Vásár

2019. július 22. hétfő, 17:50

Motorversenyek 1948-1971

Schwanner Endre, korszakának kiemelkedő technikaisport-fotósának hazai motorversenyeken készült fényképeit Nyitray István rendezte sajtó alá.

Endre életében nem vezetett motorkerékpárt, de akkor honnan ez a szerelem a motorsport iránt? – teszi fel a kérdést Nyitray István a könyv bevezetőjében, amiből az is kiderül, már 2009 – az akkor 75 éves motorkerékpár-versenyző, Szabó II. László tiszteletére rendezett fotókiállítás – óta érlelődött benne eme hiánypótló, kincseket rejtő album összeállításának a gondolata. Schwanner Endre 1928. március 20-án született Budapesten, az elemi iskola után 1938-46 között a Bencés Gimnáziumban tanult és érettségizett. A főváros ostromát és az ’56-os eseményeket egy Baross utcai lakóház óvóhelyén vészelte át. A műszaki dolgok már gyerekként felkeltették az érdeklődését, mint mondja, falta Verne Gyula regényeit, és csodálta a környékükön levélszekrényeket ürítő postai oldalkocsis motorkerékpárt ugyanúgy, mint a villanymotorjával halkan suhanó akkumulátoros csomagszállító teherkocsit. Még nem volt tízéves, amikor megkapta első fényképezőgépét, egy amerikai Univex kamerát, húszévesen pedig már javában kattogtatott a motorversenyeken. Első fotója éppen 71 éve, Az Autó 1948. szeptemberi számában jelent meg nyomtatásban: az FTC szervezte tihanyi verseny napján szakadt az eső, a profik óvták a drága fotósfelszerelést, Endrének viszont az előző napi „száraz” tréningről is voltak fotói, így a lap kérésére tudott adni a futamon győző Szalkay Béláról. Schwanner Endre 1958-tól dolgozott különféle fotós állásokban, nyugdíjba 30 év után, 1988-ban vonult, mint a Pallas Lap- és Könyvkiadó Vállalat Fotó Főosztályának a vezetője.

Kiss Rezső felvétele Schwanner Endréről munka közben, 1949-ben, Óbudán

Korábban szinte minden hazai gyorsasági, illetve cross versenyen ott volt – és fényképezett. Tévé és internet híján az embereket érdekelték ezek a színes-zajos-szagos programok, a profiként száguldó hősök, akik mögött nem állt gyári csapat, nem folyt pénz a zsebükbe a csapból is; a küzdelmek nagyjából azonos feltételek mellett zajlottak, jellemzően a Városligetben (1959-ig) és a Népligetben (1972-ig). Amint a címből kiderül, a Motorversenyek című album elképesztően gazdag, Schwanner Endre által jegyzett fekete-fehér képanyaga bő két évtizedet ölel át 1948-1971 között. A fotókkal kapcsolatban többek között Kurucz György, Spáth Tibor és Szabó II. László is élménybeszámolókkal, kiegészítésekkel szolgált. Szívből ajánljuk ezt a könyvet minden sport- és motorkerékpár rajongónak, mert kivételes összeállítás, mementó egy olyan korszakról, amely teljesen eltűnt az évtizedek homályába veszve.

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Legyen saját címoldala!

Tegye különlegessé az idei karácsonyt! Lepje meg rokonait, barátait,...

Jelentkezési lap – Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance 2022

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

Építse meg a Wartburg 353 valósághű mását!

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás