betartják-e a versenyzők az előírt tempót. Ez a rövid összefoglalása a dolgoknak, de persze azért ennél bonyolultabb ez a jellegű versenyzés. A résztvevők autójába beszerelünk egy kifejezetten átlagtartáshoz kifejlesztett, GPS alapú eszközt (vagy közvetlenül kötjük be a kiépített áramcsatlakozóhoz vagy szivargyújtós töltővel üzemeltetjük), amely tizedmásodpercre pontosan képes megmutatni, hogy milyen sebességgel halad a csapat. A túra során az itinerben előre kijelölt szakaszokon zajlik az átlagtartás, ezeket külön színnel és SS feliratokkal jelezzük a füzetben.

A menetlevélen rögzítjük az átlagtartó szakaszokat, az átlagsebességét és rajtidőket is (fotó: Csik-Art)
Az SS szakaszokat mindig valamilyen közúti jelzőtáblához kötjük, és ezeket egyértelműen jelöljük is az itinerben. A szakaszok elején és végén nem kell megállni, a mérés is teljesen automatikus. Egy szakaszon a belépési és a kilépési ponton kívül legalább két, titkos ponton is megmérjük az autók sebességét, s ahhoz, hogy minél kevesebb hibapont jöjjön ki, célszerű az egész szakaszon a menetlevélben előírt átlagsebességet tartani. Mivel ez nem autóverseny, az FIA és a FIVA szabályai szerint 50 km/óránál nagyobb tempót sehol sem írunk elő – nem a gyorsaság, hanem a pontosság a lényeg!

Minden évben igazán színes mezőny gyűlik össze, az ország minden pontjáról jönnek a veteránosok (fotó: Csik-Art)
Hogyan keressünk pontokat?
A túra felépítése olyan, hogy átlagtartó szakaszokból összeállított etapokat úgynevezett pontkeresők követik. A pontkeresés egy interaktív játék, amelyben az adott útvonalon található érdekességeket kell „felkutatniuk” a párosoknak, talányos instrukciók alapján. Egy menetlevélre vezetjük fel a feladatokat, például olyat, hogy: „Ha megtaláltad a falu kocsmáját, derítsd ki, hogy hány gerezd fokhagyma kell a híres-neves helyi bablevesbe”. Persze lesznek autós, ralis kötődésű kérdések is, a lényeg az, hogy mindenki jól érezze magát!

Tavaly a Magyar Autóklub Berda József utcai központjából indult a mezőny, idén a terveink szerint Vácról startolnak a veteránok (fotó: Csik-Art)
A versenyzőket átlagtartásban és pontkeresésben is értékeljük, így az is kupához juthat, aki csak az egyikben ügyes, de a másikfajta feladatokkal nem tudott vagy éppen nem akart dűlőre jutni.

Mint egy raliversenyen: A sárga tábla az időellenőrző állomás kezdetét jelöli, a pirosnál kezeli a sportbíró a menetlevelet (fotó: Csik-Art)
Hová megyünk?
A túra a korábbi éveknek megfelelően egynapos lesz, Vácról indul, és Eger irányába megyünk, érintünk számos hangulatos tájegységet, nagyjából 200 km-es távra érdemes felkészülni, a végállomás Gyöngyös.

Várakozás a rajtban. Percenként indulnak az autók. Ha valaki kikési a menetlevélben megadott időt, büntetőpontot kap (fotó: Csik-Art)
Hamarosan további részletek és indul az online nevezés is itt a honlapon, már csak néhányat kell aludni!

Nem árt egy jó méterszámláló és akár speciális műszert is használhatnak a csapatok az átlagsebesség precíz méréséhez. A pontkereséshez viszont leginkább csak találékonyság és szerencse kell (fotó: Csik-Art)
Nevezési feltételek
Küldd el nekünk nevedet, címedet, telefonszámodat és a navigátor, valamint (ha vannak) a többi utas nevét az [email protected] címre a Retro Mobil Historic Nevezés tárggyal. Írd bele a levélbe az autó típusát és évjáratát is. Ezután visszaigazoló emailt kapsz, amelyben a további részletek szerepelnek.
A visszaigazoló emailt követően várjuk a nevezési díjat, ami 25 ezer Ft + áfa két személynek, ebben a könnyű reggeli, a frissítő és az ebéd is benne van. A nevezési díjat az Auto News Kft 10300002-20356925-00003285 számú MKB-s számlájára kell elutalni, de a helyszíni díjfizetésre is van mód, ám ez utóbbi igényt külön kell jelezni a szervezők felé. Fontos, hogy a benevezett autóban legyen 12V-os csatlakozó aljzat (szivargyújtó) is, mert az átlagtartáshoz szükséges eszközt úgy tudjuk csak beszerelni!