Jelen idő

2019. július 22. hétfő, 17:38

Elhunyt Lee Iacocca

Hosszan tartó súlyos betegség után, 2019. július 2-án elhunyt Lee Iacocca, a Ford és a Chrysler korábbi első embere.

Olasz emigránsok gyermekeként, Lido Anthony Iacocca néven született 1924. október 15-én. Érettségi után gépészmérnöknek tanult, ilyen pozícióban kezdett a Fordnál 1946-ban, de bevallottan jobban érdekelte a kereskedelem, ezért a cégen belül váltott. Karrierje az 1950-es évek közepén, egy kedvező konstrukciójú részletfizetési akció sikerével vett repülőrajtot, majd ő bábáskodott az olcsó „ponycar”, a Ford Mustang születésénél – talán már akkor tudta, hogy legendát teremtett.

Iacocca neve örökre összeforrt az első Mustanggal, amelynek ő vezette a kidolgozását a Fordnál

Bár úgy hírlett, hogy viszonya – enyhén szólva – nem volt felhőtlen Henry Ford II-vel, 1970-ben ő ülhetett a Ford elnöki bársonyszékébe, ahol nyolc évet töltött el. Bár a gazdasági eredmények jól alakultak, történtek malőrök is, például a Pinto-botrány. A Ford 1970-ben bemutatott kisautója azzal szerzett „hírnevet”, hogy a hátsó tengely mögé épített üzemanyagtartály balesetveszélyes: ütközésnél kigyullad és porig ég az autó. Az ügyet azonnal felkapta a sajtó, hangos botrány, számos per, majd visszahívás lett a dologból, és ugyan történtek halásos balesetek, a végén kiderült, a Pinto nem veszélyesebb, mint bármelyik amerikai típus. Iacocca mindenesetre nem maradt a Fordnál, 1978-ban a nagy bajban lévő Chryslerhez ment, ahol vakon bíztak a képességeiben, nem véletlenül: komoly átszervezésekkel öt év alatt nyereségessé tette a vállalatot.

Elnöki beszéd a Voyager bemutatóján – a Chrysler több márkája gyártotta a típust, így a Plymouth is

Gigantikus hitelt szerzett, a saját fizetését jelképes 1 dollárra csökkentette, na és persze eladható, korszerű autókat terveztetett – például a Voyager egyterűt, amely kategória először meghódította az észak-amerikai piacot, később az egész világot. A Chrysler 1983-ban már szárnyalt, apránként visszafizette a hiteleit is, így a topmenedzser szűk egy évtizeddel később, 1992-ben megérdemelten vonult nyugdíjba – tegyük hozzá, a vállalat ekkor már nem száguldott a korábbi tempóban. Iacocca az autóipartól azonban sosem tudott elszakadni, rendszeres vendége volt különféle talkshow műsoroknak, a legbefolyásosabb gazdasági lapoknak adott címlapos interjúkat, könyveket írt, mindenről elmondta a véleményét, és szegről-végről az ő közbenjárása is sokat számított, hogy létrejöhessen a németekkel közös Daimler-Chrysler fúzió. Anyagilag is támogatta a New York-i Szabadság-szobor felújítását és különféle alapítványokban szintén aktívan tevékenykedett, amíg a Parkinson-kór le nem győzte.

Imádta az autókat, még nyugdíj előtt vezethette a V10-es motorral szerelt Dodge Viper RT/10-est – elnyerte a tetszését

Magánélete viharosabb volt, mint a szakmai pályája, háromszor nősült (1956, 1986, 1991), két gyermeke született, de 1994 óta magányosan élt Los Angeles egyik luxus negyedében, Bel Air-ben, ahol életének 95. évében hunyt el.

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Legyen saját címoldala!

Tegye különlegessé az idei karácsonyt! Lepje meg rokonait, barátait,...

Jelentkezési lap – Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance 2022

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

Építse meg a Wartburg 353 valósághű mását!

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás