Technikum
Schlörwagen prototípus (1936) - Ellenszélben
Egyetlen példányban épült a göttingeni tojásként ismert Schlörwagen. Rejtély, hogy mi lett vele.

Szélcsatorna kísérlet a már működőképes Schlörwagen prototípussal. Lehetetlen felismerni az alapot adó, 2,6 méter tengelytávolságú Mercedes 170 H típust. E cseppformához ideális volt a farmotor
Az áramlástani kísérletekkel foglalkozó, magyar származású Járay Pál 1921-ben szabadalmaztatta a csepp alakú, általa ideálisnak vélt járműformát, amely egy évvel később prototípusként (Stromlinienwagen) is elkészült. Munkássága sokakra hatott, köztük Lange mérnökre, aki Göttingenben végzett hasonló kísérleteket. Dr. Karl Schlör – aki Prandtl professzoron keresztül kötődött a Kaiser-Wilhelm Intézethez – 1936-ban vette át Lange projektjét. Félbevágott tojásra hasonlító makettjénél 0,14-es és 0,113-as légellenállási tényezőket mértek a szélcsatornában, majd működőképes prototípussal dolgoztak tovább.

Mercedes-Benz 170 H alváz, a Schlörwagen alapja. Egy félbevágott, szintén farmotoros 130 H autóval a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum is rendelkezik
A Mercedes-Benz farmotoros 170 H típusának csővázára a Ludwig testvérek műhelyében építettek alumíniumlemezes felépítményt, szokatlanul középre tett kormánnyal és vezetőüléssel. A kavicsszerű, 4,3 m hosszú és 2,1 m széles autó nem volt kicsi, az optikai csalódás a lekerekített sarkoknak, illetve a csupán 148 cm-es magasságnak köszönhető. A Mercedes-Benz személyautó 105 km/h-s végsebessége az áramvonalas karosszériával 135 km/h-ra emelkedett, fogyasztás 10-12 l-ről 8-ra csökkent. A légellenállási tényező – a makettnél nem létező kerekek miatt – 0,186-os értékre emelkedett, ám ez még ma is figyelemreméltó.
Az 1938-as berlini IAA nemzetközi autószalonon a szélcsatorna modellt állították ki, egy évvel később viszont már a járóképes prototípust, és ha nem tör ki a második világháború, a Schlörwagen jó eséllyel gyártásba kerül.

Szovjet csillagmotor hajtotta a védőkeretbe zárt légcsavart. Az autó elején gyaníthatóan megsérült a fényezés
A Szovjetunióban katonáskodó Karl Schlör a háború végén – vagy közvetlenül utána – dolgozott az autón, az átalakítást archív fotó dokumentálja: öthengeres, 130 LE-s, szovjet csillagmotorra cserélték a Mercedes erőforrást, amivel légcsavart hajtottak. Állítólag a konstrukció bevált, a finnországi Rovaniemi térségében tesztelték, de nem tudni, hogy a Schlörwagen mikor került vissza Németországba – ha egyáltalán visszakerült. Dr. Karl Schlör a háború után a Bajor Állami Közlekedési Minisztériumban dolgozott, kapcsolatban állt a szövetségesekkel, és úgy hírlik, a britek elkobozták a járművet. Állítólag a mai napig megvan, Schlör tudott róla, de ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudja, mert 1997-ben elhunyt.
A Retro Mobil újság 2013/1. számában megjelent cikk rövidített változata
Hozzászólások
Friss anyagok

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.