Technikum

2016. június 1. szerda, 12:10

Ikarus és Csepel propaganda - Jó cégérnek is?

A monopolhelyzet miatt nem volt lényegi szükség hazai járműreklámra, sem az Ikarusnál, sem a Csepelnél, inkább a típusismertetésen volt a hangsúly.

Kártyanaptáron is megjelent ez a Csepel D-450 grafika, de itt egy típusismertető címlapja

Kártyanaptáron is megjelent ez a Csepel D-450 grafika, de itt egy típusismertető címlapja

A második világháború után átalakult a magyarországi nehézipar, ezen belül is a járműgyártás. A Mávagban fokozatosan megszűnt a tehergépkocsi összeszerelés, a buszos vonal pedig az államosított Uhri vállalatnál folytatódott Ikarus néven, 1963-tól kiegészülve a szintén beolvasztott székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyárral. Győrben sem készültek a korábban népszerű Super és Special haszonjárművek, a Rába csak a hatvanas évek végétől, a MAN licence érkezésével kapcsolódott be újra a körforgásba, így a kis- és középkategóriás teherautók fejlesztése, illetve gyártása a szigetszentmiklósi Csepel Autógyárra hárult.

Balra: Kedvelt helyszíntémák voltak a nemzetközi vásárok, akár grafikán is: Mogürt kiadványon a 450-es és 705-ös sorozatú Csepel nyergesvontatók. Középen: Mogürt plakát: Ikarus 311 grafika, a Lánchíd, mint tipikus magyar motívum kapott szerepet. Jobbra: Variációk ugyanarra a témára: Ikarus 620 Mogürt plakátok

Balra: Kedvelt helyszíntémák voltak a nemzetközi vásárok, akár grafikán is, a Mogürt kiadványon 450-es és 705-ös sorozatú Csepel nyergesvontatók. Középen: Mogürt plakát Ikarus 311 grafikával, a Lánchíd, mint tipikus magyar motívum kapott szerepet. Jobbra: Variációk ugyanarra a témára Ikarus 620 Mogürt plakátokon

A két nagyvállalat évtizedekig gyakorlatilag monopolhelyzetet élvezett a hazai piacon, igaz, a Csepelnek a különféle fuvarozócégeknél azért bőven akadt külföldi konkurenciája. Hatékony, a vásárlási kedvet élénkítő reklámra azonban nem volt szüksége egyiknek sem, egyrészt a piaci körülmények ezt nem indokolták, másrészt a teherautó, az autóbusz speciális igényeket elégített ki – ma sem érik egymást a televízióban, a rádióban, az újságokban ilyen hirdetések. A népszerűsítés, a típusismertetés viszont bevett gyakorlat volt korábban is.

Alul: Német nyelvű, színes grafikákkal gazdagon illusztrált Ikarus 55 prospektus borítója. Bátran használták a színeket. Balra: Hogy miért pont az Állatkertben képzelték el ezt a reklámfotót, az rejtély, de a jegesmedvéket nem igazán érdekelte az Ikarus 311. Jobbra: Egy DR50-es dömper is felkerült az Ikarus 604 és a Csepel D-450 mellé – a díszes kivitelű busz csupán prototípus volt, szériában a 630-ast gyártották

Alul: Német nyelvű, színes grafikákkal gazdagon illusztrált Ikarus 55 prospektus borítója. Bátran használták a színeket. Balra: Hogy miért pont az Állatkertben képzelték el ezt a reklámfotót, az rejtély, de a jegesmedvéket nem igazán érdekelte az Ikarus 311. Jobbra: Egy DR50-es dömper is felkerült az Ikarus 604 és a Csepel D-450 mellé – a díszes kivitelű busz csupán prototípus volt, szériában a 630-ast gyártották

Mind az Ikarusokról, mind a Csepelekről szép számmal készültek hol fotókkal, hol grafikákkal (és ezekkel vegyesen is) illusztrált gyártmányismertető prospektusok, természetesen több, jellemzően az export országok nyelvére lefordítva. Ezeket általában az értékesítéssel foglalkozó Mogürt számára állították össze, igény szerint hol a teljes típuscsaládról, hol csupán egy adott típusról. A kétoldalas gyártmányismertetőkön (típuslapokon) általában csak egy fotót és a műszaki adatokat tüntették fel. A civil közönség az ipari vásárokon is látható plakátokon, kártya, asztali, vagy fali naptárakon csodálhatta meg a járműveket, sokszor nem túl igényes fotókon.

Alul: Csepel D-450 vontatta nyerges szerelvény, a buszgyár készítette a hűtős félpótkocsit. Balra: Sokszor nem foglalkoztak a részletekkel, a háttér a szigetszentmiklósi gyár egyik épülete, zavaróan belógó árnyék és vezeték, a háttérben munkások látszanak. Jobbra: Német piacra szánt Csepel tejszállító a gyárudvaron fényképezve, bal szélen egy ottfelejtett kerékpár, a vontató mögött talán egy targonca. Külföldi prospektushoz ritkán, hazai kiadványhoz gond nélkül felhasználtak ilyen fotókat is

Alul: Csepel D-450 N vontatta nyerges szerelvény, a buszgyár készítette a hűtős félpótkocsit. Balra: Sokszor nem foglalkoztak a részletekkel, a háttér a szigetszentmiklósi gyár egyik épülete, zavaróan belógó árnyék és vezeték, a háttérben munkások látszanak. Jobbra: Német piacra szánt Csepel tejszállító a gyárudvaron fényképezve, bal szélen egy ottfelejtett kerékpár, a vontató mögött talán egy targonca. Külföldi prospektushoz ritkán, hazai kiadványhoz gond nélkül felhasználtak ilyen fotókat is

Az illusztrációkkal kapcsolatban népszerű helyszínként említhető a budai vár, a Citadella, a Váralja utca, a Hősök tere, a Városliget, a Kossuth tér, sőt sokszor a gyárudvar, de ha a helyzet úgy kívánta, akkor autentikus, akár lakótelepi környezetben is fotóztak, például az Ikarus 282-es városi autóbusz esetében. Összeállításunkban, a teljesség igénye nélkül szemezgettünk az elmúlt évtizedek Ikarus és Csepel propaganda anyagaiból.

Bal felső: Eredeti Ikarus 620 reklámfotó a Hősök terén, tőle balra az ebből készített Mogürt plakát. Utóbbinál a Budapest iránytábla retusálással került a helyére. Jobb felső: Helyszín az Engels téri autóbusz állomás, de a buszok fordítva állnak a peron mellett. A Budapest táblákat itt is retusálták. Bal alsó: Igazi ritkaság: az 1975-ben bemutatott Ikarus 270 pusztán kísérleti kocsiként született, de a Mogürt ezzel is próbálta növeli a presztízsét a külföldiek előtt. Természetesen szó sem volt exportról, a buszt később elbontották. Jobb alsó: Panoráma a Citadelláról. Ide tucatnyi Ikarus típust felhoztak fotózni, ez éppen a Monacóban serleget nyert 250 SL tárgyalóbusz

Bal felső: Eredeti Ikarus 620 reklámfotó a Hősök terén, tőle balra felirattal az ebből készített Mogürt plakát. Utóbbinál a Budapest iránytábla retusálással került a helyére. Jobb felső: Helyszín az Engels téri autóbusz állomás, de a buszok fordítva állnak a peron mellett. A Budapest táblákat itt is retusálták. Bal alsó: Igazi ritkaság: az 1975-ben bemutatott Ikarus 270 pusztán kísérleti kocsiként született, de a Mogürt ezzel is próbálta növeli a presztízsét a külföldiek előtt. Természetesen szó sem volt exportról, a buszt később elbontották. Jobb alsó: Panoráma a Citadelláról. Ide tucatnyi Ikarus típust felhoztak fotózni, ez éppen a Monacóban serleget nyert 250 SL tárgyalóbusz

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Legyen saját címoldala!

Tegye különlegessé az idei karácsonyt! Lepje meg rokonait, barátait,...

Jelentkezési lap – Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance 2022

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

Építse meg a Wartburg 353 valósághű mását!

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás