Jelen idő

2008. október 19. vasárnap, 14:20

Vespa World Days 2008 - Darazsak a csizmában

A Vespa Klub Magyarország hét mindenre elszánt tagja meg sem állt Szicíliáig, hogy csatlakozzon a Vespa World Days nevű világraszóló márkatalálkozó több ezer résztvevőjéhez. Micsoda kaland volt!

Vespa World Days

Egy kis tanácskozás, ruhaigazítás, és lehet továbbmenni. A nagy plexi sokat javít a komfortérzeten, de azért egy szélálló ruha és bukósisak jól jön a napi sok órás utazás során

Nem kevés fanatizmus kell ahhoz, hogy valaki felpattanjon egy leginkább városi rohangászáshoz használatos robogó ülésére, és lenyomjon több mint 2200 km-t, ezután pedig, szintén két keréken haza is karikázzon. Füleky Örs nemcsak él-hal a Vespákért, de nem riad meg ilyenfajta kihívásoktól. Az olasz legenda hazai klubjának vezetője az elmúlt években számtalan helyen megfordult 1983-as PX200E-jének nyergében, még horvátországi nyaralásához is az öreg kétüteműt választotta. A mostani öszszesen 5200 km az évente megrendezett, korábban EuroVespa, ma már Vespa World Days nevet viselő rendezvény apropóján jött össze: arról a hatalmas márkatalálkozóról van szó, ami mindig más európai helyszínen a világ összes pontjáról egybegyűjti a Vespák szerelmeseit. Idén kora tavaszi időpontban, április utolsó hétvégéjén zúgtak fel a motorok, a Szicília palermói provinciájához tartozó Cefalú nevű városba várták a márkatársakat. A Vespa Klub Magyarország 2004-es alakulása óta minden év elején szervezkedésbe kezd, valamennyi vespás előtt ott a lehetőség, hogy befizesse a nevezési díjat, és elzarándokoljon a négynapos eseményre. Még a toborzási időszakban felmerült, hogy több csapat indul el majd a találkozóra, s arra is gondoltak, hogy Rijekában vagy Dubrovnikban hajóra szállnak, és vízen közelítik meg a dél-olaszországi úti célt. Végül a klubon keresztül csak heten regisztrálták magukat az idei parádéra, s ők, Füleky Örs vezetésével egy csapatban, a teljes utat két keréken megtéve vágtak neki az autóval sem rövid távnak. Budapestről indultak április 19-én, majd a korábbi kirándulásokon már jól bevált Ljubljana–Velence-szakaszon folytatták, ezután Ravenna, Róma, Nápoly (a Vezúv megmászásával) és Salerno következett, onnan pedig Reggio di Calabriába robogtak. Rövid kompozás után Messinában kötöttek ki, s hat nappal az indulást követően elérték a cefalúi célt.

Vespa World Days

Sűrűn kellett tankolni, s egy-egy benzinkutas stop gyakran több mint félórát elvitt: az evés-ivás, a beszélgetés és a fényképezés sem maradt el ilyenkor

Ide egyébként a körülbelül 2000-2500 résztvevő többsége a magyar különítménytől eltérően saját kerekein hozta a Vespát: aki kényelmesebb volt, repülővel vagy trélerrel jutott el a célpontig, s csak ott öltött motorosruhát. A négynapos rendezvényen egymás motorjainak mustrálása, a két- és négyütemű zümmögők hangjának önfeledt hallgatása mellett sok gyalogosprogramra jutott idő, megnézték a Kr. e. 396-ban már ismert városka ősi romjait, a hegycsúcson található szaracén vár maradványait, a Garibaldi-kikötőt vagy az 1131-ben építeni kezdett katedrálist is. Minden Vespa World Days nagy attrakciója a Vespa Village: hatalmas sík parkban alkatrész- és ajándékárusok százai teszik ki portékájukat, olyan ez, mint egy óriás bolhapiac. Szombat délután Palermóban, az Expo területén volt a csúcspont, a szokásos gálavacsorától eltérő gálaebéd, ahol együtt ült le a terített asztalokhoz valamennyi nemzet vespása, hogy jó hangulatban elköltse az olasz szakácsok remekeit.

Vespa World Days

A klubvezető PX-e a célállomás kapujában. Sátor, hálózsák és ruhás hátizsák mind felfért a motorra, s volt navigációs rendszer is. A 10 colos kerék és a hosszú ülés elfogadható kényelmet ad egy személynek, ám a több mint 2000 kilométer azért a leglelkesebb márkarajongót is megviseli

Mivel a csapat nem sietett, visszafelé néhány kitérőt is beiktattak: Agrigento, Ragusa, Noto, Siracuza, Catania és Taormina csodálatos utcáit, tájait nem hagyhatták ki, s az alvó Etnát szintén megcsodálták közvetlen közelről. A csizma orrától már a bevált utat követték, május 4-én este látták meg a Budapest várostáblát. Végig igyekeztek minél alsóbb rendű utakat választani, olyanokat, ahol nincs nagy kamionforgalom, viszont van néznivaló; napi 150-200, többször 350-400 km-es etapokat nyomtak le a gépekkel. A csapatot mindenütt nagy lelkesedéssel fogadták, mégis az olaszok szeme csillogott leginkább: náluk egyre kevesebb a klasszikus Vespa, de nincs olyan talján, akinek ne lenne legalább egy emléke a pléhkasztnis „dongóval”. Odafelé a kezdeti szakaszokon elszenvedett időveszteség ledolgozása miatt 200 km-t kénytelenek voltak autópályázni, a 80 km/órás utazótempó azonban a sztrádán már kevés: a kamionokkal állandó és eleve vesztes versenyt vívtak. Vespákkal egyébként is nagy kihívás egy ilyen hosszú túra, hiszen a városban megszokott testtartás legfeljebb néhány száz kilométerig nem kényelmetlen, állandó „ficánkolással” lehet csak bírni. Két öregebb géppel technikai probléma is adódott: a főtengelyszimering adta fel a küzdelmet különböző napokon, Dél-Olaszországban. Szerszámuk volt, alkatrészt szereztek, a lelkesedés sem hiányzott, így néhány órás munka után mindkét bajt orvosolták.

Vespa World Days

Vespák egymás mögött és mellett. A legkülönfélébb változatok rótták a kilométereket, volt nem egy 50 év körüli matuzsálem is a felvonulók közt

Összesen 16 napot kirándult a hetes raj, természetesen senki nem bánta meg az emlékezetes túrát. S már készülnek a jövő évre: a 2009-es Vespa World Daysre „csak” Salzburgig kell majd robogni.

Vespa World Days

Az olaszok voltak létszámfölényben, a leglelkesebbek jópofa installációval is készültek. A tavalyi San Marinó-i Vespa World Days-en több mint 30 magyar vett részt. Lehet, hogy egyszer nálunk is szerveznek ilyen bulit: Füleky Örs szerint 5 év múlva meg tudnák rendezni az itteni találkozót, s a nemzetközi szövetségnek is tetszik az ötlet

Vespa World Days

Márkarajongóknak nem okoz problémát egy szimeringcsere. Olaszországban minden városban van robogósbolt, így a magyarok sem maradtak alkatrész nélkül

Vespa World Days

Négy, nyolcvanas évekbeli PX200-as és három modern, GTS 250-es küzdött az elemekkel. Látták az Etnát és a Vezúvot, de Firenzébe nem sikerült eljutniuk. Odafelé napokig esőben mentek

A Retro Mobil magazin 2008/5, szeptember-októberi számából

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Legyen saját címoldala!

Tegye különlegessé az idei karácsonyt! Lepje meg rokonait, barátait,...

Jelentkezési lap – Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance 2022

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

Építse meg a Wartburg 353 valósághű mását!

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás