Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 (1976)

A hatalmas V8-assal hajtott 450 SEL 6.9 az S-osztály első sorozatának csúcsmodellje.

Katalógusadat szerint 225 km/h a végsebesség, de az Auto Motor und Sport 234, a svájci Automobil Revue pedig 237 km/h-s értéket is mért. A jobb oldali visszapillantó gyárilag hiányzik

1972 szeptemberében nem csak a W108/109 sorozatot nyugdíjazta a Mercedes-Benz: az S-osztály hivatalos bevezetésével lerakta az egységes típusjelölés alapkövét. A gyári zsargonban W116 kóddal ismert autó forgalmazása a 280 S, a 280 SE és a 350 SE változatokkal indult, majd 1973 elején a 450 SE/SEL koronázta meg a kínálatot. A SEL tengelytávja 100 mm-rel hosszabb, 1973 novemberétől opcióként az összes befecskendezős S-osztály rendelhető volt így. Az autó kiemelkedő biztonsága (gyűrődő zónák elöl és hátul, négyküllős biztonsági kormánykerék, párnázott műszerfal süllyesztett kapcsolókkal, biztonsági üzemanyagtartály), és a C 111 kísérleti járműből átvett számos technikai újítás (korabeli gyári leírás szerint például fékezésnél a karosszéria kereszttengelye körüli bólintó mozgás minimalizálása) a szakújságírókat annyira lenyűgözte, hogy 1974-ben, az olajválság közepén a benzinpusztító V8-assal szerelt Mercedes-Benz 450 SE/SEL érdemelte ki az Év autója címet.

Jól látható a kormányoszlop fölött a futómű magasságállító kapcsolója. A fa eredeti, a burkolatok puhák, és jellemzően nincs kézifékkar, a rögzítő fék Mercedes-módra pedálos. A hatalmas autó vezetése könnyed játék, de az ereje ijesztő

1978-ban az állólámpás 240 D 3.0 öthengeres, 3,0 l-es dízel erőforrását turbófeltöltővel látták el (115 LE), és a főúri kényelemet takarékossággal párosító 300 SD ezzel lopakodott be a luxuskategóriába. Nem titok, hogy ezt a „spórolós” kiadást elsősorban a szigorú, de az S-osztály eladásait tekintve rendkívül fontos észak-amerikai piac előírásai szülték. Szintén 1978-hoz kapcsolódik a Bosch céggel közösen fejlesztett, és elsőként bevezetett ABS, amely túlzás nélkül mérföldkő a járműbiztonság történetében.

Minden irányban bőséges a férőhely – a tengelytáv 3 méter -, az epedás üléspad a régi idők kanapéira emlékeztet. A puha velúrkárpit kellemes viselet, kevésbé izzasztó, mint a bőr, és ebben a példányban kitűnő állapotnak örvend. A tolótetőt opcióként kínálták még a csúcsmodellhez is, pedig a 6.9-es közel 11 000 márka értékben tartalmazott olyan extrákat, amiért az S-osztály többi tagjánál fizetni kellett

A közel 70 000 márkáért, azaz két 350 SE áráért kínált 450 SEL 6.9 a W116 sorozat krémje volt 1975 szeptembere és 1980 májusa között. A korszak legmodernebb, legerősebb, leggyorsabb európai luxusautójának számító, kéttonnás modellből 7380 darab hagyta el a sindelfingeni üzemet, a tengerentúlra 1977-től exportálták.

Teljesen kitölti a teret a V8-as, amelynél 15 000 km volt a szerviz periódus. A motort 12, a hidropneumatikus rendszert 6, a váltót 8,9, a szervokormányt 1,4 liter olajjal kell feltölteni. A hűtőrendszerben 16 liternyi folyadék cirkulál

A 6,9 l-es, szárazkarteres V8-as motor a korábbi W109 300 SEL 6.3 limuzin M100 jelű motorjának a továbbfejlesztése, Bosch K-Jetronic befecskendezővel, 286 LE-vel és 549 Nm forgatónyomatékkal. Az erő háromfokozatú, hidrodinamikus automataváltón keresztül jutott el a hátsó kerekekig – a korabeli kezelési könyv leírása szerint fokozatonként haladva 95, 155 és 225 km/óra volt az elérhető maximális sebesség. A rugózás eltért a normál S-osztálytól, a „hatkilences” alatt elöl-hátul ugyanúgy független felfüggesztésű, de a Citroënekhez hasonló hidropneumatikus rendszer dolgozott, automatikus szintszabályozással. A vezető a kormány mögötti kapcsolóval rögzített (S) és magas (H) állást is választhatott, előbbi az autó vontatásakor (megemelésekor), utóbbi rossz terepen segítette a haladást.

Szintszabályozás: járó motorral, 30 másodperc alatt 40 mm-rel emelhető meg a karosszéria

Alkalmi, 1976-os évjáratú tesztpéldányunk barna fényezésével a Ronin című mozifilm négykerekű szereplőjére emlékeztet, de nincs bulváros csattanó, Robert De Niro és Jean Reno nem ezzel a példánnyal akciózott. Az autó állapota néhány – zömmel utastérben felfedezhető – apróságtól eltekintve gyári, az órában valós adat a 97 000 megtett kilométer. A teljes velúr kárpit talán meglepő, az ember bőrülésekre számítana, pedig ez is olyan korabeli extra, amit a 6.9-es szériában megkapott. Ide tartozik még a négy elektromos ablak, a légkondicionáló, a központi zár, a fordulatszámmérő, az első-hátsó könyöklő, a fényszórómosó, és a Mercedes-Benzekben elsőként széria tempomat. Az opciós lista nem volt hosszú, innen a tolótetőt fedezhetjük fel az autón.

Megdöbbentő látvány, ahogy menet közben a benzinszintjelző mutatója jobbról balra mozog…

A hatalmas motor hosszas indítózás után, szélviharszerű süvítéssel kel életre, alapjárata rezzenéstelen, de gázadásra elmarad a V8-astól várt bugyogás – ez nem az amerikai, hanem a pedáns német iskola, ahol az osztályelső nem renitenskedhet. Menet közben azért beszűrődik az utastérbe némi dorombolás, ám megdöbbentő, ahogy ez a bálna gázadásra fityiszt mutat a mai forgalomnak. A komfortos futómű és a hatásos zajszigetelés tompítja ugyan a sebességérzetet, de a jobb láb biccentésére mindig határozott nyomással válaszolnak az epedás ülések háttámlái, a tükörben pedig hirtelen zsugorodni kezdenek a korábban még mellettünk lévő autók. Keserű utóíz, hogy nem csupán a 450 SEL 6.9, de a benzinszintjelző mutatója is képes lendületbe jönni, a sárga pálcika szinte szemmel követhetően tart a közel 100 liternyi naftához skálázott műszer üres jelzése felé.

Azért bordázott a bura, mert így nem tudja teljesen belepni a rárakodó szennyeződés, és valamennyire mindig láthatók maradnak a jelzések – biztonságból jeles. Csak a jobb oldalon csillogó 6.9 felirat árulta el a csúcsmodellt, még a kipufogók is szerényen lefelé hajlanak. A forma nehezen öregszik, szinte hihetetlen, hogy a W116-osok veterán korban vannak

A W116-os S-osztályon belül a 6.9-es ritka madár, hiszen a teljes gyártási mennyiségnek (473.035 db) csupán másfél százalékát tette ki.

– kázé –