125 éves a Kisföldalatti

1896. május 2-án, Budapesten indult útjára a kontinens első villanyüzemű kéregvasútja.

Az országos ezredévi kiállításra készült közlekedési eszközön maga az akkori uralkodó, Ferenc József is utazott – a számára készült díszes kocsiban -, aki hozzájárult, hogy a vasút a nevét viselhesse. Építésekor a korszak legmodernebb megoldásait alkalmazták, többek között az ipari szintű vasbeton technológiát, valamint automata mechanikus biztosítóberendezés akadályozta meg az ütközéseket.

39,6×26,4 mm az érme mérete, előlapján a földalatti egyik állomásának metszete látható

Az eredeti, a forgóvázaknál hattyúnyakas kialakítású motorkocsik – többszöri felújítással ugyan, de – 77 évig, a vonal 1973-as teljes korszerűsítéséig közlekedtek, 1960-tól pótkocsikkal. A népszerű nevén Kisföldalatti az Andrássy úttal együtt 2002 óta a világörökség részét képezi.

Faburkolatú motorkocsi a hátlapon, a BB jelzés Bitó Balázsra utal. Az érme anyaga 75% réz és 25% nikkel ötvözete

A jeles évforduló alkalmából a Magyar Nemzeti Bank most 2000 forint névértékű színesfém emlékérmét adott ki, melynek grafikáját a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum bevonásával Bitó Balázs iparművész tervezte.