Serleg
Földalatti Vasúti Múzeum - Nyilvános vágányzár
A Millenniumi Földalatti Vasút régi járművei az eredeti vonal üzemen kívül helyezett alagútjában pihenve őrzik a múlt emlékeit.

Daruval engedik le a 19-es számú motorkocsit a Deák téren. A homlokfalon a kis jobb oldali, kilincses ajtón szállt be és ki a vezető
Amikor az 50-es évek első felében a metró építkezése zajlott, a millenniumi földalatti nyomvonalát is módosították: a Bajcsy-Zsilinszky úttól – a Deák tér érintésével – a Vörösmarty térig kisebb ívben kanyarodtak a szerelvények. Az eredeti alagútszakaszt azonban nem számolták fel teljesen, és ebben később kitűnő ötlettel, ma is látogatható múzeumot létesítettek.

Árulkodó szimpla fényszóró: ez a faburkolatú motorkocsi eredeti vége. A múzeumi hangulatot korhű ruházatú bábuk – utasok – fokozzák, és a peronőri fülkében is van „szolgálat”
A különleges beruházásra a földalatti 1973-ra befejeződő teljes rekonstrukciója és járműcseréje biztosított lehetőséget, az ünnepélyes megnyitóra 1975 októberében került sor. A nagyjából 40 méteres pályaszakaszon a 19-es pályaszámú szóló, valamint az 1-es pályaszámú, a 81-es pályaszámú pótkocsival szerelvényt alkotó motorkocsi pihen – érdekesség, hogy a járműveket a felszínt megbontva, daruval engedték le.

Összesen 10 fémborítású (BVVV sorozat, 1-10 pályaszám), és 9 faburkolatú (BKVT sorozat, 11-19 pályaszám) motorkocsi közlekedett. A múzeumi 1-esen és 19-esen kívül a 11-es is megvan, üzemképes, néha nosztalgiameneteket teljesít
1896-ban a BKVT és a BVVV közlekedési társaság közösen szerezte be a Schlick gyártmányú, Siemens & Halske villamos berendezéssel szerelt, kezdetben 300, idővel a felszíni villamosokkal egyezően 550 V üzemi feszültséggel működtetett motorkocsikat, amiket az évtizedek során többször is módosítottak, korszerűsítettek. A vezérlőállásos, házon belül gyártott pótkocsikat 1960-tól vezették be, a férőhelyek növelése céljából.

I. Ferencz József a nevét adományozta a vasútnak, amit az eredeti emléktábla bizonyít. 20-as számú, műszakilag is különleges, díszes kivitelű udvari kocsija hiába volt pótolhatatlan kuriózum, a 70-es években elbontották
Az egyedülálló, a hely szelleme folytán valódi állomáshangulatot és jellegzetes állomásszagot árasztó múzeum „peronján” dokumentumok, tárgyak, modellek és fényképes tablók sorakoznak a vitrinek mögött, tömören vázolva a földalatti (és a későbbi metró) évszázados történetét. A járművek közül a sárga szerelvény a forgalomból kivont, tehát 1973-as állapotában látható pótkocsival, míg a barna motorkocsi a szimpla fényszórós homlokfalával, vezetőállásával, áramszedőjével és utastéri világításával részben az eredeti, millenniumi századfordulós kivitelt idézi.

Hattyúnyakú főtartó, már a 60-as években rendszeresített forgóvázzal. Ezt az alvázkonstrukciót az alagút nagyon alacsony, 3 m alatti belmagassága tette indokolttá. A kettős vörös zárlámpát 1928-tól alkalmazták
A Deák téri aluljáróban (a villamos lejárattal szemben) található Földalatti Vasúti Múzeum könnyen megközelíthető, és hétfő kivételével minden nap 10 órától 17 óráig várja a látogatókat. A belépőjegy 350 Ft, diákoknak, nyugdíjasoknak 280 Ft, fotózni, videózni pedig további 500 Ft ellenében lehet.
Hozzászólások
Friss anyagok

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.