Dukko

2015. január 18. vasárnap, 04:25

Antem karosszériák - Lemezbemutató

A versenykocsiktól a puccos sportautókig mindenfélét épített, szinte csak francia márkákat, egészen az 1950-es évekig.

La Licorne 420 LS2 - 100 km/órás végsebességére gyorsíthatta az 55 LE-s négyhengeres motorja. 1936-ban 35 000 frankba került

La Licorne 420 LS2 – 100 km/órás végsebességére gyorsíthatta az 55 LE-s négyhengeres motorja. 1936-ban 35 000 frankba került

Barcelonában még Juannak hívták, csak miután az 1910-es években áttelepült Párizsba lett Jean Antem. Jó munkát talált, inas lett a már akkor nagymenő Willy Van den Plas karosszériaépítőnél. Amikor tehetsége mellé megvolt a szaktudása és a tapasztalata is, otthagyta a céget és 1919-ben saját műhelyt nyitott a főváros Levallois nevű kerületében.

Delahaye 135M – a klasszikus kor egyik legkívánatosabb luxus sportautója volt. 1951-ig gyártották, a fotón egy Antem-kupé 1948-ból

Delahaye 135M – a klasszikus kor egyik legkívánatosabb luxus sportautója volt. 1951-ig gyártották, a fotón egy Antem-kupé 1948-ból

Gyorsan kialakult az állandó kuncsaftköre, két korai hazai márkával, az Ariés-szel és a La Licorne-nal kooperált, pontosabban ezekből élt – nem is rosszul. A két cég vezetése megbízta, hogy saját elképzelései szerint építsen kis sorozatokat gyári alvázakra. Ezeken kívül leginkább luxusmodelleket (Delahaye, Mercedes, Bentley) vállalt, és egyedi, divatos kasztnikat varázsolt rájuk. A harmincas években már jól csengett a Carrosserie Antem neve, különösen az után, hogy az idősebb fiú, Jean is beszállt az üzletbe.

1950-es Talbot-Lago T26 Record - nem olyan cicomás, mint a Figoni- és a Saoutchik-változat, de elegáns

1950-es Talbot-Lago T26 Record – nem olyan cicomás, mint a Figoni- és a Saoutchik-változat, de elegáns

Őt ugyanolyan briliáns tervezőnek tartották, mint az ifjú Jean Bugattit. A jólét nem tartott sokáig, közeledett a világháború. Az alapítót 1939-ben besorozták, de nem a lövészárokba vezényelték, egy repülőgyárban dolgozott, az ifjabb Jean pedig tengerészgyalogos lett. A műhely Antem asszonyra és a kisebbik fiúra, az akkor még csak 16 éves Jacques-ra maradt. A néhány megmaradt munkással nem sokáig bírták, bezártak, de a mesének itt még nincs vége: Párizs eleste után, 1940 nyarán német parancsra megnyitottak, de már nem divatos kasztnikat kalapáltak, hanem német felügyelet alatt személykocsikat, teherautókat és mentőket alakították át széngázüzemre.

Bugatti 101 - a nyolcból csupán egyetlen készült Antem-felsővel. Az 1951-es roadster az előd Type 57 3,3 l-es, feltöltős soros nyolcasával futott

Bugatti 101 – a nyolcból csupán egyetlen készült Antem-felsővel. Az 1951-es roadster az előd Type 57 3,3 l-es, feltöltős soros nyolcasával futott

Érdekes módon, a felszabadulás utáni sötét, benzin- és fémhiányos időszak lett a cég aranykora. Mindkét Jean épségben hazatért, az idősebb nyugdíjba ment, az ifjabb nagy lendülettel rajzolta az új autókat, Jacques pedig a megvalósításukért felelt. Bugatti, Delahaye, Talbot-Lago – e három nagy túlélőművésszel szövetkeztek. Ezek a márkák békebeli rangjukból próbáltak túlélni, a néhány megmaradt sztárszabásszal együtt.

1951-es D.B. Barquette – a mindössze 745 köbcentis Panhard kéthengeresével komoly versenysikereket ért el

1951-es D.B. Barquette – a mindössze 745 köbcentis Panhard kéthengeresével komoly versenysikereket ért el

Szinte az összes háború utáni Delahaye típusra (135M, 138, 148L, 178 és 235) komponáltak eminens felépítményeket, a Bugatti csak a 101-es modellel vendégeskedett a műteremben. A harapós verseny– és sportkocsi, a Talbot T26 Record bázisára 1949 és 1950 között több elegáns kabriót konstruáltak, egyet pedig megnyújtottak, ebből lett a madagaszkári kormányzó nyitott parádé-limuzinja. Jó kapcsolatot ápoltak a Citroënnel, csakúgy, mint a pehelysúlyú versenykocsik gyártójával, a D.B.-vel (Deutsch-Bonnet). A Citroën és Panhard-motorokkal repesztő mini-versenygépek közül több Le Mans-i kivitelt is Antemék szerkesztettek.

Csak a tető, a kerék, és szemfüleseknek a jellegzetes hűtőmaszk árulkodik: ez bizony egy Citroën 2CV. Jean Antem 1953-ban rajzolta át a népautót

Csak a tető, a kerék, és szemfüleseknek a jellegzetes hűtőmaszk árulkodik: ez bizony egy Citroën 2CV. Jean Antem 1953-ban rajzolta át a népautót

1955 körül kezdett hanyatlani a személyautók építése, részben érdeklődés hiányában, részben az önhordó felépítmények rohamos terjedése miatt. De ekkor sem szűnt meg a vállalat, az 1997-es végleges bezárásig lakókocsikat és teherautó-felépítményeket gyártott.

S. G.

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Legyen saját címoldala!

Tegye különlegessé az idei karácsonyt! Lepje meg rokonait, barátait,...

Jelentkezési lap – Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance 2022

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

Építse meg a Wartburg 353 valósághű mását!

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás