Technikum

2015. november 8. vasárnap, 21:56

Automobil adásvétel - Papírmunka

Egy automobil eladójának és vevőjének jogai, valamint kötelességei a húszas években. Régen sem volt egyszerű a helyzet…

Dupla fényszórójával valóban fényűző az Ariel motorkerékpár – a kétkerekűek után is kellett luxus-, forgalmi- és közúti adót fizetni

Dupla fényszórójával valóban fényűző az Ariel motorkerékpár – a kétkerekűek után is kellett luxus-, forgalmi- és közúti adót fizetni

Az automobil – vagy hivatalosan gépjárómű – a jövő közlekedési eszköze. A személy- és tehergépkocsik a kereskedelem, az ipar és egyre intenzívebben a hétköznapi élet nélkülözhetetlen kellékei, segítői és csak a luxusadó miatt, pusztán elméletben és anyagi vonatkozásban tekinthetők luxuscikknek – vélték nem alaptalanul 90 évvel korábban is. A járművek adásvételének jogi procedúrája szintén nem napjaink bürokratizmusának terméke. Ezt bizonyítja, hogy a húszas évek ügyvédi praxisaiban már akadtak olyanok, akik erre a területre specializálták magukat, az ügyintézés vonatkozásában pedig nem meglepő, hogy számos ma ismert fogalom, illetve állami sarc visszaköszön a múltból – némi iróniával mondhatni, nincs új a Nap alatt.

Gépjárómű forgalmi engedély

Gépjárómű forgalmi engedély

Az adásvétel létrejöttét nem bonyolították túl, ha az eladó és a vevő a vétel tárgyában és annak összegében megegyezett, akkor az üzlet létrejött, külön írásbeli szerződést nem kötöttek, elég volt egymás markába csapni. Az ügyvédek azonban ettől óva intettek, hiszen a szerződésben mindkét fél javára fontos kikötéseket rögzíthettek. Az előleg visszajárt, a foglaló nem, kivéve, ha az eladó hibázott: ilyenkor a foglaló dupláját adta vissza. Használt kocsinál az eladó köteles üzemképes járművet átadni, kivéve, ha a megtekintésnél a vevő elfogadta az automobil aktuális (akár sérült, mozgásképtelen) állapotát. Új kocsi vásárlásakor a megrendelőlevél aláírása csak a vevőre nézve járt kötelezettséggel, az eladó (kereskedő) még visszautasíthatta azt. Ha viszont elfogadta, akkor „kellő idő alatt” értesítenie kellett a vevőt, különben a rendelés hatályát vesztette – az idő a vevő esetleges hitelkérelmének elbírálásától, vagy a szállítástól függött. Az átadásnál az eladók általában szigorúan tartották a vállalt határidőt, mert a vevőnek át kellett venni a kocsit – erre a szerződésben foglaltak szerint többféle lehetősége nyílt.

Lakcímre is leszállították az új automobilt, ha a boldog tulajdonos otthon szerette volna átvenni kocsiját

Lakcímre is leszállították az új automobilt, ha a boldog tulajdonos otthon szerette volna átvenni kocsiját

Ha nem felelt meg a kereskedő telephelye, akkor a lakcímére kérhette az autót (ez a gyakorlat látható az 1934-es Meseautó című filmben), de a szállítás történhetett vasúton, vagy tengelyen (közúton) is. Ilyenkor a költségek (vasúti fuvardíj, üzemanyag, járművezetői napidíj) a vevőt terhelték, a kockázat (baleset, sérülés, műszaki hiba) szintén. Az eladó utólagos teljesítés jogcímén bebiztosíthatta magát késői átadásra, de a vevő extra kitétellel rögzíthette, hogy ilyen esetben nem tart igényt a kocsira, sőt kártérítés illeti meg. Újnak minősült az olyan automobil, amelyet a gyárból tengelyen szállítottak le, vagy megtörtént a kb. 500-600 km-es bejáratása. A garancia mindössze hat hónap volt kizárólag az alvázra és a motorra, a jótállás a tartozékokon kívül (gumik, villamos berendezések, stb.) a karosszériára sem terjedt ki, mert ekkor még jellemzően külön műhelyek gyártották a felépítményeket.

Magotax magántaxi – négy napja volt a tulajdonosnak, hogy mentességet kérjen a fényűzési adó alól

Magotax magántaxi – négy napja volt a tulajdonosnak, hogy mentességet kérjen a fényűzési adó alól

Az állami sarcok közül a fényűzési és forgalmi adó már nevében sokat elárult az automobil társadalmi megítéléséről. Egy 1928-as pénzügyminisztériumi rendelet értelmében a fényűzési adót a vevő (egyéni megállapodással az eladó) fizette a vételár szerint, motorkerékpárokra és autókra 14 LE-ig 5, 15-24 LE-ig 10, 25 LE-n felül 15 százalékot. Személy- és áruszállításra alkalmas gépkocsik után 2 százalék forgalmi adót szedett be az állam. Fényűzési adómentességet csak orvosok és bérkocsisok (taxisok) kérhettek a minisztériumtól, ha megkapták, csupán 2 százalék forgalmi adót róttak le, de az adásvételi szerződés keltezésétől maximum négy napjuk volt az igénylésre! A forgalmi engedély (motorkerékpár: 1,30 pengő, gépjárómű: 2,70 pengő) és a rendszám (motorkerékpár: 6 pengő, gépjárómű: 20 pengő, igazolólapok: 1,30 és 2,70 pengő) kiadása előtt a járművet rendőrségi szakértők vizsgálták meg, ennek díja motorkerékpároknál 18 pengő, autóknál 32 pengő volt.

Rendőrségi szakértői vizsgálat adatlapja

Rendőrségi szakértői vizsgálat adatlapja

Közúti adót minden jármű után fizettek, motorkerékpároknál és autóknál adólóerő szerint, előbbieknél 5-10, utóbbiaknál 15-30 pengőt adólóerőnként. A szállítójárműveknél az önsúlyhoz igazodtak, társaskocsiknál (buszok), teherautóknál és traktoroknál mázsánként 12-30 pengőre, pótkocsiknál 5-20 pengőre jött ki a tarifa. Autó eladásánál 2,50 pengőt kellett fizetni átíráskor az igazolólap kiszolgáltatásáért. Ha a tulajdonos csak üzemben tartásra adta át gépjárművét, a forgalmi engedélyt a 250.000/1929. számú belügyminisztériumi rendelet értelmében az üzembentartó nevére állították ki, de a tulajdonos kérelmezhette nevének feltüntetését a forgalmiban.

Üzembentartói változás bejelentése

Üzembentartói változás bejelentése

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Legyen saját címoldala!

Tegye különlegessé az idei karácsonyt! Lepje meg rokonait, barátait,...

Jelentkezési lap – Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance 2022

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

Építse meg a Wartburg 353 valósághű mását!

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás