Collection de Voitures de S.A.S. le Prince de Monaco
Közel száz autóritkaság látható a Terrasses de Fontvieille galériájában. Megnéztük.
III. Rainier herceg rajongott az autókért, gyűjtőszenvedélyét azonban korlátok közé szorította a palota garázsa. A mini állam belvárosában kialakított új, 5000 négyzetméteres tárolót 1993-ban a nagyközönség előtt is megnyitotta, ahol tematikusan sorakoznak a négy évtizedes munkával összegyűjtött járművek – a legidősebb gép egy De Dion Bouton 1903-ból. Láthatók a hercegi család esküvői autói, Grace Kelly saját használatú Renault Floride kabriója, és olyan kuriózumok is, mint az eperszínű Mercedes 300 SL, amiből csak 18 példány hagyta el a gyárat.
Lamborghini Miura P400 (1967) – a herceg egyik kedvence volt a világ első szupersportkocsijának tartott, 280 km/h sebességre képes, középre keresztben (!) beépített V12-essel hajtott Miura. A 4,0 l-es motor 350 LE-t tud 7000/percnél
A múzeum (december 25. kivételével) naponta látogatható 10 és 18 óra között, de a pénztár 17.30-kor zár. Az online is megvásárolható felnőtt jegy 6,50, a gyermek (6-16 évesig) és diákjegy 3,00 EUR, bővebb információt a www.mtcc.mc honlapon találni.
Belépve a múzeumba, rögtön egy makulátlan állapotú béka zöld, 1973-as Porsche 911 Carrera 2.7 RS adja meg az alaphangot – a mechanikus Bosch befecskendezővel szerelt hathengeres boxer 210 LE-s
Citroën Type AC4 Kegresse (1929) – külön csoportot alkotnak az expedíciós járművek, ez az idestova kilencvenéves lánctalpas ma is működőképes
Ferrari 365 GTB/4 Competizione (1972) – csak 15 ilyen alukasztnis versenygépet épített a Ferrari. Az 1180 kilós gépet 4,4 l-es V12-es viszi (450 LE), állásból 100-ra 4,8 s alatt ér fel, végsebessége 300 km/h fölötti
Facel Vega Type HK2 (1963) – az utolsó francia luxusmárka Chrysler V8-assal szerelt kupéja. A gyárat paradox módon egy olcsó modell, a Facellia technikai és piaca kudarca rántotta a mélybe…
Nash Healey (1952) – az Egyesült Államokban, Angliában és Olaszországban is készült a típus, de összesen csak 507 darab 1952-54 között. A soros hathengeres 140 LE-s teljesítménye 130 km/h-s végsebességhez elegendő
Bugatti Type 37A (1928) – tőrőlmetszett versenygép, ehhez illően patinás állapotban látható. Csupán 1,5 l-es, 90 LE-s négyhengeres viszi, de a csúcssebesség elérhette a 190 km/h-t! Mögötte a 3,3 l-es sornyolcassal hajtott, áramvonalas Type 57G „Tank” (1936) már 240-es tempóra volt képes
Hispano Suiza Type H6B (1928) – a spanyol gép a korszak luxusautóinak krémjéhez tarozott, alvázait a leghíresebb nemzetközi karosszéria szabászatok öltöztették – köztük a magyar Nagy Géza is
Delahaye 135 MS (1947) – a francia márka 1954-ben szűnt meg, egy hasonló 135-ös kabrió a Magyar Közlekedési és Műszaki Múzeum gyűjteményében is pihen – felújítását várva
Impozáns a korai Rolls-Royce Phantomok sora, de a gyűjteményben akad kései Silver Ghost, Type Twenty és Silver Cloud I is – utóbbi a hercegi család egyik esküvői autója
Porsche 908 K (1968) – 14 példány készült a 660 kilós, 350 LE-s nyolchengeressel tüzelő pályagépből. A kiállított autó második lett az 1968-ban rendezett zeltwegi 500 km-es futamon