Serleg

2015. december 28. hétfő, 14:52

Mavamsz Hegyi Felfutó Bajnokság - Sportot űznek

2015-ben indították útjára a veterán hegyi bajnoki sorozatot. Vajon mik a tapasztalatok és ami még fontosabb, milyen lesz a folytatás?

A Mavamsz Hegyi Felfutó Bajnokság a maga nemében újdonság volt a hazai versenypalettán, mert eddig nem volt még ehhez fogható, amatőröknek kiírt sorozat nálunk. Természetesen nem új keletű a hegyi felfutó, mint műfaj, a szervezésben főszerepet vállaló Fóti Motorbarátok Köre (FMBK) két évtizede rendez hegyi futamokat, azaz tapasztalatuk van bőséggel, hogy mi fán terem egy ilyen rendezvény. Az utóbbi években egyre népszerűbbek a Kisnémediben tartott megmozdulásaik, és a galgamácsai verseny is sok lelkes motorost, autóst vonz. Logikus lépés volt tehát 2014-ben, hogy Figler Albert elnök és a lelkes klubtagság belevágott egy bajnoki sorozat alapelveinek kidolgozásába. Utánanéztek, hogy az úgynevezett egyenletességi időmérés, ami az ő versenyeik alapját adja, vajon illeszkedik-e a nemzetközi veterános szövetség (FIVA) szabályrendszerébe. Hamar kiderült, hogy igen. A FIVA jelenlegi előírásai az ilyen jellegű futamoknál a 80 km/órás maximális sebességet is megengedi, ugyanakkor az FMBK-s rendezvényeken 50-nél húzták meg a felső határt azzal a kitétellel, hogy ez átlagsebesség, az egész versenytávra vonatkoztatva. Igaz, aki előtt meglengetik a rajtzászlót, az kevéssé figyeli a kilométerórát, de Figler Albert szerint a rendezvényeken nem jellemző a száguldozás (ami egyébként kizárást is von maga után), s mivel kifejezetten az egyenletességi szempontok szerint értékelik az indulókat (két kört kell megtenniük ugyanazon a pályán, s arra kell törekedniük, hogy a két mért idejük között minél kisebb legyen a különbség), nem érdemes nagyon hajtani, mert a túlzott tempó megnehezíti a pontos időtartást.

1.A rajt minden futamon látványos, ahogy az autók és motorok felsorakoznak indulás előtt. Szerencsére eleddig komolyabb baleset sem történt a futamokon. Az időmérés – hagyománytiszteletből is – klasszikus módon, stopperórákkal történik

Minden futamon látványos a rajt, amikor az autók és motorkerékpárok felsorakoznak indulás előtt. Szerencsére eleddig komolyabb baleset nem történt a futamokon. Az időmérés – hagyománytiszteletből is – klasszikus módon, stopperórákkal történik

A szervezők szeretik azt is hangsúlyozni, hogy nem klasszikus értelemben vett gyorsasági versenyekről van szó, mert a háború előtt is létező megbízhatósági futamok szellemiségét szerették volna visszahozni. Egyébként a MAMS (Magyar Motorsport Szövetség) véleményét is kikérték a sorozatról, elküldték nekik a versenyek helyszínrajzait, a biztonsági terveket, és az elképzelések meggyőzték a szövetség vezetőit. Az elnök büszke arra, hogy nemcsak az évtizedes tapasztalatokkal bíró FMBK-s versenybírói csapat állt helyt idén saját két futamukon (Galgamácsán és Kisnémediben), de az új szervezők – az elmúlt két évben már rendezőként bemutatkozó Classic Motorsport Club és a tűzkeresztségen most áteső Motorbarátok Egylete Nógrádsipek – is színvonalas munkát végeztek, előbbi Bükkszentkereszten, utóbbi Nógrádsipeken hirdette meg hegyi felfutóját.

Raliautók és utcai túragépek is együtt futnak, a légkör családias. Sokan saját sátrat is vernek a depóban. A sorozat mindegyik futama FIVA B minősítésű volt 2015-ben, és erre pályázik a sorozat jövőre is

Raliautók és utcai túragépek is együtt futnak, a légkör családias. Sokan saját sátrat is vernek a depóban. A sorozat mindegyik futama FIVA B minősítésű volt 2015-ben, és erre pályázik a sorozat jövőre is

Mivel Figler Alberték szerettek volna egy keretet adni a futamoknak, megkeresték a Mavamaszot, hogy álljon mögéjük. A beadott szabályzattal egyetértettek, így a szervezet a nevét adta a négyfordulós bajnoksághoz. A 2015-ös évet egyértelmű sikernek értékelik az FMBK-nál, hiszen nevezőből nem volt hiány (mindegyik versenyen ötvennél több gép állt rajthoz), ráadásul az indulók hamar ráéreztek az időmérés ízére, s megértették a szabályokat, a versenybírók utasításait. Az elnök hangsúlyozta: egy ilyen összejövetel remek családi program, ahol nincs szükség versenyzői liszenszre vagy különleges előírások szerint épített járművekre, ráadásul a nevezési díjakat is igyekeztek alacsonyan tartani (egy-egy futamon nem érte el a 10 ezer forintot), így sokan megengedhették maguknak, hogy a bajokság összes állomását beiktassák a nyári programjaik közé.

Nagyjából fele-fele arányban jönnek motorosok és autósok, előbbiek közül nem kevesen épített speciál géppel vágnak neki a futamoknak

Nagyjából fele-fele arányban jönnek motorosok és autósok, előbbiek közül nem kevesen épített speciál géppel vágnak neki a futamoknak

Jövőre csak néhány apró korrekciót szeretnének végrehajtani a szabályokon, például bevezetik azt, hogy a bajnoki értékeléshez legalább a futamok felén rajthoz kelljen állni (azonos járműkategóriában). Az már biztosnak tűnik, hogy a 2015-ös helyszínekhez csatlakozik Parádsasvár is, valamint egy váci versenyre is számíthat a közönség. Utóbbit a Retro Mobil csapata szervezheti, ha sikerül megegyezni az út kezelőjével és a hatóságokkal. A 2016-os sorozat első állomása Bükkszentkereszt lesz, várhatóan május második felében. A részletes versenynaptárt lapunkban is közzétesszük, ahogy a Retro Mobilban a futamokról is beszámolunk az év folyamán.

KaMi

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Legyen saját címoldala!

Tegye különlegessé az idei karácsonyt! Lepje meg rokonait, barátait,...

Jelentkezési lap – Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance 2022

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

Építse meg a Wartburg 353 valósághű mását!

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás