Technikum

2014. július 21. hétfő, 11:07

Bukarest utcai MÁVAUT állomás - Indul a busz!

Már nyugalmas kávéház a főváros egykori forgalmas, újbudai autóbusz-állomása.

Lakóházak közé épült az állomás. A képen látható Ikarus 66-osok különlegessége a hátsó tengely mögötti ajtókialakítás

Az 1960-as években fontos változások történtek a hazai helyközi-, és távolsági autóbusz-közlekedésben. Nem közismert, hogy a hajdanán vasút centrikus MÁVAUT ekkor már csak nevében, a buszok oldalára festett jelzés formájában létezett: 1953-ban a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium megszüntette a központosított nemzeti vállalatot, és országszerte regionális Autóközlekedési Vállalatokat (AKÖV) hozott létre. A Pest megyei helyközi és távolsági, valamint a nemzetközi forgalom lebonyolítása a budapesti 16-os AKÖV egységre tartozott, a MÁVAUT felirat azonban az 1970-es évek elejéig, a jellegzetes Volán-csiga bevezetéséig mindenhol megmaradt.

Esti hangulat. Ha csuklós kocsi érkezett, akkor balra, az éppen hátulról látható Ikarus 66 helyére kellett beállnia, és onnan, az állomást körbejárva mehetett tovább

Az utazási és a forgalmi igények növekedése miatt a vállalat a korszerűbb járművek beszerzése mellett új létesítményekkel is gazdagodott. Az Engels téri pályaudvar kiemelt szerepe megmaradt, de szükség volt a tehermentesítésére.

Funkcionálisan egyszerű a váróterem, a kellemetlenül betűző nap ellen függönyökkel védekeztek. A képen nem látszik, de jobbra volt az állomásfőnöki iroda bejárata

Hosszas előkészítő felmérés (fekvés, domborzati viszonyok, talajmechanika, közművek) után, az Érdre és környékére irányuló autóbusz-forgalom kiinduló és fogadó állomásának helyét végül Budapest XI. kerületében, a Kosztolányi Dezső térnél, a Bukarest utcában jelölték ki. A vállalati szintű főtervező az UVATERV volt, magát a komplexumot Félix Vilmos álmodta meg, és korabeli források szerint az építkezésre 3 millió Ft-os költségvetést irányoztak elő. A kivitelezést a Közlekedési Építő Vállalat végezte, statikusként Varga Árpád, építésvezetőként Juhász József említhető.

Számokkal jelölték a beállókat, háttérben a bejárat mellett az információ és a pénztár

A kialakításkor figyelembe kellett venni, hogy az állomást csuklós járművek is használják majd, ezért a forgalmi beállásoknál egységesen az óramutató járásával megegyező, előremeneti mozgásokhoz igazodott a tervező. A téglalap alakú terület hosszabb oldalain alakították ki az autóbuszok megállóit, a csuklós kocsiknál a járdával párhuzamos (hosszanti), a szóló kocsiknál pedig úgynevezett fűrészfogas megoldással. Az 1963-ban átadott Bukarest utcai állomás összesen 18 autóbusz ellátására volt méretezve, ez akkor jellemzően az Ikarus 31/311, 55/66 és 630 típusokat jelentette, majd később a panorámásnak mondott 200-as család, valamint a cseh Karosa SM/SL 11 dominált.

Létra az Ikarus 630 hátulján – ahol nem volt peronos rakodólehetőség, mint az Engels téren, ott ezen felmászva vitték a csomagokat a tetőre

A rengeteg üveg miatt szellős, tágas érzetű állomásépület alapterülete 130 m2 volt, ebben fűtött várócsarnokot, mellékhelyiséget, személyzeti helyiségeket, két jegypénztárt, forgalmi irodát, és a kalauzok számára leszámoló helyiséget alakítottak ki. Belül többek között Rác András színes mozaikképe (postakocsi) és autóbuszokat ábrázoló fém térplasztikája díszítette az állomást, az 1981-ben történt felújítás során ezt is helyreállították, ma azonban már az épület külső falán található a fémből készült képzőművészeti alkotás. További építészeti különlegesség az autóbuszok beállóit lefedő hiperbolikus-paraboloid perontető, ami előre gyártott vasbeton héjszerkezet.

1966 előtt gyártott Ikarus 66 indul az állomás mellől. A szóló kocsik beállóit fűrészfogasan alakították ki, ez látszik a háttérben

A filmekben (Özvegy menyasszonyok, Le a cipővel!) is többször látható autóbusz-pályaudvar a XXI. századi kihívásoknak eredeti funkciójában már nem felelt meg, de az Erzsébet téri központi állomáshoz hasonlóan nem bontották el, 2004-től – némiképp átalakítva – kellemes hangulatú kávézónak ad otthont.

Volán-csigás Karosa SL-11 – az Érd környéki vonalakon ilyen cseh típusok is jártak az Ikarusok mellett, az évek során többféle színben

KZ

(A Retro Mobil 2014/3. számában megjelent cikk online változata. Fotók: Fortepan és a szerző gyűjteménye.)

Többek között Gertler Viktor 1964-es rendezésű, Özvegy menyasszonyok című vígjátékának legvégén is látható az állomás.

http://youtu.be/uZOnBeHCxvM
Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Legyen saját címoldala!

Tegye különlegessé az idei karácsonyt! Lepje meg rokonait, barátait,...

Jelentkezési lap – Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance 2022

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

Építse meg a Wartburg 353 valósághű mását!

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás