Technikum

2015. április 8. szerda, 13:24

Budapesti életképek a levegőből - Égből kapott

Ismerős helyszínek, városrészek, járművek, ahogy ma már nem láthatjuk őket: archív légi fotókon a főváros.

Ötven év. Szerencsés esetben egy fél emberöltő, de a városok életében sem múlik el nyomtalanul ilyen hosszú idő. Fotóválogatásunk is ehhez mérten különleges: a Földmérési és Távérzékelési Intézet archívumából származó 1963-as, 64-es légi felvételek segítségével kacsintunk vissza Budapest egy-egy jól ismert, de mostanra teljesen más arculatot mutató helyszínére. Képriport.

Nagyvárad tér. A 3-as metró átadása előtt nagyon fontos közlekedési csomópontnak számított. A László kórház előtti villamos hurokvágány és állomás, valamint a túloldalon az öbölszerű autóbusz végállomás teljesen eltűnt, és az Üllői úton is évtizedek óta nem jár a villamos. Tekintettel a felvétel idejére, a csuklós autóbuszok az 1961-től rendszeresített FAÜ építésű típusok, de farmotoros Ikarus 66-osok is felfedezhetők – ez utóbbiakat 1964-ben, öt év szolgálat után selejtezték, mert nem váltak be

Nagyvárad tér. A 3-as metró átadása előtt nagyon fontos közlekedési csomópontnak számított. A László kórház előtti villamos hurokvágány és állomás, valamint a túloldalon az öbölszerű autóbusz végállomás teljesen eltűnt, és az Üllői úton is évtizedek óta nem jár a villamos. Tekintettel a felvétel idejére, a csuklós autóbuszok az 1961-től rendszeresített FAÜ építésű típusok, de farmotoros Ikarus 66-osok is felfedezhetők – ez utóbbiakat 1964-ben, öt év szolgálat után selejtezték, mert nem váltak be

*

Széna tér. Egymás hegyén-hátán parkolnak a Mávaut autóbuszok a Lövőház utcai telkeken, pontosan a közismert „ősállatos” plázák helyén. A jobb oldalin, a sarkon jól kivehető a metróépítkezés korábban felhúzott aknatornyos épülete, ettől kicsit feljebb és jobbra, a fordított E betűs épülettömb az egykori Margit körúti fogház. A mai autóbusz állomás helyén még kis park volt (a kép alján, középen), de a járatok már akkor is onnan indultak

Széna tér. Egymás hegyén-hátán parkolnak a Mávaut autóbuszok a Lövőház utcai telkeken, pontosan a közismert „ősállatos” plázák helyén. A jobb oldalin, a sarkon jól kivehető a metróépítkezés korábban felhúzott aknatornyos épülete, ettől kicsit feljebb és jobbra, a fordított E betűs épülettömb az egykori Margit körúti fogház. A mai autóbusz állomás helyén még kis park volt (a kép alján, középen), de a járatok már akkor is onnan indultak

*

Déli pályaudvar. A metróról még csak álmodik a főváros, de a Krisztina körút – Alkotás út sarkon már áll a Déli pályaudvar „kiskocka” fejállomása. Kevesen tudják, hogy szerkezetileg bizony ma is benne van a „nagykocka” épületben, nem bontották el, mert a tervező, Kővári György tisztában volt a létesítmény, a környék lépcsőzetes, metrókapcsolatos fejlesztésével, és előre gondolkodott. Vasútbarátoknak igazi csemege a kép jobb felső sarkában látható mozdonyszín, és a fordító korong, bal sarokban, a Vérmezőn az ötvenes évekből megmaradt metrós barakk

Déli pályaudvar. A metróról még csak álmodik a főváros, de a Krisztina körút – Alkotás út sarkon már áll a Déli pályaudvar „kiskocka” fejállomása. Kevesen tudják, hogy szerkezetileg bizony ma is benne van a „nagykocka” épületben, nem bontották el, mert a tervező, Kővári György tisztában volt a létesítmény, a környék lépcsőzetes, metrókapcsolatos fejlesztésével, és előre gondolkodott. Vasútbarátoknak igazi csemege a kép jobb felső sarkában látható mozdonyszín, és a fordító korong, bal sarokban, a Vérmezőn az ötvenes évekből megmaradt metrós barakk

*

Fővám tér. Ma díszkővel, a Váci utcai korzóhoz kapcsolódik a sétatér, de amikor még Dimitrov térnek hívták, itt ÁFOR benzinkút üzemelt a Szabadság-híd pesti hídfőjénél. A töltőállomás teteje alól balra kilógva nyerges tartálykocsi látszik, jó eséllyel naftát hozott egy 700-as sorozatú Csepel „Kázmér”. Szintén fontos apróság a 2-es villamos eredeti aluljárója, amely így keresztirányban nem zavarta a híd forgalmát

Fővám tér. Ma díszkővel, a Váci utcai korzóhoz kapcsolódik a sétatér, de amikor még Dimitrov térnek hívták, itt ÁFOR benzinkút üzemelt a Szabadság-híd pesti hídfőjénél. A töltőállomás teteje alól balra kilógva nyerges tartálykocsi látszik, jó eséllyel naftát hozott egy 700-as sorozatú Csepel „Kázmér”. Szintén fontos apróság a 2-es villamos eredeti aluljárója, amely így keresztirányban nem zavarta a híd forgalmát

*

Duna Korzó. A háborúban lerombolt dunai szállodasor pótlása csupán egy része volt a Belváros megújulásának. Itt még javában épül az új Erzsébet híd, hiányzik az Intercontinental Hotel, bal szélen, a Vörösmarty téren zajlik a közúti forgalom, és megvan az autóparkoló is. A Gerbeaud cukrászda előtti zebra végeinél a földalatti lejáratai – a fotó nem árulja el, de ekkor még fordítva jártak a szerelvények, a felszínen 1941-ben bevezetett jobbra hajts rendre itt 1973 után álltak át

Duna Korzó. A háborúban lerombolt dunai szállodasor pótlása csupán egy része volt a Belváros megújulásának. Itt még javában épül az új Erzsébet híd, hiányzik az Intercontinental Hotel, bal szélen, a Vörösmarty téren zajlik a közúti forgalom, és megvan az autóparkoló is. A Gerbeaud cukrászda előtti zebra végeinél a földalatti lejáratai – a fotó nem árulja el, de ekkor még fordítva jártak a szerelvények, a felszínen 1941-ben bevezetett jobbra hajts rendre itt 1973 után álltak át

*

Hungária körút. Sokan csak hallomásból ismerik, pedig nagyon is létezett: a kétszer háromsávos Hungária körúton haladva nehéz elképzelni, hogy a Vidámpark (jól kivehető a faszerkezetű hullámvasút) melletti közúti felüljáró nélkül, a 10 percen túl zárva tartható sorompókkal megküzdve, egykor milyen kínszenvedést jelentett erre közlekedni. A vasút egymás után kétszer (!) keresztezte a fotó közepén látható, keskeny, még villamosforgalom nélküli Hungária körutat

Hungária körút. Sokan csak hallomásból ismerik, pedig nagyon is létezett: a kétszer háromsávos Hungária körúton haladva nehéz elképzelni, hogy a Vidámpark (jól kivehető a faszerkezetű hullámvasút) melletti közúti felüljáró nélkül, a 10 percen túl zárva tartható sorompókkal megküzdve, egykor milyen kínszenvedést jelentett erre közlekedni. A vasút egymás után kétszer (!) keresztezte a fotó közepén látható, keskeny, még villamosforgalom nélküli Hungária körutat

*

Nagykőrösi út. Az M5-ös bevezető szakaszánál, mondhatni korszakoktól függetlenül üzemel a használtcikk piac, a közismert Ecseri vagy Tangó. Amikor azonban a fotó készült, még villamos járt ide a Nagykőrösi úton, és azon a telken, ahol ma a PSA konszern hazai importőrközpontja működik az André Citroën utcában, régen a Fővárosi Autóbuszüzem járművei laktak. Az aszfaltozott Hofherr Albert utcának pedig nyoma sincs a piac és a garázs között

Nagykőrösi út. Az M5-ös bevezető szakaszánál, mondhatni korszakoktól függetlenül üzemel a használtcikk piac, a közismert Ecseri vagy Tangó. Amikor azonban a fotó készült, még villamos járt ide a Nagykőrösi úton, és azon a telken, ahol ma a PSA konszern hazai importőrközpontja működik az André Citroën utcában, régen a Fővárosi Autóbuszüzem járművei laktak. Az aszfaltozott Hofherr Albert utcának pedig nyoma sincs a piac és a garázs között

*

Kispest. Az ötvenes, hatvanas évek egyik legismertebb hazai jármű- és gépgyára volt a kispesti Vörös Csillag Traktorgyár, a Dutra-birodalom – innen kerültek ki a Retro Mobil 2013/2. számában bemutatott dömperek, az ön-, illetve forgórakodók is. A gyártelep az Üllői út (bal szélen) és a Hofherr Albert utca találkozásától terjeszkedett befelé, a vasútállomás szomszédságában. Az udvaron (a fotó alsó részén) jól látható néhány típus: Dutra D4K traktorok, DR sorozatú dömperek, továbbá különféle tartozékok (dömperputtonyok), félkész járművek

Kispest. Az ötvenes, hatvanas évek egyik legismertebb hazai jármű- és gépgyára volt a kispesti Vörös Csillag Traktorgyár, a Dutra-birodalom – innen kerültek ki a Retro Mobil 2013/2. számában bemutatott dömperek, az ön-, illetve forgórakodók is. A gyártelep az Üllői út (bal szélen) és a Hofherr Albert utca találkozásától terjeszkedett befelé, a vasútállomás szomszédságában. Az udvaron (a fotó alsó részén) jól látható néhány típus: Dutra D4K traktorok, DR sorozatú dömperek, továbbá különféle tartozékok (dömperputtonyok), félkész járművek

*

Bónusz videó:

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Legyen saját címoldala!

Tegye különlegessé az idei karácsonyt! Lepje meg rokonait, barátait,...

Jelentkezési lap – Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance 2022

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

Építse meg a Wartburg 353 valósághű mását!

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás