Jelen idő

2008. június 19. csütörtök, 15:28

II. Oldtimer Expo - Öregek otthona

II. Oldtimer Expo

II. Oldtimer Expo

Álcsendőrök az igazi Citroënben, és igazi egyenruhában

II. Oldtimer Expo

A Retro Mobil standján Lukács Zsolt Salmson Val3-asa és Valker Emil képzőművész ereklyéi sorakoztak. Háttérben a május 24. és 25. között megrendezendő III. Lotus Retro Mobil Szépségverseny plakátja látszik

II. Oldtimer Expo

220-nál is több járművet vehettek szemügyre a látogatók. Az idős modellek nagy részét testközelből is meg lehetett nézni

II. Oldtimer Expo

A sportos szekció gazdagabb volt, mint a tavalyi kiállításon. Előtérben a többszörös győztes Gáll-féle Opel Ascona, balra az idei újonc, Kubinyi Gábor építette Zastava Abarth

II. Oldtimer Expo

Az 1954 márciusában indított rohamkocsi-szolgálat kötelékébe 1957-ben érkezett az országba két darab, 1953-as gyártású Dodge Job Roted betegszállító autó. A 80 km/óra csúcssebességű, speciálisan mentési célokra épített autót adományként kapta Magyarország

II. Oldtimer Expo

A Ford T-modell idén 100 esztendős. Az első futószalagon előállított autó egyik négyüléses, ponyvás kivitelét hozta el a restaurálást is végző Budapesti Műszaki Főiskola csapata

II. Oldtimer Expo

Jaguar? Nem, de ezt is Nagy-Britanniában készítették. Az itthon kevésbé ismert, repülőgép-motorokat is gyártó Armstrong Siddeley márka Sapphire 81BML típusú túramodellje 1954-ből származik, erőforrása 3435 köbcentis, 121 LE-s, a gép csúcssebessége 140 km/óra. Összesen 7207 darabot gyártottak belőle

II. Oldtimer Expo

A Humber Hawk 1964-ben készült, s Ausztriában szolgált az elmúlt 44 évben. Az autót luxuskivitele miatt sokan a Rolls-Royce-hoz hasonlítják. A márka valamennyi típusából összesen kevesebb, mint félszáz maradt meg épségben. A ritkaság új gazdáját keresi

II. Oldtimer Expo

Az expo leglélekemelőbb tárlata volt a Kacsásoké. A Citroën Automobile Club Hungary által szervezett kiállítás újabb és régebbi variánsokat egyaránt felvonultatott, az érdeklődők részletesen megismerhették a 60 éves modell történetét

II. Oldtimer Expo

A Steyer-Puch Club Hungary kiállításán nemcsak a kétajtós csöppségek különféle kivitelei, de egy sportos variáns és egy Haflinger 4×4-es terepjáró is megmutatta magát

II. Oldtimer Expo

Motorkerékpárból is volt néhány, az egyik legérdekesebb közülük talán az 1927-es Harley–Davidson J modell. 42 éve egy magyar család tulajdonában van, még a nagypapa vásárolta, ma már az unokák tartják karban. Az 1000 köbcentis, 20 LE-s motor hátsó kerekén szalagfék lassít, kuplungja lábbal dolgoztatható

II. Oldtimer Expo

Az amerikai autókra specializálódott és rövid idő alatt az európai autóátépítők élvonalába került RPM-Styling nemcsak „kettéválasztott” Corvette-jével hódított, a standon kiállított Dodge Charger és Ford Mustang is bizonyosan sokak fantáziáját megmozgatta

II. Oldtimer Expo

Előtérben egy Buick 1952-ből, valamint egy Studebaker és egy Ford „A” modell 1928-ból. A Horoscoop Kft. standján felújított és restaurálásra váró érdekességek egyaránt feltűntek

A Rákosrendező pályaudvar tőszomszédságában elterülő vasutasemlékhely és gyűjteményes kiállítás már az első pillanatban lázba hozza az olajos ereklyékért rajongó látogatót. A legendás mozdonyok és motorkocsik között megbúvó piknikasztalok, játszótér és néhány öreg, de szépen felújított Ikarus mutatta az irányt az attrakcióhoz: az Oldtimer Expo 2008-ban is a káprázatos fűtőházat foglalta el, de most a 2700 négyzetméteres pódium mellett egy jókora sátorban is elhelyezkedtek veteránok.

A „Füstiben” a fő helyet a csillogó-villogó, európai és a Tengerentúlról származó utcai autók foglalták el, s méretes standot kaptak az öreg versenyautók is. Utóbbiak között nemcsak a hazai Historic Rali-sorozatban induló „nagyágyúk” (a többszörös bajnok Opel Ascona, valamint olyan ínyencségek, mint a Lancia Fulvia, az Abarth-külsőt és -belsőt felvett Zastava 750, a teljes harci díszben pompázó Ford Escort RS s több Skoda-, valamint Renault-fenevad), de az Oldtimer Szuperkupában rajthoz álló sportgépek is feltűntek.

II. Oldtimer Expo

A felújítás végén járó Tatraplan 1948-ból származik, és Magyarországon szolgált. Mögötte a VW T2 busz, Westfalia-kivitelben. Utóbbi új gazdát keresett a kiállításon

A tavalyi rendezvényhez hasonlóan szép számban képviseltették magukat a hazai restaurátor-műhelyek (az ismertebbek, például a Pásztor Classic, a Victory Budaörs Autó, az RPM Styling, a 911 Sport és Veteránautó Kft. és az újabbak, a Horoszkcoop Kft. vagy az Autóterápia Karosszéria Kft.) és a veteránozással kapcsolatos egyéb vállalkozások. A főcsarnokban könyvekkel, újságokkal (köztük a Retro Mobillal), biztosításokkal, speciális autójavítási és -tárolási eljárásokkal is ismerkedhetett a nagyérdemű, de kárpitosműhelyt vagy rendszámgyűjteményt is fellelhetett, aki körbesétált a csarnokban. A szervezők egy új kezdeményezést hívtak életre idén. Az „Oldtimer Sokadalom” címmel illetett program a veterános és nosztalgiaautós, motorosklubokkal szövetkezve az egész várost megcélozta: több szervezet – a trabantosok, a VW bogarasok, a kispolskisok, a minisek, a Riga- és Verhovina-klubosok, a vespások és a Citroën kacsások – ezen az áprilisi hétvégén tartotta felvonulását, így Budapest-szerte számos helyen feltűntek az öreg járművekből álló konvojok. A klubok nemcsak hangulatos felvonulással ünnepelték a márkákat, de az Oldtimer Expón is összefutottak, a látogatók nagy örömére.

II. Oldtimer Expo

Két olasz gyönyörűség a Pásztor Classic garázsából: Maserati Mexico 1968-ból és Indy 1972-ből. Utóbbiból összesen 400 darab készült, 290 LE-s 4,7 literes motorja 250 km/órás végsebességet engedett

Külön ki kell emelni a kacsásokat:a legendás 2CV volt az Oldtimer Expo idei díszvendége, ugyanis a franciák népautója 2008-ban ünnepli hatvanadik születésnapját. Ezen alkalomból a Körfűtőház egy elkülönített részét csak a 2CV-k foglalták el; tucatnyi hagyományos Kacsa, Mehari, dobozos és egyedi kivitel mutatkozott be, a jó hangulatról a Louis de Funes-filmekb ől ismerős, csendőröknek öltözött rajongók és több életkép gondoskodott.

A már említett, külön felállított sátorban a felvonuláson is részt vevő klubokon kívül az NSU-s „csapat”, a Steyer-Puch Club Hungary és a Simson Klub Magyarország is bemutatta kincseit, s nem maradt távol a Budapesti Műszaki Főiskola, valamint a Közlekedési Múzeum sem. Előbbi lelkes tanárai és hallgatói a 100 éves T-modellre és annak makói születésű tervezőjére, Galamb Józsefre emlékeztek méltóképpen, a Közlekedési Múzeum pedig megmutatta a Vasúttörténeti Park szomszédságában elterülő raktárának egyik pusztulófélben lévő, de izgalmas kincsét, a hathengeres Delahaye-t.

II. Oldtimer Expo

Trabant a hatvanas évek elejéről, hatalmas napellenzővel, krómtükörrel, egy másik Trabant hátuljából készített utánfutóval

Nem maradtak látványosság nélkül a mentőautók szerelmesei sem: a sátorban a harmincas és az ötvenes évek egy-egy esetkocsija állt teljes harci díszben, a szabadtéren pedig a szocialista éra és a közelmúlt három modelljét állította ki az Országos Mentőszolgálat Kresz Géza Mentőmúzeuma.

A háromnapos vigadalom alatt számos programot szerveztek a látogatóknak. A hazai rali nagy öregjei, Ferjáncz Attila, Léhi Sándor, Bálint Árpád és több, már visszavonult vagy jelenleg is aktív raliversenyző tartott élménybeszámolót a raliautók mellett felállított pulpituson. Volt modellbörze, a gyerekek kipróbálhatták a park mozdonyszimulátorát, kerti vasútját, részt vehettek a Közlekedési Múzeum pedagógusai által szervezett foglalkozásokon, a vállalkozó szelleműek pedig benevezhettek az 1/100-as hajtányversenyre.

Jövőre még több meglepetést ígér a szervező, Noszvai András, aki idén egy újabb rendezv énnyel is jelentkezik: november 7–9. között az Oldtimer Motor Expóra várja a kétkerekűek barátait.

Kép és szöveg: Karner Miklós

A Retro Mobil magazin 2008/3, május-júniusi számából

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Legyen saját címoldala!

Tegye különlegessé az idei karácsonyt! Lepje meg rokonait, barátait,...

Jelentkezési lap – Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance 2022

Ha szeretne részt venni a hévízi eseményen, innen letölthető...

Építse meg a Wartburg 353 valósághű mását!

A De Agostini 1:8 méretarányú modelljén többek között mozognak...

Elkészült a Közlekedési Múzeum első Ikarusa!

Átadták a 2016-ban vásárolt, majd restaurált Ikarus 66-ost, amely...

15 millió Skoda – 116 év alatt

Komoly mérföldkőhöz érkezett Európa egyik legrégebbi autógyára, a Skoda.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás