Menetszél
Opel Kapitän (1956) - Mákony
Maga Az Amerika volt Európában az Opel Kapitän, 1956-ban indult sorozata.

Viszonylag nagy ablakfelületek és amerikaiul mosolygó hűtőmaszk meg sok króm adja meg a karizmatikus amerikai európai arcát
kicsinyített amerikai limuzin igazi egyéniség volt, persze a kisebb testvérével, a Rekorddal együtt. Logikus elvek, a kilátást segítő nagy ablaksorát nagy, később panoráma szélvédővel indította. A hatalmas krómozott hűtőrács és a főleg pasztellszínekből álló két színre fújt fényezés divatot teremtett, akárcsak a különleges kárpitokkal bevont, amerikaiasan fodrozott ajtók és a kortársakhoz mért kényelmes ülések.
Jellegzetesen amerikai műszerfal előtt ülünk. A vékony karimájú, igen nagy volán is kortünet. A szervo nélküli Saginaw-kormánymű mozgatásának erejét csökkenti és a díszítő krómozott karika megnyomása naná hogy a kürtöt szólaltatja meg. A kis elefántfül ablakok a légkondicionáló nélküli időszak szinte kötelező szellőztetőeszközei.

Az ötvenes évek stíluselemzői lehetőségét kínálja fel a műszerfal, a bal szélen a függőleges tolókapcsolóval a szellőzés irányát lehet megszabni. A kormányátmérő nem kicsi, a krómkarika szólaltatja meg a dudát
z ülések komfortosak, persze oldaltartásuk nincsen, egyébként csak előre-hátra állíthatók, a pedálok még a padlólemezből merednek hátra, az indexkapcsoló már a kormányon van, és a kormány elfordítására automatikusan talál vissza. A vezetési helyzet nagyon az alkattól függően kényelmes, de közel nem annyira, mint ma, a kilátás viszont sok mai autónak mintául szolgálhatna. A sok gomb közül – kicsit tanácstalanul – a szívatót keressük, és egyébként is jó lenne tudni, hogy mi micsoda.
Az Opel történelmi gyűjteményének egyik darabjában ülünk, és rutinosan a helyén, a kesztyűtartóban kajtatjuk a kezelési könyvet. Nincsen csalódás, már az eredeti fénymásolt verzióját lapozgatjuk. A gombok húzogatásával a régi érzés feltámasztásával persze könyv nélkül is megtaláltuk a szívatót. Majd egy hét állás után, noha 14 fok van, igazi régimódi szívatós indítással próbálkozunk. Miután néhányszor a gázra léptünk, tökig kihúzva önindítózunk. A 2,5 literes, soros motor kimért forgását egyetlen robbanás sem kíséri. Ellenpróbát teszünk, visszanyomjuk a szívatót, óvatosan tövig a gázpedált, és úgy fordítjuk el az indítókulcsot. A túlszivatottság jellegzetes tarakírozása után folyamatosan tisztul a hangja, és azonnal olyan alapjáratot produkál, hogy fordulatszámmérőt lehetne hitelesíteni vele.
Kis melegítés után a normális erővel és úton emelgető kuplungot a padlóba sülylyesztjük, belekapaszkodunk a kormányváltóba, és ide-oda legyezünk vele. Viszonylag könnyen és olajozottan mozogva, hatalmas utat fut be. A kormány tengelyének irányába mozgatva megkeressük az üres fokozat síkját, teljesen magunk felé húzzuk, majd fél ötre lehúzva egyesbe teszszük.
A pedált felengedve a kuplung éppen jó helyen fogva rángatások és holtjátékok nélkül ráakasztja a főtengely végére a karoszszériát. Finoman gyorsítunk, megint kuplung, két órához emeljük a váltót, az üres síkjánál hagyjuk, hogy a rugóerő diadalmaskodva lenyomja a váltókart, majd 12 óráig húzzuk, aztán továbbgyorsítás után kapcsoljuk a „direkt” fokozatot, a harmadikat. Ezek már nem az „azok a csodálatos férfiak” vezetési tulajdonságok.
A kormány nagy mozdulatokat igényel, maga a holtjáték is nagy, és azért erő is kell hozzá, de nagyobb tempónál már egy kézzel is terelhető, persze kicsit nagy mozdulatokkal, a kuplung is jól kezelhető, kisebb visszérrel még a fék is taposható, de jó hosszabb féktávolságokra készülni. A motor, ha nem is annyira, mint a maiak, de nagyon csendes. A rugózás kifejezetten kényelmes, a karosszéria úgy lebeg az út felett, mint a Mohamed koporsója, az úthibákon hajlamos a centrifugális erők játékára egyszerűen odébblibbenni.
A három fokozat kényelmes és gondtalan, az alacsony végsebesség miatt valóban időutazást enged meg, a komfortos ülések és az elismerő pillantások a fénysebességért kárpótolnak. – surányi –
Hozzászólások
Friss anyagok

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.