Technikum
Jaguar E-Type Lightweight - Előbb utód
Fél évszázad kihagyással fejeződik be a Jaguar E-Type gyártása, a folyamat egy prototípus létrehozásával vette kezdetét.

Lebilincselő látvány, ahogy az autó komplett eleje előre billen. A hatalmas alumíniumorr rögzítése bőrszíjas, fűzött helyett tömör tárcsás a felni, a kerekeket háromágú központi anya rögzíti a tengelycsonkon
A Jaguar hisz a múlt ápolásának fontosságában: az elmúlt hónapokban új múzeumot létesített, több mint 500 járművel bővítette Heritage kollekcióját, és lezárja az E-Type sorozatot is. Utóbbi meghökkentő, 1963 februárjában, a Special GT E-Type program keretében a széria E-Type-nál 114 kg-mal könnyebb, alumíniumkarosszériás Lightweight versenyautó építését kezdték el, de a tervezett 18 kocsiból 1964-ig csak 12 állt össze.

Spéci perforációk, látható szegecselések, FIA homológ tanknyílás. A keménytető széria, a két kipufogócső pedig nem beugratás, négy csővel a V12-es E-Type dübörgött, de az másik történet…
Mivel az alvázszámokat akkor előre kiosztották, most a hat hiányzót ötven év késéssel ugyan, de hivatalosan legyárthatják, ráadásul ugyanott, a Browns Lane-i (Coventry) üzemben. Az ügyfélautók előtt a Jaguar próbakocsit készített, a Car Zero-t, mert a kihívás óriási: a darabonként 2,5-3 millió angol fontra taksált modelleknél – ahol csak lehet – korabeli gyártástechnológiát fognak alkalmazni, így nem lehetett az eladásra szánt példányokon kísérletezni.

Pontosan olyan, mint a hamarosan gyártásba kerülő ügyfélautók: a Car Zero egy működőképes prototípus, motorja a befecskendezős változat, de a Jaguar nem fogja eladni, mert nem szerepel a nyilvántartásban, így forgalomba sem helyezhető
A karosszériát 230 elem alkotja, ennek 25%-át külsős specialisták préselik, kalapálják, minden más házon belüli termék. Az aluötvözet összetétele ugyanolyan, mint 1963-ban, manapság használatos keverékkel még könnyebb lehetne az E-Type (a Jaguarnak óriási tapasztalata van ezen a területen), de fontosabb a korhűség. A méretezés szó szerint lézerpontos, egy eredeti Lightweight karosszériájának a felét digitális szkennerrel dolgozták fel, majd egyszerű tükrözéssel jöttek ki a végleges értékek. Az elöl 7×15, hátul 8×15 col méretű felnik anyaga magnéziumötvözet, a korabeli mintázatú gumikat a Dunlop szállítja.

Meglepően vékony karimás a fakormány, de anno ez volt a módi. A kárpitozást nem vitték túlzásba, a műszerek Smiths gyártmányok, az utas előtti piros kar az áramtalanító, és van tűzoltó készülék is
A fényezésnél hatféle ajánlott szín van, de egyedi igények is megvalósíthatók, a kemény hardtop tető szériatartozék. A lényeg az apró részletekben rejlik, még a rögzítő bőrpántok cserzése is korabeli vegyi eljárással történik. Ugyanez érvényes az utastérben használt Conolly bőrre, itt hétféle árnyalat közül lehet választani, a kormánykarima fa, a középkonzol borítása alumínium, akárcsak a derékig érő kagylóülések váza. Mivel az autók a nemzetközi Historique versenyeken való indíthatóság miatt FIA homologizációval rendelkeznek, van spéci benzintank, az utasokat pedig masszív bukócső védi.

Akár egy szobor, látványra is csodálatos a sorhatos XK motor. Erejével ma sem vall szégyent, a hangjától pedig az is lúdbőrös lesz, akit nem érdekelnek az autók
A motor szerencsére nem mai Jaguarból átvett erőforrás, az XK jelű szárazkarteres, aluhengerfejes, dupla vezértengelyes (lánchajtású DOHC) soros hathengerest a veteránspecialista Crosthwaite & Gardiner építi, zömmel eredeti alkatrészekből. A 3,8 l-es (valójában 3868 köbcentis) gép pontos teljesítménye nem ismert, de „bennfentes” források 300 LE-t és 380 Nm-t meghaladó értéket említenek. A vevő dönthet, hogy három Weber 45DCO3 karburátorral, vagy mechanikus Lucas befecskendezővel szereljék-e az autót, ellenben sem a kormánynál, sem az elöl-hátul tárcsás féknél nincs szervo. A Lightweight normál E-Type féket kap hátra, elöl az utcai verziónál nagyobbak, 312 mm-esek a tárcsák. A kézi sebességváltó négyfokozatú, teljesen szinkronizált, a kuplung egytárcsás száraz szerkezet. Többféle áttétel közül lehet választani, ez versenyzésnél lehet hasznos, akárcsak a hátsótengely Powr-Lok önzáró differenciálműve.

Elöl kettős lengőkaros a felfüggesztés. Ajánlott fényezés a szürke, a kék, a vörös és az ezüstmetál, továbbá van két klasszikus szín, a British Racing zöld és az Old English fehér. A fehér plecsni a rajtszám helye
A képeken és az alábbi videón a fényezés és alvázszám nélküli, teljesen működőképes Car Zero látható, de ez nem eladó – ha éppen nem kiállításon pózol, netán pályán száguld, akkor a gyári múzeumban lehet majd megtekinteni.
Hozzászólások
Friss anyagok

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.