Serleg

2019. február 20. szerda, 12:06

Az Oldtimer Show története

Beszélgetés Kiss Tamással, az Oldtimer Show Kft. ügyvezetôjével. (x)

– Hol kezdődik a történet?

Kiss Tamás

– Békéscsabán. Békéscsabai származású vagyok. Gyerekkoromtól a motocross volt a szenvedélyem, mindig is a motorok és az autók megszállottja voltam. 2000–2003. között háromszor nyertem amatőr motocross Magyar Bajnoki címet. Érdeklődésem minden belső égésű motoros gép iránt kiterjed. Vezetek hajót, repülőgépet, kamiont, földmunkagépet. Csak a toronydaru kezelése maradt ki az életemből.

– És az oldtimerek?

– Már gyerekkoromban is lenyűgöztek a fakerekű autók és a karbidlámpás ősmotorok. A versenyzőtársaim nevettek rajtam, hogy mi tetszik nekem az ősrégi vasakon. Akkoriban az újkori technika forradalmát éltük meg. Nevezhetjük ezt a kapitalizmus térhódításának. Óriási dolog volt a 80-as években egy külföldről behozott állólámpás Mercedes! Mindenki arra törekedett, hogy nyugati dízel autóra cserélje le a Zsiguliját, vagy a Trabantját. Később jött a táskás mobiltelefon is, amivel az utca közepére kiállva lehetett csak telefonálni, a gyenge térerő miatt.

– Honnan jött a rendezvényszervezés ötlete?

– 2001-ben motocross versenyt terveztek Békéscsabán, de aki szervezte volna, visszalépett. Én vettem a kezembe az ügyet és a verseny nagyon jól sikerült. Barátaim unszolására el is határoztam, hogy terem­cross versenyt fogok csinálni Békéscsabán. 18 hónapos előkészület után, 2003 februárjában megcsináltam az első Nemzetközi Teremcross versenyemet, amit a TV is közvetített. Utána az Allianz felkért autószalon kiállításokra Békéscsabán, majd a nagy lendület egészen Debrecenig vitt. Ott a Főnix csarnokba további ugratókat gyártottunk és ott is Nemzetközi Teremcross versenyt rendeztünk 2003 novemberben. Onnantól sorba jöttek a teremcross versenyek és az autókiállítások, melyeknek mindig is részei voltak az oldtimerek.

– Az Oldtimer Show-t mikor találtad ki?

– Már a kezdetektől a fejemben volt egy nagyszabású, elegáns kiállítás, ami csak oldtimerekkel foglalkozik. 2006-ban “rásegítettek” az elhatározásomra Békéscsabán. Jött egy új városvezetés, melynek a sportért és kultúráért felelős alpolgármestere kijelentette: ô a vízilabdát szereti, nem támogatja a füstölő motorversenyemet. Ahogy a klasszikus mesében, vettem a vándorbotot és a motorsportból illetve a rendezvényszervezésből szerzett kapcsolataimmal a batyumban elindultam Budapestre szerencsét próbálni.

– Hol kötöttél ki?

– Budaörsön, a nemrég elkészült és még hasznosítatlan Auto Expo M1 autóplázában (én neveztem el, azóta is ezt a nevet viseli). A fényűző kétszintes kiállítócsarnokban 2007. november 16–18. között volt látható az első Oldtimer Show. Mivel a helyszín távol esett Budapesttől és a reklámra sem volt túl sok pénzem, a rendezvény nyitónapján még száz jegyet sem tudtunk eladni. Aki viszont betért hozzánk az tátott szájjal bámult, majd a telefonját megragadva minden ismerősét riadóztatta: gyertek az Oldtimer Show-ra itt csodákat láthattok! És valóban csodákat állítottunk ki: rengeteg fakerekű autót és 100 évnél öregebb motorokat. A kiállított járművek között voltak háború elôtti Mercedes és Steyr sportautók, Bentley, Jaguar, De Dion, Laurint & Klement oldalkocsis motor, Panhard & Levassor 1898-ból, stb. Az autók és a motorok mind tematikus szekciókban voltak elhelyezve, traverzekkel elhatárolva. Az autók mellett korabeli ruhákba öltözött lányok pózoltak. A közönség el volt ragadtatva! A kiállítás második napjára már hatszorosára nőtt a látogatói létszám, majd az utolsó napra ezt is meg kellett szorozni tízzel. A Budaörsi Metrótól hívogattak engem óránként, hogy csináljak valamit, a rengeteg autótól nem tudnak az emberek eljutni a bevásárlóközpontba. Amerre a szem ellátott mindenütt autók álltak, ezzel közlekedési káoszt okozva.

– Szóval már elsőre kinőttétek a helyszínt?

– Igen. Muszáj volt egy nagyobb helyszínt keresni, ahol jobb az infrastruktúra. Bár az első Oldtimer Show gazdaságilag nagy bukta volt, de a szakmai sikere miatt egyből lett is egy erős főtámogatónk a City Taxi. Szóval a régi támogatókkal (ENi olajvállalat és Frühwald betongyár) és a City Taxival a batyumban megjelentünk a SMYA-hoz, ahol barátságosan fogadtak. Nagy sikerrel rendeztük meg ott az Oldtimer Show-kat, nagyon elegáns körülmények között, piros szőnyeggel leterített csarnokban.

– Hogy lett ebből olajos mozdony körfűtőház?

– 2012-ben megkerestek a Vasúttörténeti Parkból, mert a régebben ott volt Oldtimer Expót nem rendezték meg. Meg is állapodtunk 10 évre. 2013. március 15-i hétvégén volt az első rendezvényünk a füstiben, az emlékezetes óriási hófúvásban. Az egész országban harsogta a TV és a rádió: senki se menjen ki a közútra, mert az utak járhatatlanok. Az autópályák le voltak zárva, mindenütt méteres hótorlaszok voltak. Szóval az első akkor még Oldtimerek Hétvégéje ismét egy gazdasági mínusszal kezdődött. Sokan csodálkoztak, hogy a nagy havazás ellenére a kiállítócsarnokot mégis megtöltöttük kiállítási anyaggal és látogatók is voltak szép számmal. Gondolom a nagy hóakadályok leküzdése is hozzátartozott a kalandhoz. Nem keseredtük el, a következő évben még nagyobbat gondoltunk. A nagy park melletti, parlagon hagyott Víztorony Parkot teljesen felújítottam a saját pénzemből. A park mögötti elhagyott MÁV területeken óriási parkolókat alakítottunk ki földmunkagépekkel. 2014-tôl már 10 hektáros területen rendeztük meg az Oldtimerek Hétvégéjét, újabb kiegészítő programokkal feltöltve a területet: Traktor és stabil motor interaktív kiállítás, Oldtimer Találkozó, Kalandjárók Kiállítás és Tuningautó Kiállítás. A látványosságok körét bővítette egy Tájház múzeum is, amit az októberi Disznótoros Kolbászfesztivál nevű új fesztiválunkra építettünk. Innentől ez lépett az októberi SYMA csarnokos Oldtimer Show helyébe.

– Miben más az Oldtimer Show, mint a többi oldtimer témájú rendezvény?

– Az Oldtimer Show-n minden járműtípusból csak egyet mutatunk be. Tehát a lényeg a minőség! Mind a mai napig egyedülálló az összes magyarországi autós-motoros rendezvény között, hogy mindegyik jármű elé részletes adatlapot helyezünk ki. Ez több hetes sziszifuszi munka. A központi hangosító rendszeren keresztül gyakran hallhatók ismeretterjesztő felmondások az oldtimer járművek restaurálásáról, típustörténetekről, régi sztorikról. A másik sajátosság, hogy a járműveket védett körülmények között mutatjuk be, a szekciókat betonbójákkal és kordonkötéllel vesszük körbe. Ám a legfontosabb maga a hangulat: korabeli jelmezbe öltöztetett hostessek, verkli, korabeli zenék, traktor és stabilmotor indítások, fütyülő gőzmozdonyok… Ezeket a stíluselemeket csak az Oldtimer Show-n kaphatják meg a látogatók és a kiállítók!

– Gondolom, nehéz lehet kiállítónak bekerülni az Oldtimer Show-ra.

– Szívesen fogadjuk a magyar klubok és gyűjtőkjelentkezését. A muzeális minősítés követelményeit teljesítő járművek résztvehetnek, feltéve, ha az elmúlt 3 évben nem voltak nálunk bemutatva, vagyhasonló rendezvényen a közelmúltban. Ha a kiállítási részre nem sikerül abeválogatás, akkor még ott van a lehetőség az Oldtimer Találkozóra, ami aVíztorony parkban van.

Mostanában egyre több a külföldi oldtimer a kiállításon.

– Új tendencia, hogy egyre több külföldi oldtimer gyűjtő, klub és restaurátor jön a budapesti Oldtimer Show-ra. A 2016-ban létrehozott Magyar Oldtimer Válogatottal sok külföldi találkozóra járunk Albániától Boszniáig. A külföldön szerzett kapcsolatok révén a jövőben az Oldtimer Show egyre nemzetközibb lesz. Nagyon fontos számunkra, hogy minden évben új kiállítási anyaggal rukkoljunk elő!

– Ha jól számolom, akkor a 2019-es Oldtimer Show lesz a 14-ik.

– Igen, 2018-ban volt a 13-ik és az eddigi legsikeresebb. Idén lesz a 14-ik. (x)

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Itt a szeptemberi Retro Mobil!

A főbb témák: Ford Mustang GT, Lada 1200 prospektusok,...

Motorversenyek 1948-1971

Schwanner Endre, korszakának kiemelkedő technikaisport-fotósának hazai motorversenyeken készült fényképeit...

Elhunyt Lee Iacocca

Hosszan tartó súlyos betegség után, 2019. július 2-án elhunyt...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás