Ferdinand Piëch (1937-2019)

Életének 83. évében, Rosenheimben elhunyt Ferdinand Piëch, a 20. századi járműipar egyik legkarizmatikusabb és szakmailag legeredményesebb személyisége.

Bécsben született Ferdinand Porsche lánya, Louise Porsche és Anton Piëch ügyvéd gyermekeként, sokat játszott együtt nagypapájával és unokatestvérével, Ferdinand Alexander Porschével.

Ferdinand Porsche unokáival: a két kisfiú Ferdinand Piëch és Ferdinand Alexander Porsche – utóbbi a 911-es tervezője

Nem volt kérdés, hogy műszaki pályára lép, Zürichben szerzett gépészmérnök diplomát és a Porsche AG fejlesztési osztályán dolgozott. Részt vett a híres 917-es versenyautó fejlesztésében, majd a 70-es években az Audihoz került, ahol hamar a vállalat vezetője lett, ő indította el a márkát a prémiumgyártók közé emelő projekteket (quattro, V8), de mindig egyre feljebb és feljebb vágyott. 1993-ban lett a VW-csoport elnöke és egyetlen álma volt, hogy létrehozza a világ legnagyobb járműipari birodalmát.

Piëch nem sajnálta a pénzt a 917-esre és neki lett igaza: az 1970-es Le Mans-i győzelem a Porsche versenylegendájának egyik alapköve. 1971-ben dupláztak, a többi már történelem

Ezzel kapcsolatban nem tűrt semmilyen ellentmondást, maximalizmusáról legendák keringtek. Felvásárolta a Seat, a Skoda, a Lamborghini, a Bentley és Bugatti márkákat, utóbbival megalkotta a világ leggyorsabb és legdrágább szériaautóját, luxusautót adott a Volkswagennek (Phaeton), szupersportkocsit az Audinak (R8), és ő volt az is, aki a moduláris padlólemez-stratégiával leginkább gazdaságossá tudta tenni a gyártást. 2002-ben leköszönt az elnöki posztról, de 2015-ig a vállalat felügyelőbizottságának elnöke maradt.