Jelen idő

2021. május 6. csütörtök, 23:55

125 éves a Kisföldalatti

1896. május 2-án, Budapesten indult útjára a kontinens első villanyüzemű kéregvasútja.

Az országos ezredévi kiállításra készült közlekedési eszközön maga az akkori uralkodó, Ferenc József is utazott – a számára készült díszes kocsiban -, aki hozzájárult, hogy a vasút a nevét viselhesse. Építésekor a korszak legmodernebb megoldásait alkalmazták, többek között az ipari szintű vasbeton technológiát, valamint automata mechanikus biztosítóberendezés akadályozta meg az ütközéseket.

39,6×26,4 mm az érme mérete, előlapján a földalatti egyik állomásának metszete látható

Az eredeti, a forgóvázaknál hattyúnyakas kialakítású motorkocsik – többszöri felújítással ugyan, de – 77 évig, a vonal 1973-as teljes korszerűsítéséig közlekedtek, 1960-tól pótkocsikkal. A népszerű nevén Kisföldalatti az Andrássy úttal együtt 2002 óta a világörökség részét képezi.

Faburkolatú motorkocsi a hátlapon, a BB jelzés Bitó Balázsra utal. Az érme anyaga 75% réz és 25% nikkel ötvözete

A jeles évforduló alkalmából a Magyar Nemzeti Bank most 2000 forint névértékű színesfém emlékérmét adott ki, melynek grafikáját a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum bevonásával Bitó Balázs iparművész tervezte.

Címkék: ,
Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Legyen saját címoldala!

Tegye különlegessé az idei karácsonyt! Lepje meg rokonait, barátait,...

Jelentkezési lap – Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance 2022

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

Építse meg a Wartburg 353 valósághű mását!

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás