Menetszél

2016. január 7. csütörtök, 13:58

Land Rover Series IIA (1963) - A vadon szava

A klasszikus kocka Land Rover valóban tartós, de a szóbeszéddel ellentétben nem igénytelen szerkezet. Díjnyertes példányt próbáltunk.

Gyári igazolás szerint 1963. március 11-én készült el, egy héttel később pedig útnak indították Rómába, ahol megrendelték. A fényezés neve hivatalosan Light Green

Gyári igazolás szerint 1963. március 11-én gördült le a gyártósorról, egy héttel később pedig útnak indították Rómába, ahol megrendelték. A fényezés neve hivatalosan Light Green

Apa, apa egy dzsip! – kiált fel integetve a hároméves forma szőke kisfiú, aki mellett diszkrét motorzúgással elsuhanunk, pedig ő nem arra gondolt, hogy a Land Rover születéséhez tényleg van némi köze az amerikai márkának. A Jeep fonetikus formája a terepjárók szinonimája lett, de ez nem árnyékolja be a Land Rover immár 67 év óta tartó világsikerét.

Spártaian egyszerű műszerfal, vékony karimás kormánnyal. A nagy fekete dob fűtőberendezés, a piros gombos karral a 4x4, a felező és a kardánkihajtás kapcsolható, a sárgával csak a 4x4

Spártaian egyszerű műszerfal, vékony karimás kormánnyal. A nagy fekete dob fűtőberendezés, a piros gombos karral a 4×4, a felező és a kardánkihajtás kapcsolható, a sárgával csak a 4×4

A sztori rövid. A Rover igazgatója, Spencer Wilks olyan univerzális járművet akart, ami traktor (szántás) és vontató (terményszállítás) egyszerre, ugyanakkor közúti közlekedésre is alkalmas. Az ötletet a katonai Willys Jeep adta, ebből a háború után szép számmal maradt Angliában és a legenda szerint Spencer fivére, a főmérnök Maurice Wilks a Red Wharf öböl fövenyén rajzolta le az első skiccet.

Extra volt az ajtókárpit és a könyöklő is, a gyár műbőrrel, Gábor kárpitosa valódi bőrrel dolgozott

Extra volt az ajtókárpit és a könyöklő is, a gyár műbőrrel, Gábor kárpitosa valódi bőrrel dolgozott

Hogy ne legyen gond az exporttal – a kiviteli termékekre akkor komoly dotációt adott az állam -, a Jeep alvázra, javarészt Rover személyautó alkatrészekből épített 1947-es Centre Steer prototípusnál középre tették a kormányt. Ezt a szériamodellnél elvetették, a formát egyszerűsítették, a felépítmény acél helyett alumíniumból készült. A típus hivatalosan a Land Rover nevet kapta, sorozatgyártása 1948-ban, Solihullban kezdődött (itt túl vannak a kétmilliomodik példányon), a többi már történelem.

Mindkét ablaktörlőt egy-egy Lucas villanymotor hajt, a gégecsövön meleg levegő fújható a szélvédőre, amely előre billenthető

Mindkét ablaktörlőt egy-egy Lucas villanymotor hajt, a gégecsövön meleg levegő fújható a szélvédőre, amely előre billenthető

Szabó Gábor gyerekként szeretett bele a Land Roverbe. Nagybátyja Angliában telepedett le az ötvenes években, három évtizeddel később autóval jött vizitelni a rokonság, több Land Roverjük is volt. Gábort nem a terepjárós kalandvágy ejtette rabul, hanem az autó őszinte, számára biztonságérzetet sugárzó formája. Évekig érlelődött benne a gondolat a saját Landy iránt, ízlelgette, elengedte, újra fellángolt, aztán eljött a pillanat.

Tekintélyes a hasmagasság (222 mm), a gumiabroncs nem az eredeti méret, mert azzal nem férne be a passzentos garázsba – a gyári garnitúra azért megvan

Tekintélyes a hasmagasság (222 mm), a gumiabroncs nem az eredeti méret, mert azzal nem férne be a passzentos garázsba – a gyári garnitúra azért megvan

Szerencsésen indult a projekt, amikor az 1963-as, rövid 88 inch (2235 mm) tengelytávú, hétszemélyes Series IIA Station Wagon hervadtan a látókörébe került, mert hiánytalan állapotban volt. Három nap alatt alvázig bontották, a komplett felújítás oroszlánrészét a Land Roveres körökben ismert mágus, Horváth Dávid és csapata végezte, ám a villamosmérnök végzettségű Gábor is aktívan bekapcsolódott, amikor ideje engedte – bontott, alvázat javított, fékcsövet hajlított, motort szerelt.

Hosszanti padok helyett négy felhajtható üléssel szerelték a Station Wagon-t. Sokkal rövidebb, mint egy mai kisautó, mégis hétszemélyes...

Hosszanti padok helyett négy felhajtható üléssel szerelték a Station Wagon-t. Sokkal rövidebb, mint egy mai kisautó, mégis hétszemélyes…

Nem voltak komoly zökkenők, a típushoz jó az alkatrészellátás, a kárpitozás Győrben, Szabó Istvánnál készült, műbőr helyett – csipetnyi luxussal – valódi bőrrel, a gyári belső lámpa Melbourne-ből, az egyedi kulcstartó Birmingham-ből jött.

Vicces a lakat a tanksapkán, a betöltőt körben alumíniumlemez védi. Minden részlet célszerűen funkcionális, a forma másodlagos

Vicces a lakat a tanksapkán, a betöltőt körben alumíniumlemez védi. Minden részlet célszerűen funkcionális, a forma másodlagos

Gábor eredetiségre törekedett, nem változtatott a fényezésen, nem szerelt fel csörlőt, nincs utólagos differenciálzár, vagy dinamó helyett generátor, inkább figyel a töltésre. Kikapcsolódásképpen szereti babusgatni kedvencét, számára ez a „landroverezés” sava-borsa! Ezek a kocsik masszív, de nem igénytelen szerkezetek, éppen hogy rendszeres karbantartásra (olajcserék, zsírzó pontok) van szükségük és akkor valóban kimennek a világból. Persze, minden méret colos, ez speciális szerszámokat, gyakorlatot és türelmet igényel szerelésnél.

Magasra kell ülni, az első pad háromrészes, az ideális vezetői pozíció erősen alkatfüggő

Magasra kell ülni, az első pad háromrészes, az ideális vezetői pozíció erősen alkatfüggő

A beszálláshoz magasra kell fellépni, az ülések nem formázottak, oldaltartás nincs, a kilátás jó, viszont a gépházon tornyosuló pótkereket szokni kell. Hatalmas a kormány, a pedálok rendje hibátlan és nagy a taposófelületük – ez bakancsban vezetve előny. Hátra középen kell felszállni, az ülőlapok felhajthatók, a lábak könnyen összegabalyodhatnak, de mókás így utazni. A világosra festett szafari tető extra, előnye, hogy nem közvetlenül a tetőlemezt süti a nap, míg a két réteg között kavargó menetszél hűsíti a kabint – a módszer működik.

Négy zsalun jöhet a friss levegő a szafari tetőn keresztül. A mennyezeti lámpa Ausztráliából van

Négy zsalun jöhet a friss levegő a szafari tetőn keresztül. A mennyezeti lámpa Ausztráliából van

A célszerszámosság miatt sokáig felárat kértek az indexért, a zárakért, az ablaktörlőkért, bár az afrikai szavannán, ahol mindenki látott már Land Rovert, ezek aligha voltak fontosak. Mint autó, igazi nyers gépmatuzsálem, mindene izomból megy, nincs szervokormány, a négy dobfék szervo nélkül lassít, a kuplung is kőkemény. A 2,25 l-es (valójában 2286 köbcentis), OHV vezérlésű négyhengeres benzines különlegessége, hogy dízellé is átépíthető, így 74 LE-s, gázolajosként bő tízzel kevesebb.

Bőven van helye a négyhengeresnek, a későbbi Series III már V8-assal is ment. Ez a 2,25 l-es benzines könnyen átalakítható dízelüzemre

Bőven van helye a négyhengeresnek, a későbbi Series III már V8-assal is ment. Ez a 2,25 l-es benzines könnyen átalakítható dízelüzemre

Finom az alapjárat, nincs kellemetlen rezonancia, a váltó négyfokozatú kézi, határozott kezelést igényel és az első két gang nem szinkronos. Alapból hátra megy a nyomaték, az összkerékhajtás kapcsolható és van felező, illetve külön kardánkihajtás, ahonnan különféle eszközök működtethetők – elvégre ez egy munkagép. Kanyarban érezhetően dől a felépítmény, magasan van a súlypont, ám meglepően finom a rugózás, ilyen, amikor a „megkent” laprugó kötegek dolgoznak és nincsenek mereven összerohadva.

Ezt látni, ha kivesszük a középső ülőlapot: középen a kardán, alatta az alagútban a kipufogócső fut

Ezt látni, ha kivesszük a középső ülőlapot: középen a kardán, alatta az alagútban a kipufogócső fut

A sebesség nem szédítő, a rövid áttételezéssel lehet ugyan 100 km/h fölé gyorsulni, a Landy nem képez forgalmi akadályt, de 70 körül ideális az utazótempó. A fogyasztás 15 l/100 km, Gábor szerint ez pont jó, igaz, reálisan nézve sem tűnik soknak.

Hátul is van pótkerék, a beszállást lehajtható fellépő segíti. A tető levehető, helyette ponyva is feltehető

Hátul is van pótkerék, a beszállást lehajtható fellépő segíti. A tető levehető, helyette ponyva is feltehető

A Szabó-család minden tagja szereti a régi vágású brit terepjárót, de csak kirándulni és oldtimer találkozókra járnak vele. Sárban dagonyázni valóban kár lenne a makulátlan állapotú géppel, amelyet a hévízi X. Lotus – Retro Mobil Concours d’Elegenace szakmai zsűrije a legszebb angol autónak járó díjjal tüntetett ki.

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Legyen saját címoldala!

Tegye különlegessé az idei karácsonyt! Lepje meg rokonait, barátait,...

Jelentkezési lap – Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance 2022

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

Építse meg a Wartburg 353 valósághű mását!

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás