Jelen idő

2017. január 13. péntek, 20:30

100 év után bezárt a ZIL - Fel, számolás!

AMO néven alapították, a sztálini időkben ZISZ néven termelt, majd 1956-tól hívták ZIL-nek. Újabb keresztelő azonban nem lesz, a ZIL véglegesen lehúzta a rolót.

ZIL 114 – szándékos, hogy a formák az amerikai típusokat idézték, itt a Lincoln Continental lehetett a minta

Véget ért az orosz járműgyártás egyik leghosszabb története: 100 éves fennállása után hivatalosan is bezárt a ZIL, elkezdődött a felszámolás. Az 1916-ban AMO néven alapított autógyárat 1931-ben nevezték el Sztálinról, ekkor lett ZISZ, leginkább ismert típusa pedig a hatalmas 110/115 személyautó – utóbbi a ritka páncélozott kivitel, amelyből csodával határos módon, Magyarországon a Közlekedési Múzeum őriz egy példányt.

Sztálin halála után a páncélozott ZISZ 115 limuzinokat visszahívták és bezúzták – a pártvezetés rossz üzenetnek tartotta, hogy a nép vezetői ilyen “túlbiztosított” járművekkel közlekedjenek, hiszen nincs félnivalójuk. Csodával határos módon Magyarországon valahogy itt maradt egy 115-ös, a legenda szerint Rákosi Mátyás kapta ajándékba Sztálintól… A lényeg, hogy nem ment veszendőbe, miután a Magyar Nemzeti Bank már nem használta pénzszállításra, átadta a Közlekedési Múzeumnak, ahol a mai napig megvan

Sztálin halála után néhány évvel, 1956-ban változtatták a nevet ZIL-re, a korábbi igazgató, Lihacsov tiszteletére. A gyár fő profilja mindig is az autóbusz-, a tehergépkocsi-, valamint a katonai járműgyártás volt, luxus személyautók és különleges kisbuszok csak kis darabszámban, elsősorban a pártvezetés számára készültek, gyakorlatilag kézi összeszereléssel. A ZIL utolsó terméke egy kék színű fülkés, 43276 típusú nyergesvontató volt 2016 december végén. Aki nosztalgiázni szeretne, kattintson korábbi cikkünkre.

Nem túlzás, Magyarországon mindenki ismeri a 130-as teherautót, amelyből itthon nem a képen látható rövid, hanem a hosszú platós 130G volt a jellemző. A szomjas 170 LE-s, V8-as benzinmotorokat idővel dízelekre cserélték, így oda lett a kellemesen dübörgő hang

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

GYŰJTSD ÖSSZE A VOLKSWAGEN LEGENDÁS AUTÓINAK MODELLJEIT! (X)

A De Agostini kiadó új, exkluzív Volkswagen hivatalos modellgyűjteményével...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

125 éves a Kisföldalatti

1896. május 2-án, Budapesten indult útjára a kontinens első...

Surányi Péter (1947-2020)

Nagy veszteség ért minket. Ha nem róla volna szó,...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás