Technikum
Bukarest utcai MÁVAUT állomás - Indul a busz!
Már nyugalmas kávéház a főváros egykori forgalmas, újbudai autóbusz-állomása.

Lakóházak közé épült az állomás. A képen látható Ikarus 66-osok különlegessége a hátsó tengely mögötti ajtókialakítás
Az 1960-as években fontos változások történtek a hazai helyközi-, és távolsági autóbusz-közlekedésben. Nem közismert, hogy a hajdanán vasút centrikus MÁVAUT ekkor már csak nevében, a buszok oldalára festett jelzés formájában létezett: 1953-ban a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium megszüntette a központosított nemzeti vállalatot, és országszerte regionális Autóközlekedési Vállalatokat (AKÖV) hozott létre. A Pest megyei helyközi és távolsági, valamint a nemzetközi forgalom lebonyolítása a budapesti 16-os AKÖV egységre tartozott, a MÁVAUT felirat azonban az 1970-es évek elejéig, a jellegzetes Volán-csiga bevezetéséig mindenhol megmaradt.

Esti hangulat. Ha csuklós kocsi érkezett, akkor balra, az éppen hátulról látható Ikarus 66 helyére kellett beállnia, és onnan, az állomást körbejárva mehetett tovább
Az utazási és a forgalmi igények növekedése miatt a vállalat a korszerűbb járművek beszerzése mellett új létesítményekkel is gazdagodott. Az Engels téri pályaudvar kiemelt szerepe megmaradt, de szükség volt a tehermentesítésére.

Funkcionálisan egyszerű a váróterem, a kellemetlenül betűző nap ellen függönyökkel védekeztek. A képen nem látszik, de jobbra volt az állomásfőnöki iroda bejárata
Hosszas előkészítő felmérés (fekvés, domborzati viszonyok, talajmechanika, közművek) után, az Érdre és környékére irányuló autóbusz-forgalom kiinduló és fogadó állomásának helyét végül Budapest XI. kerületében, a Kosztolányi Dezső térnél, a Bukarest utcában jelölték ki. A vállalati szintű főtervező az UVATERV volt, magát a komplexumot Félix Vilmos álmodta meg, és korabeli források szerint az építkezésre 3 millió Ft-os költségvetést irányoztak elő. A kivitelezést a Közlekedési Építő Vállalat végezte, statikusként Varga Árpád, építésvezetőként Juhász József említhető.
A kialakításkor figyelembe kellett venni, hogy az állomást csuklós járművek is használják majd, ezért a forgalmi beállásoknál egységesen az óramutató járásával megegyező, előremeneti mozgásokhoz igazodott a tervező. A téglalap alakú terület hosszabb oldalain alakították ki az autóbuszok megállóit, a csuklós kocsiknál a járdával párhuzamos (hosszanti), a szóló kocsiknál pedig úgynevezett fűrészfogas megoldással. Az 1963-ban átadott Bukarest utcai állomás összesen 18 autóbusz ellátására volt méretezve, ez akkor jellemzően az Ikarus 31/311, 55/66 és 630 típusokat jelentette, majd később a panorámásnak mondott 200-as család, valamint a cseh Karosa SM/SL 11 dominált.

Létra az Ikarus 630 hátulján – ahol nem volt peronos rakodólehetőség, mint az Engels téren, ott ezen felmászva vitték a csomagokat a tetőre
A rengeteg üveg miatt szellős, tágas érzetű állomásépület alapterülete 130 m2 volt, ebben fűtött várócsarnokot, mellékhelyiséget, személyzeti helyiségeket, két jegypénztárt, forgalmi irodát, és a kalauzok számára leszámoló helyiséget alakítottak ki. Belül többek között Rác András színes mozaikképe (postakocsi) és autóbuszokat ábrázoló fém térplasztikája díszítette az állomást, az 1981-ben történt felújítás során ezt is helyreállították, ma azonban már az épület külső falán található a fémből készült képzőművészeti alkotás. További építészeti különlegesség az autóbuszok beállóit lefedő hiperbolikus-paraboloid perontető, ami előre gyártott vasbeton héjszerkezet.

1966 előtt gyártott Ikarus 66 indul az állomás mellől. A szóló kocsik beállóit fűrészfogasan alakították ki, ez látszik a háttérben
A filmekben (Özvegy menyasszonyok, Le a cipővel!) is többször látható autóbusz-pályaudvar a XXI. századi kihívásoknak eredeti funkciójában már nem felelt meg, de az Erzsébet téri központi állomáshoz hasonlóan nem bontották el, 2004-től – némiképp átalakítva – kellemes hangulatú kávézónak ad otthont.

Volán-csigás Karosa SL-11 – az Érd környéki vonalakon ilyen cseh típusok is jártak az Ikarusok mellett, az évek során többféle színben
KZ
(A Retro Mobil 2014/3. számában megjelent cikk online változata. Fotók: Fortepan és a szerző gyűjteménye.)
Többek között Gertler Viktor 1964-es rendezésű, Özvegy menyasszonyok című vígjátékának legvégén is látható az állomás.
http://youtu.be/uZOnBeHCxvMHozzászólások
Friss anyagok

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.