Közlekedés Budapesten

Régen minden jobb volt – halljuk sokszor. A közlekedésben viszont bőven akadtak gondok a húszas, harmincas években is.

Végállomás az Andrássy úton, a Hősök terénél. Az 1923-ban alapított BSzKRT csak 1932-ben olvasztotta magába az 1915-től önállóan működtetett fővárosi autóbusz-közlekedést

Az úthálózat minősége kifogásolható, nincs elég híd a Dunán, a közösségi közlekedés jövője a földalatti vasút, de Budapest e tekintetben el van maradva a világvárosoktól. A főváros túl van terhelve járművekkel, a közlekedési morál lesújtó, a gyalogosok, és különösen a kerékpárosok fittyet hánynak a szabályokra. Változásokra, fejlődésre lenne szükség, de ehhez milliárdok kellenének – ennyi pénz pedig nincs.

Zsúfoltság az Astoriánál. Rengeteg a villamos, jobbra a népszerű Magomobil szürketaxik várakoznak utasokra

Ma szinte szóról szóra ez olvasható a sajtóban, a főváros iménti jellemzése azonban az 1920-as évek közepének helyzetét vázolja. Megdöbbentő: idestova egy évszázad alatt nem történt semmi? Ez így természetesen nem igaz, a főváros gyarapodását próbálta követni a közlekedési infrastruktúra, csupán nem tudott vele lépést tartani. Korabeli források szerint a káosz elsősorban az utak, a terek rossz kiépítésének volt köszönhető.

Sokáig megmaradt a fuvarozásban (és így a fővárosban) a lófogatú teherkocsi, viszont a lóvasutat felváltotta a villamos, majd a konflisokat, a fiákereket az autótaxi

A forgalmi tehermentesítés szempontjából hiányoztak a főutakkal (pl. Andrássy, Rákóczi) párhuzamos utak, és a szűk, zegzugos utcák sem javítottak az állapotokon – a városrendezésnél Budapest nem engedhette meg azt a nyugati luxust, hogy (lakó)épületeket bontson el. Az utak felülete a vízelevezetés miatt általában ívelt (bogárhátú) volt, ezért a lecsúszásveszély miatt, sebességtől függetlenül mindenki középen próbált haladni, lassítva és veszélyessé téve ezzel a forgalmat. További nehézséget okoztak a kátyúk.

Rendőri irányítás az Oktogonon. A NAG volt az első trambusz Budapesten (jobbra), hosszabb próbaüzem után a Margitszigetre már licence MÁVAG-NAG gyártmányok jártak

A Petőfi és az Árpád híd nélkül körülményes volt az átjárás Buda és Pest között, a keskeny Lánchídon tilos volt a teherforgalom, nem járt villamos sem, az Erzsébet híd pedig, ahogy akkor mondták „nem vezetett sehova, nekiment a Gellért-hegynek”, így zömmel a Margit és a Ferenc József híd állta a járművek rohamát. Krizsanecz Kálmán rendőrkapitány, mint a székesfővárosi közlekedési ügyek felelőse átlátta a helyzetet, de a sajtóban hiányzó milliárdokról beszélt.

Chevrolet teherautó az Andrássy úton. Sokan nehezményezték az utak mellett látható plakátokat, hirdetőoszlopokat, árusító bódékat

Szerinte Budapest elsőből sereghajtó lett, mert a millenniumi földalatti után egyetlen metróvonalat sem épített 30 év alatt, miközben már komoly hálózatok szövik át a mélyben a világvárosokat. A kapitány halk járású autóbuszokat szeretett volna a belvárosban csörömpölő villamosok helyett, továbbá irritálták a nagyvárosba nem való, az utakon bóklászó, azokat beszennyező, és a közlekedést lassító konflisok, ló vontatta teherkocsik.

Járművek, kerékpárosok, gyalogosok az első Erzsébet hídon. A villamos pályája ekkor még nem középen, hanem a járdák mellett volt

Az Automobil Motorsport 1926-os közlése szerint az országban nyilvántartott 11 000 automobilból 8 000 futott Budapesten, és sokan joggal aggódtak: mi lesz később, ha ötször, tízszer ennyi lesz a jármű? A helyzeten nem javítottak az utakon szaladgáló gyalogosok, a szerszámaikat olykor szétszóró, a csúcsforgalomban komótosan takarító utcaseprők, és a városban vadul cikázó kerékpárosokat sem a jelenkor szülte – utóbbiak felelősségre vonása miatt azonosító tábla vagy szám bevezetését fontolgatták.

Ma is állnak ezek az épületek, a kapu szintén megvan, de a kép árulkodik, hogy a Damjanich utcában itt egykor benzinkút üzemelt

Egy lapban leközölt cikk egyirányú utcákat javasolt a belvárosban, éjszakai műszakot a közterületet takarítóknak, továbbá felhívta az illetékesek figyelmét a gombamód szaporodó hirdetési oszlopokra és bódékra, amelyek rontják a kilátást.

Komótosan dolgozó utcaseprő a Műegyetem rakparton. Az automobilvezetők szerint este kellett volna takarítani a várost, ahogy nyugaton tették

 

Összeállította: Krepsz Zoltán (fotó: Fortepan)