Serleg
Megnéztük: Busz 100 kiállítás - Százados
Sokan “modellmúzeumnak” tartják a Közlekedési Múzeumot, mert a kiállításokon rengeteg kicsinyített jármű van a vitrinekben. Erre a megállapításra a Busz 100 tárlat sem cáfol rá, de azért akad egy érdekes, ráadásul kipróbálható eszköz. Képriport.
Való igaz, hogy az eredeti tárgyakat csak részben pótolják a modellek, bár ne feledjük, a gyűjteményi tematika mindig nagyban befolyásolja a bemutathatóságot: sokszor helyhiány miatt nincs más megoldás, mint a modelles illusztráció. Döntően nagyméretű járműveivel sosem volt könnyű helyzetben az idén tavasztól három évre bezáró Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, ráadásul sok fontos típusból (például autóbuszokból) nincs megmaradt példány sem.
A múzeum védelmében jegyezzük meg, a Busz 100 kiállításnak otthont adó belvárosi Elektrotechnikai Múzeum (1075 Bp., Kazinczy u. 21.) apró terme még a legkisebb Rába Tr 3,5 típust sem tudná befogadni – pedig van ilyen kocsi a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban -, ennek ellenére valóban többet vártunk egy kiemelkedően fontos, centenáriumi tárlattól, mint néhány nem sokat mondó tabló, autóbuszülés és ötletszerűen, vitrinben elhelyezett ősrégi, amatőr szintű modell. Akit a százéves autóbusz-közlekedés részletesebben érdekel, ebben a cikkünkben további információkat találhat.

Szemafor alakú megálló a múzeum udvarán – akit érdekel, hogy kék helyett miért piros kör van a táblán, sajnos nem tudja meg, mert nincs kiírva, ahogy régi járatinformációs táblát sem tettek az oszlopra. Kár…
*

Mellékes a szöveg, de nagyon érdekes a fotó: már a második világháború után készült, mert a sor végén leghátul egy Mávag Tr 5 típus áll, de van még egy trambusz, a Rába harmincas évek végi típusa, illetve további két Mávag jármű, becenevükön egy-egy kis Harcsa és Koporsó
*

Egy régi üveges szekrényben láthatók az 1910-es, 1920-as években közlekedő budapesti autóbuszok modelljei, köztük a Kistarcsai Gépgyár benzines kocsija és az emeletes, villanyüzemű Austro Daimler is
*

Mávag buszok csoportja. Alul balra jól látható, hogy a fekete motorsátor miatt lett a típus beceneve Koporsó, jobbra pedig egy átalakított sínautóbusz – a háborús gumihiány miatt több kocsit is átalakítottak, ezek a villamosok pályáján közlekedtek. Felül a háromtengelyes Mávag NI 56, balra egy nem éppen jól sikerült Rába Tr 3,5 kicsinyítés
*

Dupla öröm, fele élvezet: két Rába Tr 3,5 ugyanabban a vitrinben – a valóságban ez volt az utolsó benzinmotoros típus. Ilyen kis kocsik jártak a Kossuth hídon, miután Budán súlyos baleset történt és a gyengének kikiáltott fék miatt a Rábákat levették a hegyi vonalakról. Balra alul egy Ikarus 30-asból átalakított pótkocsi – az első szerelvény 1955-ben ment Budapesten, de az ötlet hosszú távon nem vált be. Bezzeg a trolinál…
*

Kakukktojás a “panorámás” Ikarus 260, nem ebben a vitrinben lenne a helye. Az Ikarus 30 sosem vontatott pótkocsit, a mögé tett ÁMG (amelynek troli kivitelét a Retro Mobilban bemutattuk) így kissé téves látszatot kelt. Ellenben a selejtezett 30-asokból a Fővárosi Autóbuszüzem készített pótkocsikat. Hátul takarásban egy Garant műhelykocsi
*

Ikarus 556 és csuklós 180 – ha az elején van hozzájuk megfelelő teljesítményű és megbízható erőforrás, sokkal sikeresebbek lehettek volna. Szellemes ötlet: a viszonylatjelző tábla nem a megállókat, hanem a legfontosabb budapesti autóbusz típusokat sorolja fel kronológiai sorrendben
*

Ez az egyetlen vitrin, ahol valami érdekes sztori is kiderül. A Fővárosi Autóbuszüzemnél 1960-ban, házon belül megépített csuklós busz három mérnök elképzelésén alapult, a részben selejtből újjáépített kocsikat később szalagon “gyártották”, az utolsó mohikánokat az 1970-es évek első felében selejtezték, amikor elkezdődött az Ikarus 280 típus rendszeresítése. A csuklószerkezetnél lévő harmonikához az egyik mérnök, Színi Béla tangóharmonikája adta az ötletet – gondolták volna?
*

Ez a kiállítás legérdekesebb tárgya, ráadásul az Ikarus 200 alkatrészekből épített szimulátort ki is lehet próbálni. A falon látható rajzon minden műszernek, kapcsolónak megvan az elnevezése, funkciója, a készítők még az “utastájékoztató rendszer” mikrofonjáról sem feledkeztek el
*

Vélhetően egy buszsofőrt (gépjárművezetőt) szerettek volna bemutatni az egyenruhába öltöztetett, komor arckifejezésével a kiállítás hangulatát tükröző bábuval. Hogy miért ül maga elé meredő tekintettel egy üres asztalnál a sarokban, láthatóan teljesen értelmetlenül? Talán éppen a két forduló közötti pihenőidő eltöltését imitálja, de erről nincs tájékoztatás, csak a kiállítás készítőiről…
Hozzászólások
Friss anyagok

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.