Már nem sokkolta annyira a világot, mint a legendás istennő, a DS, ettől függetlenül a CX is csodabogár volt.
Korai CX 2400 Super. Sok a krómozott elem, az ablaktörlő mindvégig egykaros maradt. Az első széria gyűjtői szemmel legritkább változata a 168 LE-s GTi Turbo – az áramvonalas karosszériával 220-at ment
A Citroën mindig szeretett a végletek között egyensúlyozni: a faék egyszerűségével vetekedő 2 CV mellé megálmodta a formájában és szerkezetében is forradalmi DS-t, majd húsz évvel később lekopírozta a mutatványt – az már a sors fintora, hogy a 2 CV akkor még megvolt, sőt a CX búcsúzása után is maradt. Az „istennő” sikere magasra tette a lécet, de néhány területen, legfőképpen a motornál aknára futottak a CX-szel, mert a világmegváltó Wankel-láz hamar lázálommá vált, így a relatíve kis gépházba a típus teljes élete során kizárólag soros, keresztben beépített négyhengeresek kerültek.
Hatalmas raktérrel, pótüléssel pedig hétszemélyes utastérrel rendelkezett a kombi. A hidropneumatikus felfüggesztéssel az autó hátulja a terheléstől függetlenül vízszintben maradt
A mai C6-hoz hasonlóan hátul homorú üveges karosszériát az a Robert Opron tervezte, akit beválasztottak az Évszázad Autótervezője díj jelöltjei közé is. Az 1974-ben, Párizsban bemutatott, majd 1975-ben 229 ponttal az Év autójának megválasztott CX kiállása impozáns, az ötajtós hossza 4670, szélessége 1770, magassága 1360 mm, a tengelytáv 2850 mm. Ezen jócskán túltett a piactól és kiviteltől függően Break, Familiale Estate, Safari nevekkel illetett, 1975 októberétől kínált, a csomagtartóban 1977-től pótüléses kombi: a tengelytávot 3095, a hosszúságot 4960, a magasságot 1465 mm-re nyújtották. A franciás svédcsavart az ötajtós, protokollautónak szánt CX Prestige testesítette meg, amelynél a 3099 mm-es tengelytávból adódó helytöbblet a hátsó utasok kényelmét szolgálta – 1977 nyarától ennél a tetőt is megemelték.
1976-tól hivatali autóként rendszeresítette a francia kormány a luxus Prestige kivitelt, de az NDK államfő Erich Honecker is rajongott érte: egyedi, extra hosszú CX-et is rendelt magának
A CX motor-, hajtáslánc-, és betűjelölés variációinak komplett felsorolásához különszámra lenne szükség, így csak a legfontosabb sarokpontokat tekintjük át. Benzinmotorból többféle, alkalmasint karburátoros, befecskendezős, turbófeltöltéses 2,0, 2,2, 2,4 és 2,5 l-eseket használtak, dízelből 2,2 és 2,5 l-es szívó, turbósból 2,5 l-es létezett. A rugózás maradt a DS-hez hasonlóan mindkét tengelynél hidropneumatikus, a szervokormány pedig – járó motornál – álló helyzetben is „visszatalált” középre. A 2,0 l-es, 102 LE-s CX alapmodellt a korabeli sajtó a leköszönő DS 23 után kimondottan halványnak találta, ahogy 1977-ben az L-Jetronic befecskendezős, 128 LE-s CX 2400 GTi sem verte ki minden tesztelőnél a biztosítékot.
Mutatók helyett nagyítós üveg mögött pörögtek a sebességmérő és a fordulatszámmérő értékei, az ablaktörlő, a világítás, az irányjelző, a kürt gombjait a műszerház széleire tették – nincsenek bajuszkapcsolók. A fűtés kezelőszervei a két ülés közé kerültek. 1986-ban egyszerűsödött a műszerfal
Félautomata váltót (C-Matic) és Ambulance mentő kivitelt 1976-tól kínált a Citroën, az alapmodell neve 1979 nyarától 1982-ig Reflex lett (2,0 l-es, 4 sebességes kéziváltóval). 1981-ben a C-Matic helyett háromsebességes, bolygóműves ZF automata és tempomat került az opciós listára, míg 1982-ben kicsit igazítottak a formán: a szélesebb Michelin TRX abroncsok megjelenése miatt bővítették az első sárvédők kerékjáratait.
1986 utáni második széria. A 2,5 l-es turbódízellel a korszak leggyorsabb gázolajos autója, már az 1984-es kivitel is 195 km/h-ra volt képes. A visszapillantó önmagában is sikertörténet: ezt a CX alkatrészt szerelték a Jaguar XJ220, a Lotus Esprit és a TVR Chimaera sportkocsikra!
1985 tavaszán a CX 25 GTi Turbo extralistáján megjelent az ABS, majd nyáron bemutatták az 1986-os modellévtől kapható, komolyabb ráncfelvarráson átesett második CX szériát. Ekkor tűntek el a kecses krómlökhárítók, jöttek a színre fújt műanyag elemek, az új visszapillantók, valamint modernizálták a korábban az Alfa holdbázisra hajazó műszerfalat is. 1986-ban, nagyobb töltőlevegő-hűtőt kapott a CX 25 GTi Turbo 2, de 1989-ben, a már a PSA berkein belül fejlesztett, ék alakú XM átvette az ötajtós CX-től a stafétát. A külsős Heuliez viszont a Citroën engedélyével 1991-ig gyárthatta a kombit.
Citroën CX 25 GTi Turbo 2 ABS – ennél több jelzés nem került a hátfalra, a blokkolásgátlót büszkén, külön kis plakettel jelezték. A légterelő viszont nem igazán elegáns, a dupla kipufogó a lökhárító szélén szerénykedik
1974 és 1991 között kb. 1,17 millió Citroën CX készült, Franciaországon kívül is összeszerelték (pl. Dél-Amerika), és több speciális jármű alapjául szolgált – például ilyen volt a hatkerekű szuperhosszú kombi, az egyedi LoadRunner.