Jelen idő

2019. október 15. kedd, 04:45

Peugeot L45 (1914) - Túl az Óperencián...

Az 1910-es években a Peugeot komoly erőt képviselt az autóversenyeken, erről tanúskodik az L45 pályagép is.

Néhány lelkes „amatőr”, többek között a zsiráfmotoros géppel is versenyző Georges Boillot a gyár engedélyével kísérletezésbe kezdett, aminek eredményeként megszületett az áramvonalas karosszériás, 7,6 l-es, félgömb égésterű, központi gyújtógyertyás, hengerenként négyszelepes és dupla vezérműtengelyes, szárazkarteres motorral hajtott L76 jelű versenyautó. A 112 LE-s géppel 186 km/h fölötti végsebességet lehetett elérni.

Csak a rögzítőfék karja van a karosszérián kívül, a váltó kulisszája már a lemez mögé került. Az ülés mögött a benzintartály, a far kilakítása áramvonalas

Az alapkonstrukciót megtartva, 1914-ben debütált a továbbfejlesztett L45, már „csupán” 4,5 l-es hengerűrtatalommal, mind a négy kerékre ható fékrendszerrel és a kerékcsavaroknál szárnyas anyákkal, amik jelentősen lerövidítették a kerékcserék idejét. A Peugeot 1913-tól részt vett az Indy 500-as futamokon, a márkát jól ismerték a tengerentúlon, így amikor a világháború miatt eltűntek a versenyautók, az amerikai szervezők Európába jöttek, hátha találnak „túlélő” példényokat.

Szerencséjükre két L45-ösre akadtak, az egyik a Lyoni Nagydíj tartalék gépe volt – mindkettőt elvitték. Az egyik Peugeot-t Art Klein vezette, 1923-ban a tulajdonába is került, majd 1949-től a multimilliomos Lindley Bothwell gyűjteményét gazdagította, aki 1986-ban bekövetkezett haláláig rendszeresen vezette is az eredti motorral és alvázzzal rendelkező kincset. A motor felújítására csak sokkal később, 2000-ben volt szükség, majd 2017-ben a Bothwell-gyűjtemény több tagjával együtt az L45 is aukcióra került.

Balról a vastag cső a felforrósodó kipufogó, a pedálokat benyomni kell, nem pedig lefelé taposni , mint általában szokás

Egy kilétét titokban tartó licitáló nagyra értékélte, hogy a világ egyetlen Grand Prix múlttal rendelkező Peugeot L45-öse a birtokába kerülhet, és ezért hajlandó is volt mélyen a pénztárcájába nyúlni: 7,26 millió dollárt, azaz több mint 2 milliárd forintot fizetett a legendás autóért. Ennél többet még egyetlen Peugeot-ért sem fizettek soha.

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Legyen saját címoldala!

Tegye különlegessé az idei karácsonyt! Lepje meg rokonait, barátait,...

Jelentkezési lap – Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance 2022

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

Építse meg a Wartburg 353 valósághű mását!

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás