Technikum
Speciális Ikarus gyártmányok - Mellékágazat
Előfordult, hogy az Ikarus babakocsikat, illetve a “profiljába nem illő” termékeket készített a farmotoros 55-ös helyett – megmutatjuk és akadnak még más érdekességek is.

1200 Ft-ba kerülő, nyújtott sárhányós mély babakocsikat meóznak a mátyásföldi gyárudvaron, a háttérben félkész Ikarus 55-ösök állnak
A második világháború után, sok iparágazatban évekig gondot okozott a termelési kapacitáshiány, ezért a gyárak a fő profiljuk mellett – kényszerűségből – kiegészítő tevékenységet folytattak. Az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár sem kapott ez alól felmentést, az 1954. évi népgazdasági terv szerint az előirányzott 1500 autóbuszon és 100 trolibuszon kívül, több mint 600, leginkább exportra kerülő (s ezzel valutát termelő) speciális járművet kellett készíteni. De akadt más is!

Nem reklámfogás a hőmérséklet felirata a 404-es hűtőkocsi prototípusán. A fődarabokat Csepel teherautóból vették át
Az Ikarus ontotta magából az úgynevezett közszükségleti cikkeket, ez a számok nyelvén 23500 babakocsit, 5000-5000 gyerek sport- és kulikocsit, 1000 gyerekautót, valamint 20000 kerti játékgarnitúrát (homokozó vödör, lapát) jelentett, a paletta bányamozdonyokkal és hozzájuk való kocsikkal bővült, miközben a farmotoros Ikarus 55 gyártásával helyben toporogtak, a szalag beindítása folyamatosan csúszott.

Részben műanyaggal burkolták a tetszetős formájú 404-es hűtőkocsi karosszériáját. A két belső sárga lámpa ködfényszóró
Maradva a járműveknél, a tematika többfelé bontható. A 60-as évek közepéig az Ikarus szállította a 300-as, 400-as és 700-as sorozatú Csepel tehergépkocsikhoz a vezetőfülkét, ahogy korábban a Mávag B5 teherautóhoz is. A felépítményekben még bővebb volt a választék, nagy sikert arattak a mélyhűtött áruk továbbítására használható különféle termosz- és hűtőkocsik, a párnázott bútorszállító és vámzáras félpótkocsik, a speciális tartálykocsik (tej, sör, szörp, bor, üzemanyag, cement).

Nemzetközi forgalomban is részt vehettek az Ikarus hűtőkocsik, a nyugati minősítő intézetek elismerték a konstrukciók kiválóságát. A képen a 23 tonna össztömegű Csepel D705 N félpótkocsival
Amikor a legtöbb család még utcai árustól vásárolta a fagyasztószekrényhez a jeget, a hűtőkocsi valóban utópisztikus jelenség volt. A kettős szigetelésű, TÜV minősítést szerző Ikarusok saját aggregátjukkal nyári 30-35 fokos külső hőmérsékleten is -20 fok Celsiusra tudták hűteni az árut. A Csepel D450 N nyerges hét, a D705 N nyerges 12-14 tonna hasznos terhet vihetett, míg az önhordó felépítményű Ikarus 404-est négy tonnára méretezték.

Tucatnyi tartálykocsi változat létezett, a D450-es család leginkább nyergesként készült, a D700-asokból szóló, pótkocsis és nyerges is futott
Ez utóbbi prototípusát 1963-ban, szériaváltozatát egy évvel később mutatták be, a műszaki tervekért Árva István felelt, a letisztult formát Finta László rajzolta. A székesfehérvári üzemben készülő jármű meghajtását négyhengeres, 5,5 l-es, 95 LE-s Csepel D414a dízelre bízták ötfokozatú kéziváltóval, a maximális sebesség elérte a 78 km/h-t, és városban előnyt jelentett, hogy a 7750 mm hosszú, 3700 mm tengelytávú 404-es 16,2 m-es körön meg tudott fordulni.
Szintén fehérvári gyártmány volt az Ikarus 526 jelű, egyedi megjelenésű, műanyag karosszériás tűzoltójármű. Hogy nehezebb terepen – pl. egy tanyához kivonulva – is célba érjen, a honvédségnél rendszeresített Csepel D344 összkerékhajtású tehergépkocsi alvázára került a könnyű felépítmény. A vezetővel együtt kilenc személy fért el a gyors be- és kiszállás miatt mindkét oldalon harmonikaajtós fülkében, hátul a felszerelésnek és 2000 liter oltóanyagnak (víznek) jutott hely.

Csepel D450 N hűthető hússzállító félpótkocsival. Külsőre (részben üvegezve) hasonlóan néztek ki a lovakat szállító szerelvények és a lakókocsik is
A hűtőkocsihoz hasonlóan ezt is 95 LE-s, négyhengeres Csepel dízel vitte, a gépkocsivezető szokatlanul nem a fülke bal szélén, hanem kicsit a középvonalhoz közelebb ült. Az Ikarus 526 nem tűnt el nyomtalanul, járműtalálkozókon, vidéki laktanyákban elvétve még látni egy-egy példányt.

Jól látszik, hogy vezető a szokásosnál beljebb ült az 526-os tűzoltóautóban. A hatalmas gépház alatt csak négy- és nem hathengeres dízel zakatolt. Egyszerűen nyílt a harmonikaajtó, a hátsó rész redőnyei miatt a tűzoltók kenyeres kocsinak becézték a típust
És egy kis csemege a végére! Az 1959-es Szerelem csütörtök című színes magyar filmben a Csepel Autógyár bemutatójárművei láthatók, a videó az autós jelenetek sűrítménye.
Hozzászólások
Friss anyagok

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.