Menetszél

2017. január 7. szombat, 14:36

Citroën 11 D Légére (1955) - Frontvonal

A 11-es a Traction Avant legnagyobb példányszámban gyártott változata volt 1934-57 között. Egy ilyen késői Légére-t próbáltunk.

Ma is üdítően hat ez a forma, amit nem francia, hanem olasz tervező rajzolt. Az ablaktörlőlapátok ellentétesen dolgoznak, az ajtók felett jól látható az esővédő csatorna

Három éve még autószerelő műhelyként funkcionált az a családi ház alatti kétállásos garázs, amelyen a fekete Citroën jelenleg egy amerikai kivitelű, ritka C123-as dízel kupé Mercedesszel osztozik. A tulajdonos, Varga István autószerelő mester beavat, hogyan kell leszedni és ügyesen feltekerni a méretre varrt védőponyvát, segítségképpen magam is részt veszek a műveletben és pár perc múlva már pöccre indul, majd finom alapjáraton duruzsol az 1911 köbcentis négyhengeres. Legutóbb esküvőn járt a kocsi – István nem dolgoztatja, csak baráti, családi meghívásoknak tesz eleget -, a fotózás előtt eltávolítjuk a feltett szalagdíszeket, aztán indulunk.

Egyszerű, sallangmentes műszerfal – a kormány mögötti óraegység nagyon modern dolog volt az 1930-as években. A visszapillantó alatti fekete gombot tekerve kibillenthető a szélvédő

Meglepően csendesen suhan a 62 éves Citroën, kellemesen, nem émelyítően ringat a rugózás, a gyorsulás a kedvező, egy tonnát alig meghaladó saját tömeg ellenére sem különösebben dinamikus, de ha megvan a lendület, vidáman tartható a forgalom ritmusa. A háromfokozatú kéziváltó karja a kormány mögött jobbra, a műszerfalból nő ki, az egyest és a hátramenetet kissé nehezen veszi, egyébként könnyű kezelni. A hidraulikus fék minden keréknél dobos, a megfelelő hatásfok eléréshez taposni kell a Citroën-logós pedált, a rásegítés nélküli kormány holtjátéka nagy, de a szerkezet örömtelien informatív, a modern, villanyszervós autóknál ilyet nem tapasztalni.

Hévízen, a Lotus – Retro Mobil Concours d’Elegance szépségversenyen már győzött Traction Avant a legszebb sárvédő kategóriájában – nem véletlenül

A helyszínre igyekezve röviden elbeszélgetünk a típus múltjáról, akit a részletek érdekelnek, a Retro Mobil 2014/4-es számában, illetve online ide kattintva találja írásunkat. A lényeg, hogy a francia adóbesorolás miatt 11-essel jelzett változat képezte a kínálat gerincét, 1934-57 között 620 455 példány készült – a Traction Avant nem hivatalos típusnév, az akkor úttörő fronthajtás miatt ragadt rá.

Kurblival is indítható a motor. A Légére-nél (BL) kör alakú, a Normale (BN) kivitelnél ovális alakú a kurbli nyílása

A választék leírása kissé bonyolult, a háromféle tengelytávú karosszérián belül több altípus volt, amiben most mi ülünk, az a 60 LE-s motorral legerősebbnek számító, 125 km/h csúcssebességre képes 11 D Légére, amit a nagyobb 11 D Normale verzióval együtt utolsóként, 1955-57 között gyártottak, rövid ideig az utódnak tekinthető DS-szel párhuzamosan.

Még a tartalék olaj is az autóhoz illő régi kannában van. Az 1,9-es sornégyes 60 LE-s, a váltó a motor előtt, innen nézve a hűtő alatt van

Az olasz Flaminio Bertoni tervezte forma különlegessége a hatalmas tengelytáv: bár ez Légére, azaz a legkisebb karosszéria, a 2910 mm (!) a mai felsőkategóriás luxusautókéval vetekszik. A kerekek a sarkokon vannak, így köztük úgy is tágas lehet az utastér, hogy a hosszában elhelyezett motornak szintén kell a hely. A hátrafelé nyíló első ajtón át kényelmes a beszállás, de az alacsony tető miatt ajánlott figyelni a fejre.

Oldaltartást csak annyit adnak a párnás ülések, amennyire az utasok beléjük süppednek. Kevésbé biztonságos (balesetnél kivágódik), de sokkal kényelmesebb a beszállás a hátrafelé nyíló ajtókkal

Pad helyett önálló, húsosan párnásra tömött ülések fogadnak, a lábtérben a pedálokon kívül nincs semmi, a fronthajtás miatt elmarad a kardánalagút is. Átlagos testalkattal (175 cm) kellő távolságban, pont jó szögben áll a vékony karimás kormány, a kilátást a meredek és keskeny – a szellőzéshez előre kitámasztható – szélvédőn át szokni kell, oldalra nézve sokkal jobb a helyzet, hátul szinte csak lőrés van. A második sorban bőven van helye a lábaknak, de a Légére nem csak a legrövidebb, hanem a legkeskenyebb Traction Avant is (1680 mm), ezért vállban hamar szorít.

Hátul bőséges a lábtér, csak széltében szűk a Légére. Teljesen sima a padló, lévén nincs alatta kardántengely. Fejtámlákat akkoriban még nem szereltek az ülésekre

1952-től a csomagtartó külső feléről a csomagtartóba költözött a mai meghatározással teljes értékű pótkerék, a 11 D értelemszerűen már ilyen, a rakodóhely nem tágas, ráadásul az üreg sokkal magasabb, mint amilyen mély. Szemet gyönyörködtetők a részletek: a míves kilincsek, a cégfeliratos Marchal lámpák, a sárvédők fémbetétjei, a kurbli-nyílásos hűtőmaszk – ez még az a korszak, amikor ügyeltek az apróságokra.

Finoman kidolgozott részletek mindenhol. A kilincsek finoman járnak, az ajtókat nem kell becsapni, rendesen becsukhatók. A lámpákat a Marchal szállította

István gyerekkora óta vágyott erre a típusra, az 1960-as években, a Lehel téren mindig megcsodálta az ott parkoló Traction-t, vagy, ahogy sokan a krimisorozat után nevezik, a Maigret-féle Citroën-t. Évtizedekkel később kitartóan próbálkozott a vásárlással, de vagy lecsúszott a vételről, vagy más jött közbe, mígnem 2005-ben, Párizsban élő barátjától kapta a fülest. Egy szerelőműhely ingyen reklámfelületnek használta a fekete, a telefonszámaikkal összefirkált autót, reggel ki-, este begurították az udvarra a valaha szebb napokat látott matuzsálemet, amelynek azonban feltűnően jó állapotban maradt meg a karosszériája.

A lefelé konyuló kar a sebességváltó. Középen, szürke talapzattal az ablakmosó pumpája, körülötte a szívató, az önindító, a világítás és az ablaktörlő gombja. Az előgyújtás szintén innen szabályozható, a nyíllal jelölt kapcsolóval. Alul: Meg kell szokni az apró gázpedált, amit lefelé kell taposni

A belseje ellenben teljesen tönkrement, a részben üvegek nélküli utastér beázott, a penészes kárpitok elmállottak, bűzlöttek. Itthon, aztán ahogy illik, teljesen „szétborították” az autót, lakatolni valóban szinte alig kellett, a futóművet, a hajtásláncot is szépen fel lehetett újítani, komolyabb kihívást a belső jelentett. A hiányzó dolgokat javarészt külföldi börzéken sikerült beszerezni, a kárpit gyári szövet – István remek ötlete a kilincsek és az ablaktekerők mögé tett, szükség esetén gyorsan eltávolítható áttetsző plexilap, amely a kritikus helyen védi a textilt, ugyanakkor nem rondít bele az összhatásba.

Eredeti, a kesztyűtartó fedelének belső felére ragasztott használati utasítás. A gumi lehet „Pilote” és „X”, az autóra az utóbbi Michelin garnitúrát szerelték. Alul: A tulajdonos ötlete a plexi kárpitvédő – egyszerű és hatékony

Ezen kívül akad még apró módosítás, a bal térdnél három kiegészítő műszer (ampermérő, olajnyomás mérő, vízhőfok mérő) lett beépítve, korszerűbb az ablakmosó és egyediek az oldalablakok alsó gumiprofiljai, amelyek nem engedik az üvegek mellett lefolyni a vizet, így adva kevesebb esélyt a korróziónak. A napi munka után apránként, kikapcsolódásként restaurált Citroën két év alatt állt újra kerékre, a fényezésnél maradt az eredeti fekete szín, egyrészt ez a típus talán ebben a legautentikusabb, másrészt remekül kiemeli a krómozott elemeket.

Gyári szerszámok vannak a pórkerék mögötti zöld ládikóban. A csomagtér nem nagy, de ügyesen pakolva azért használható

István – aki egykori versenyzőként sem ismeretlen az autósvilágban – immáron tíz éve vidáman pöfög a rendszeresen karbantartott kedvencével, néha elkocsikázik egy-egy rendezvényre, találkozóra is, persze, nem versenytempóban.

Már a csomagtartóban van a pótkerék, jó fogású a hátsó fedél kilincse, a keskeny ablakon át rossz a kilátás. Mosolyt csal az arcra a szívószál vékonyságú kipufogócső

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Legyen saját címoldala!

Tegye különlegessé az idei karácsonyt! Lepje meg rokonait, barátait,...

Jelentkezési lap – Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance 2022

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

Építse meg a Wartburg 353 valósághű mását!

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás