Régi hazai autós- és napilapokban szemléztünk közlekedéssel kapcsolatos híreket.
Ferenciek tere, a húszas években még Apponyi térként. Nagy a forgalom, háttérben az Erzsébet híd, a kis fekete autó egy MÁG kistaxi
1926. május. Júliusra várhatóan megjelenik a „Csonka-Magyarország” új térképe, kifejezetten autósok számára, mert felmérések szerint nálunk sokkal kevesebb az autó-turista, mint nyugaton.
*
Az Amilcar és a Salmson mellett a harmadik legnépszerűbb francia kiskocsi a Sénéchal. A hazai importőr, Wollemann István már Budapestre is hozta az első négyhengeres, 1,1 l-es motorral szerelt alvázat.
*
László Andor, az Auto-Salon igazgatója azokra a vevőkre számít, akiknek drága az automobil, de nem akarnak motorkerékpárt. A kétszemélyes, farmotoros Santax francia cyclecar kompresszoros erőforrása 500 köbcentis kétütemű, teljesítménye 4 LE 1200/percnél, sebessége 35-40 km/h. Remélhetőleg olcsósága sikerre viszi.
Magyar gyártmányú „pneumatik”, dívaként cigarettázó hölggyel: a Cordatic termékfelelősei már tudták, nincs jó reklám nő nélkül, mellesleg a korszak eleganciaversenyein is ez a stílus hódított
1926. június. A KSH által kiadott Magyar Statisztikai Szemle áttekintést ad a világ automobil-állományáról. Az USA útjain 17,3 millió személyi használatú jármű fut, Németországban 215 ezer, míg Magyarország a sereghajtók között van, alig 5300-zal. A hazai autóbuszpark 104 darabos.
*
Megváltozott az előzési szabály a Ferenc József és a Margit hídon: már a hídfő előtt elkezdhető a balra kitérő manőver. A közvélemény szerint aggodalomra ad okot a bürokrácia, ugyanis külön írásbeli rendelet erre nem lesz, a változásról „majd” kihelyezett táblák fognak tájékoztatni.
Erzsébet híd budai hídfő. Még nincs a ma ismert zebra, de a gyalogosok csak a felfestett (kipontozott) jelzések között keresztezhetik a közúti forgalmat
Skandalum: Bécsből rendelt festéket a Magyar Királyi Automobil Club vezetősége. A Székesfőváros illetékesei ugyanis több hónapnyi huzavona után sem tudták elintézni, hogy a Rákóczi út – Nagykörút, és a Kossuth Lajos „ucca” – Rákóczi út találkozásánál a járókelők csak kijelölt területen, az automobil forgalmat legkevésbé zavarva kelhessenek át. Indoklásuk: nem találtak megfelelő festéket a vonalakhoz.
Teherszállításra 1926 után is lehetet lófogatú kocsikat használni, de a fuvarozásban is elkezdődött a gépesítés: nyerges Ford Model T szódás teherautó a Kerepesi úton
Még mindig jelentős azon budapesti gyalogosok száma, akik nem hajlandók megérteni, hogy a lófogat korszaka lejárt, az úttest a gépjárműveké! Sokan andalognak, bámészkodnak, újságot olvasnak, amit a járdákon is megtehetnének. Szigorú rendszabályozásra van hát szükség, és így kevesebb lenne a baleset, valamint a város nyugalmát zavaró állandó dudaszó.
Mávag-Mercedes-Benz autóbusz. 1927-től a MAVART, 1935-től a MÁVAUT végezte a közúti társasgépkocsis személyszállítást. A KSH kimutatása szerint 1926 januárjában 104 busz volt Magyarországon
1926. december. Az automobil térhódítása miatt a Székesfőváros Tanácsa rendeletének értelmében, december 1-jétől eltűnnek Budapest útjairól a kétfogatúak és a konflisok. A jövő a géperejű bérkocsi, az átállásnál 1 taxi engedélyért 3 lófogatú kocsi engedélyt számítanak be. Bécsi mintára, nosztalgiából egy-egy konflist Budapesten is megtartanak.
*
Új komplex telephelyet tervez nyitni a Dorottya utcai Velox Automobil Rt., a Hupmobil, Opel, Salmson automobilok, illetve Latil teherautók képviselője.
Akárcsak ma, a külföldi autómárkákat importőrök képviselték. A Velox több gyárral is kapcsolatban állt, ez egy Opel reklámja
1926. február. Tagjai felajánlásával nyílt napokat tart forgalmi rendőröknek a Királyi Magyar Automobil Club. A klubtagok saját automobiljukon, kocsinként 3-4 rendőrrel járják Budapestet, hogy azok naprakészen szembesülhessenek a nagyváros forgalmi problémáival.
Pezsgő autós, motoros versenyélet volt a húszas években. Szmick Viktor a Magyar Túraút versenyen, 29-es rajtszámú francia Salmson autójában ül
Már érezteti hatását az új autóadó rémhíre: csökkenek az eladások, a vevők megrettentek. A közvélemény, a kereskedők szövetsége szerint, mintha a hajdani lovas kultúrát akarná a kormány visszahozni, az eltúlzott adó összeroppanthatja a piacot, gátolhatja a fejlődést, így a törvényhozók mohósága miatt Magyarország súlyosan lemaradhat a nyugati államoktól.
A díjak lóerő alapúak, motorkerékpároknál 25 pengő, és a 0,5 LE-t felfelé kerekítik: a 3,5 LE valójában 4 LE és 100 pengő. Az autókat sávosan sarcolnák, 10 LE-ig 40, 16 LE-ig 65, e felett pedig 90 pengőt kellene fizetni. Egy 7 LE-s Salmson éves adója így 280, egy 22 LE-s Fiat 509-esé már 1980 pengő – az autók kategóriájához mérten ez horribilis.
Előtérben egy Fiat 509, nem luxusautó, de a kalkulált közel kétezer pengős adója igencsak megterhelő lett volna a tulajdonosnak
Összeállította: Krepsz Zoltán (fotó: Fortepan és a szerző archívuma)