Dukko

2014. december 27. szombat, 12:25

Közlekedés a húszas években - Hangulatjelentés

Régi hazai autós- és napilapokban szemléztünk közlekedéssel kapcsolatos híreket.

Ferenciek tere, a húszas években még Apponyi térként. Nagy a forgalom, háttérben az Erzsébet híd, a kis fekete autó egy MÁG kistaxi

Ferenciek tere, a húszas években még Apponyi térként. Nagy a forgalom, háttérben az Erzsébet híd, a kis fekete autó egy MÁG kistaxi

 

1926. május. Júliusra várhatóan megjelenik a „Csonka-Magyarország” új térképe, kifejezetten autósok számára, mert felmérések szerint nálunk sokkal kevesebb az autó-turista, mint nyugaton.

*

Az Amilcar és a Salmson mellett a harmadik legnépszerűbb francia kiskocsi a Sénéchal. A hazai importőr, Wollemann István már Budapestre is hozta az első négyhengeres, 1,1 l-es motorral szerelt alvázat.

*

László Andor, az Auto-Salon igazgatója azokra a vevőkre számít, akiknek drága az automobil, de nem akarnak motorkerékpárt. A kétszemélyes, farmotoros Santax francia cyclecar kompresszoros erőforrása 500 köbcentis kétütemű, teljesítménye 4 LE 1200/percnél, sebessége 35-40 km/h. Remélhetőleg olcsósága sikerre viszi.

 

Magyar gyártmányú „pneumatik”, dívaként cigarettázó hölggyel: a Cordatic termékfelelősei már tudták, nincs jó reklám nő nélkül, mellesleg a korszak eleganciaversenyein is ez a stílus hódított

Magyar gyártmányú „pneumatik”, dívaként cigarettázó hölggyel: a Cordatic termékfelelősei már tudták, nincs jó reklám nő nélkül, mellesleg a korszak eleganciaversenyein is ez a stílus hódított

 

1926. június. A KSH által kiadott Magyar Statisztikai Szemle áttekintést ad a világ automobil-állományáról. Az USA útjain 17,3 millió személyi használatú jármű fut, Németországban 215 ezer, míg Magyarország a sereghajtók között van, alig 5300-zal. A hazai autóbuszpark 104 darabos.

*

Megváltozott az előzési szabály a Ferenc József és a Margit hídon: már a hídfő előtt elkezdhető a balra kitérő manőver. A közvélemény szerint aggodalomra ad okot a bürokrácia, ugyanis külön írásbeli rendelet erre nem lesz, a változásról „majd” kihelyezett táblák fognak tájékoztatni.

Erzsébet híd budai hídfő. Még nincs a ma ismert zebra, de a gyalogosok csak a felfestett (kipontozott) jelzések között keresztezhetik a közúti forgalmat

Erzsébet híd budai hídfő. Még nincs a ma ismert zebra, de a gyalogosok csak a felfestett (kipontozott) jelzések között keresztezhetik a közúti forgalmat

 

Skandalum: Bécsből rendelt festéket a Magyar Királyi Automobil Club vezetősége. A Székesfőváros illetékesei ugyanis több hónapnyi huzavona után sem tudták elintézni, hogy a Rákóczi út – Nagykörút, és a Kossuth Lajos „ucca” – Rákóczi út találkozásánál a járókelők csak kijelölt területen, az automobil forgalmat legkevésbé zavarva kelhessenek át. Indoklásuk: nem találtak megfelelő festéket a vonalakhoz.

 

Teherszállításra 1926 után is lehetet lófogatú kocsikat használni, de a fuvarozásban is elkezdődött a gépesítés: nyerges Ford Model T szódás teherautó a Kerepesi úton

Teherszállításra 1926 után is lehetet lófogatú kocsikat használni, de a fuvarozásban is elkezdődött a gépesítés: nyerges Ford Model T szódás teherautó a Kerepesi úton

 

Még mindig jelentős azon budapesti gyalogosok száma, akik nem hajlandók megérteni, hogy a lófogat korszaka lejárt, az úttest a gépjárműveké! Sokan andalognak, bámészkodnak, újságot olvasnak, amit a járdákon is megtehetnének. Szigorú rendszabályozásra van hát szükség, és így kevesebb lenne a baleset, valamint a város nyugalmát zavaró állandó dudaszó.

 

– Mávag-Mercedes-Benz autóbusz. 1927-től a MAVART, 1935-től a MÁVAUT végezte a közúti társasgépkocsis személyszállítást. A KSH kimutatása szerint 1926 januárjában 104 busz volt Magyarországon

Mávag-Mercedes-Benz autóbusz. 1927-től a MAVART, 1935-től a MÁVAUT végezte a közúti társasgépkocsis személyszállítást. A KSH kimutatása szerint 1926 januárjában 104 busz volt Magyarországon

 

1926. december. Az automobil térhódítása miatt a Székesfőváros Tanácsa rendeletének értelmében, december 1-jétől eltűnnek Budapest útjairól a kétfogatúak és a konflisok. A jövő a géperejű bérkocsi, az átállásnál 1 taxi engedélyért 3 lófogatú kocsi engedélyt számítanak be. Bécsi mintára, nosztalgiából egy-egy konflist Budapesten is megtartanak.

*

Új komplex telephelyet tervez nyitni a Dorottya utcai Velox Automobil Rt., a Hupmobil, Opel, Salmson automobilok, illetve Latil teherautók képviselője.

 

Akárcsak ma, a külföldi autómárkákat importőrök képviselték. A Velox több gyárral is kapcsolatban állt, ez egy Opel reklámja

Akárcsak ma, a külföldi autómárkákat importőrök képviselték. A Velox több gyárral is kapcsolatban állt, ez egy Opel reklámja

 

1926. február. Tagjai felajánlásával nyílt napokat tart forgalmi rendőröknek a Királyi Magyar Automobil Club. A klubtagok saját automobiljukon, kocsinként 3-4 rendőrrel járják Budapestet, hogy azok naprakészen szembesülhessenek a nagyváros forgalmi problémáival.

 

Pezsgő autós, motoros versenyélet volt a húszas években. Szmick Viktor a Magyar Túraút versenyen, 29-es rajtszámú francia Salmson autójában ül

Pezsgő autós, motoros versenyélet volt a húszas években. Szmick Viktor a Magyar Túraút versenyen, 29-es rajtszámú francia Salmson autójában ül

 

Már érezteti hatását az új autóadó rémhíre: csökkenek az eladások, a vevők megrettentek. A közvélemény, a kereskedők szövetsége szerint, mintha a hajdani lovas kultúrát akarná a kormány visszahozni, az eltúlzott adó összeroppanthatja a piacot, gátolhatja a fejlődést, így a törvényhozók mohósága miatt Magyarország súlyosan lemaradhat a nyugati államoktól.

A díjak lóerő alapúak, motorkerékpároknál 25 pengő, és a 0,5 LE-t felfelé kerekítik: a 3,5 LE valójában 4 LE és 100 pengő. Az autókat sávosan sarcolnák, 10 LE-ig 40, 16 LE-ig 65, e felett pedig 90 pengőt kellene fizetni. Egy 7 LE-s Salmson éves adója így 280, egy 22 LE-s Fiat 509-esé már 1980 pengő – az autók kategóriájához mérten ez horribilis.

 

Előtérben egy Fiat 509, nem luxusautó, de a kalkulált közel kétezer pengős adója igencsak megterhelő lett volna a tulajdonosnak

Előtérben egy Fiat 509, nem luxusautó, de a kalkulált közel kétezer pengős adója igencsak megterhelő lett volna a tulajdonosnak

 

Összeállította: Krepsz Zoltán (fotó: Fortepan és a szerző archívuma)

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Legyen saját címoldala!

Tegye különlegessé az idei karácsonyt! Lepje meg rokonait, barátait,...

Jelentkezési lap – Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance 2022

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

Építse meg a Wartburg 353 valósághű mását!

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás