Vásár

2012. szeptember 4. kedd, 14:22

Üveg és szélvédő körkép - Jó kilátások

A jó oldalüvegnek vagy szélvédőnek méretpontosnak, biztonságosnak és esztétikusnak kell lennie. Mi van, ha mégsem ilyen?

Ez a Dóka Márk által gyártatott szélvédő egy 1960-as Chevrolet Impalához való

Tegyük fel, hogy van üvegünk, de karcos, valamilyen bevésés vagy kőfelverődés éktelenkedik rajta. Az egyik piacvezető cég kereskedelmi igazgatóját, Szabó Zoltánt kérdeztük a lehetőségekről. Tapasztalatuk szerint az oldtimerek üvegfelületei az újaknál nagyobb figyelmet igényelnek. Náluk csak az úgynevezett „kagylós kőnyomot” javítják, ennek az ára körülbelül 3000 forint darabonként. Repedt szélvédőkkel nem foglalkoznak, mert a tapasztalatok szerint a „repedésfúrás” ezeken a felületeken jó hatvan százalékban sikertelen – csak a szerencsének köszönhető, ha a kezelés után nem fut tovább. Általában a régi, biztosító általi bevésések eltávolítását nem vállalják, több évtized távlatából sem, mert etikátlannak gondolják, technikailag egyébként megoldható. A polírozás már egyedi megbeszélés kérdése, beépített és nagyon karcos üveget nem kezelnek, rizikós: nagy eséllyel berepedhet, „optikás” lehet a szélvédő, azaz torzíthat, mert esetenként akár egy-egy milliméternyi anyagot is el kell távolítani. Legjobb eredménnyel a vékony sérülések tüntethetők el, speciális anyagokkal, speciális géppel – és jobb hatásfokkal, mint amit az otthoni használatra kapható szerekkel el lehet érni.

A Hungária Biztosító (H.B.) így jelölte meg annó az üvegkárt a Csajkán

Mit tehetünk, ha szélvédőnkre – egy komoly sérülés vagy törés miatt – keresztet vethetünk, vagy egyszerűen hiányzik az üveg? A kőbányai cég több márkát képvisel, köztük olyan gyári beszállítókat, mint a Triplex (Rolls-Royce). Néhány youngtimer típushoz raktárkészletük is van, angliai gyárukban pedig nagyjából 3000 sablon található, egészen ritka, néhány évig gyártott típusokhoz is. A megrendelt szélvédők kettő-hat hét múlva érkeznek meg – a vevő kérésére víztiszta, zöld, bronz vagy zöld fényszűrősávos kivitelben. A cég forgalmának egy százalékát sem teszik ki a veterános eladások, de szívesen foglalkoznak velük. Szabó úr azt is elárulta, a legkeresettebbek a Mercedes-szélvédők, ezeket leginkább a német piacra felújított autókhoz viszik. Az árak szélsőségesek, 25 000–200 000 forint között mozognak, a tipikus a 40 000-45 000 forintos ár. Sokan egyébként nem is tudnak róla, hogy az utángyártottpiacon is elérhetők ezek az üvegek, és megelégednek a bontóból vagy hirdetéssel beszerzett használt szélvédővel, esetleg egyedi gyártó után néznek.

Az időbeni albaltörlő cserével meghosszabítható a szélvédő élettartama

Az egyedi gyártás legendás hazai képviselője a salgótarjáni üveggyár. Kugler Gábor vezérigazgató elmondta: a szélvédőgyártás a nyolcvanas évek elején kezdődött, 20-30 típussal, ezeket belföldre és a környező országokba szállították, buszokhoz, személyautókhoz. Veteránokhoz jelenleg csak elvétve gyártanak, némelyik 25-30 évvel ezelőtt megjelent személyautó szélvédőüvegeiből viszont kisebb raktárkészletük is van. „Síkedzett technológiájú szélvédőket (VW Bogár, Citroën Kacsa stb.) különösebb beruházás nélkül tudunk gyártani. A hajlított edzett szélvédőknél, illetve a lamináltaknál (ragasztott) mintaüveg alapján gyártóeszköz, úgynevezett hajlító-rogyasztó szerszám szükséges. A szerszám akár több százezres költsége az egyedi gyártás költségét jelentősen megemeli.” Az így előállított termékek autóipari minőségűek. Egyébként az egyedi gyártásokhoz használt szerszám a vevőé lehet, ha igényt tart rá. A veteránoskörökben ismert Dóka Márk négy-öthetes határidővel vállalja szélvédők gyártását – elmondása szerint szintén nagyon jó minőségben, több színben, eredeti, akár sérült, mérettartó minta alapján is. Az árak nála mérettől és típustól függően 400–450 euro (körülbelül 110–124 000 forint) között mozognak. Beszerezhetetlen üveg így gyakorlatilag nem létezik.

Előfordulhat, hogy síküveg kell. Ezt bárki méretre szabhatja, aki tud bánni a laminált üvegekkel.

Apróság, de az autó szélvédőjének élettartamát jelentősen megnövelheti, ha tisztán tartjuk, és mindig időben cseréljük az ablaktörlő lapátokat.

Rózsár Lilian

A Retro Mobil újság 2010/2. számában megjelent cikk rövidített változata

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Legyen saját címoldala!

Tegye különlegessé az idei karácsonyt! Lepje meg rokonait, barátait,...

Jelentkezési lap – Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance 2022

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

Építse meg a Wartburg 353 valósághű mását!

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás