Technikum
Budapesti életképek a levegőből - Égből kapott
Ismerős helyszínek, városrészek, járművek, ahogy ma már nem láthatjuk őket: archív légi fotókon a főváros.
Ötven év. Szerencsés esetben egy fél emberöltő, de a városok életében sem múlik el nyomtalanul ilyen hosszú idő. Fotóválogatásunk is ehhez mérten különleges: a Földmérési és Távérzékelési Intézet archívumából származó 1963-as, 64-es légi felvételek segítségével kacsintunk vissza Budapest egy-egy jól ismert, de mostanra teljesen más arculatot mutató helyszínére. Képriport.

Nagyvárad tér. A 3-as metró átadása előtt nagyon fontos közlekedési csomópontnak számított. A László kórház előtti villamos hurokvágány és állomás, valamint a túloldalon az öbölszerű autóbusz végállomás teljesen eltűnt, és az Üllői úton is évtizedek óta nem jár a villamos. Tekintettel a felvétel idejére, a csuklós autóbuszok az 1961-től rendszeresített FAÜ építésű típusok, de farmotoros Ikarus 66-osok is felfedezhetők – ez utóbbiakat 1964-ben, öt év szolgálat után selejtezték, mert nem váltak be
*

Széna tér. Egymás hegyén-hátán parkolnak a Mávaut autóbuszok a Lövőház utcai telkeken, pontosan a közismert „ősállatos” plázák helyén. A jobb oldalin, a sarkon jól kivehető a metróépítkezés korábban felhúzott aknatornyos épülete, ettől kicsit feljebb és jobbra, a fordított E betűs épülettömb az egykori Margit körúti fogház. A mai autóbusz állomás helyén még kis park volt (a kép alján, középen), de a járatok már akkor is onnan indultak
*

Déli pályaudvar. A metróról még csak álmodik a főváros, de a Krisztina körút – Alkotás út sarkon már áll a Déli pályaudvar „kiskocka” fejállomása. Kevesen tudják, hogy szerkezetileg bizony ma is benne van a „nagykocka” épületben, nem bontották el, mert a tervező, Kővári György tisztában volt a létesítmény, a környék lépcsőzetes, metrókapcsolatos fejlesztésével, és előre gondolkodott. Vasútbarátoknak igazi csemege a kép jobb felső sarkában látható mozdonyszín, és a fordító korong, bal sarokban, a Vérmezőn az ötvenes évekből megmaradt metrós barakk
*

Fővám tér. Ma díszkővel, a Váci utcai korzóhoz kapcsolódik a sétatér, de amikor még Dimitrov térnek hívták, itt ÁFOR benzinkút üzemelt a Szabadság-híd pesti hídfőjénél. A töltőállomás teteje alól balra kilógva nyerges tartálykocsi látszik, jó eséllyel naftát hozott egy 700-as sorozatú Csepel „Kázmér”. Szintén fontos apróság a 2-es villamos eredeti aluljárója, amely így keresztirányban nem zavarta a híd forgalmát
*

Duna Korzó. A háborúban lerombolt dunai szállodasor pótlása csupán egy része volt a Belváros megújulásának. Itt még javában épül az új Erzsébet híd, hiányzik az Intercontinental Hotel, bal szélen, a Vörösmarty téren zajlik a közúti forgalom, és megvan az autóparkoló is. A Gerbeaud cukrászda előtti zebra végeinél a földalatti lejáratai – a fotó nem árulja el, de ekkor még fordítva jártak a szerelvények, a felszínen 1941-ben bevezetett jobbra hajts rendre itt 1973 után álltak át
*

Hungária körút. Sokan csak hallomásból ismerik, pedig nagyon is létezett: a kétszer háromsávos Hungária körúton haladva nehéz elképzelni, hogy a Vidámpark (jól kivehető a faszerkezetű hullámvasút) melletti közúti felüljáró nélkül, a 10 percen túl zárva tartható sorompókkal megküzdve, egykor milyen kínszenvedést jelentett erre közlekedni. A vasút egymás után kétszer (!) keresztezte a fotó közepén látható, keskeny, még villamosforgalom nélküli Hungária körutat
*

Nagykőrösi út. Az M5-ös bevezető szakaszánál, mondhatni korszakoktól függetlenül üzemel a használtcikk piac, a közismert Ecseri vagy Tangó. Amikor azonban a fotó készült, még villamos járt ide a Nagykőrösi úton, és azon a telken, ahol ma a PSA konszern hazai importőrközpontja működik az André Citroën utcában, régen a Fővárosi Autóbuszüzem járművei laktak. Az aszfaltozott Hofherr Albert utcának pedig nyoma sincs a piac és a garázs között
*

Kispest. Az ötvenes, hatvanas évek egyik legismertebb hazai jármű- és gépgyára volt a kispesti Vörös Csillag Traktorgyár, a Dutra-birodalom – innen kerültek ki a Retro Mobil 2013/2. számában bemutatott dömperek, az ön-, illetve forgórakodók is. A gyártelep az Üllői út (bal szélen) és a Hofherr Albert utca találkozásától terjeszkedett befelé, a vasútállomás szomszédságában. Az udvaron (a fotó alsó részén) jól látható néhány típus: Dutra D4K traktorok, DR sorozatú dömperek, továbbá különféle tartozékok (dömperputtonyok), félkész járművek
*
Bónusz videó:
Hozzászólások
Friss anyagok

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.