Renault Étoile Filante

Az 1950-es években többen próbálkoztak gázturbinás autókkal, tucatnyi kísérleti jármű is készültk, mert sokan hitték, hogy ez lesz majd a közeljövő, de tévedtek.

Renault Étoile Filante – magassága egy méter (999 mm), áramvonalas karosszériája a hajdani Mercedes és Auto Union versenygépekét idézi. A fotó nagyítása után jól látható, ahogy a só feltapadt a karosszériára aljára, a két tengely között

A Renault idén 64 éve, 1954-ben építette a szélcsatornában is tesztelt, 270 LE-s Turbomeca gázturbinával hajtott együléses (monoposto), 4,8 m hosszú, 950 kilós Etoile Filante (Hullócsillag) kísérleti kocsit. A sebességtesztet 1956-ban Észak-Amerikában, a Utah állambéli Bonneville-ben végezték a kiszáradt sóstó medrében, ahol Jean Hébert 307 km/h-s rekordtempót ért el.

A gázturbina azonban nem lett a jövő beharangozott hajtóműve, a Renault sokakkal együtt hamar elfelejtette a dolgot, ahogy magát a kék színű autót is, amely egyesek szerint a gyár egyik, ha nem a valaha volt legszebb alkotása. Az 1990-es években aztán felújították a prototípust, 1956 után először beindítva a Turbomeca hajtóművet is, és az Étoile Filante azóta a gyári Classic gyűjtemény megbecsült tagjaként tölti életét.

A rövid videón a négyszeres Forma-1-es világbajnok Alain Prost fia, Nicolas Prost vezeti a kísérleti autót ugyanott, ahol az a rekordot megfutotta.