Technikum

2016. július 21. csütörtök, 15:52

Az Országos Automobil-szakértő Bizottság - Hivatalosok

Trendszerűen ma tanácsadóknak neveznénk a húszas évek kormányzati autós-motoros szakértőit.

Taxi a Köröndnél, az Andrássy úton. A kistaxiknál nem csak a járműnek, de a pneumatiknak (gumiabroncs) is magyar gyártmányúnak kellett lenni

Taxi a Köröndnél, az Andrássy úton. A kistaxiknál nem csak a járműnek, de a pneumatiknak (gumiabroncs) is magyar gyártmányúnak kellett lenni

A múlt század elején a közlekedésrendészettel kapcsolatos intézmények közül kiemelkedett az Országos Automobilszakértő Bizottság (OAB), amely a kereskedelemügyi és a belügyekért felelős miniszter mindenkori véleményező szakközege volt műszaki, valamint közlekedésrendészeti kérdésekben. Az OAB hatásköre négy területre, alaptevékenységre terjedt ki. Típusvizsgálatokat hajtott végre (1), továbbá a tagok, mint hivatalos gépjárómű szakértők, az illetékes rendőrhatóságok felszólítására országszerte ellátták a gépjáróművek és a gépjáróművezetők műszaki vizsgálatát (2). Közlekedésrendészettel kapcsolatos műszaki kérdésekben – rendőri büntetőbíróságok, szakvélemények felülbírálása – véleménynyilvánítás (3), részvétel a rendőrhatósági időszaki ellenőrző vizsgálatokon (4). Kiegészítésképpen, a belügyminiszter megbízásával az OAB közreműködik egyes közlekedésrendészeti ügyek, esetek intézésben.

Olasz gyártmányú Chiribiri magyar rendszámmal. A torinói cég repülőgépekkel kezdte, első autóját 1914-ben dobta piacra

Olasz gyártmányú Chiribiri magyar rendszámmal. A torinói cég repülőgépekkel kezdte, első autóját 1914-ben dobta piacra

A kinevezések hosszadalmas procedúrával, meghatározott keretek között zajlottak. Az OAB és tagjai működésére vonatkozó szabályokat a fent említett két miniszter egyetértésével kiadott szabályzat állapította meg, de ennek tárgyalásakor, szükség esetén más szakterület vezetőjét (miniszterét) is bevonták. Minden kinevezés – az elnöknél, a tagoknál és a póttagoknál is – 3 évre szólt, ennek letelte után azonban csak az elnök és a tagság (személyenként külön) volt újra kinevezhető, a póttagság nem. Szabálysértés vagy személyi indok esetén saját kérésre a kinevezett személyt idő előtt is felmenthették.

Motorossal ütközött a Delage. A szakértő bizottság baleseti ügyekbe is belefolyt, ha eldöntendő kérdés merült fel

Motorossal ütközött a Delage. A szakértő bizottság baleseti ügyekbe is belefolyt, ha eldöntendő kérdés merült fel

Az OAB tagságot szigorú feltételekhez kötötték, a szabályzat például kimondta, hogy „Gépjáróműgyárosok és gépjáróműkereskedők vagy ezek alkalmazottai, továbbá gépjárművezetőképző magántanfolyam engedélyesek a bizottság tagjaivá nem nevezhetők ki.” Az elnökkel kapcsolatban kötelezővé tették a gépészmérnöki végzettséget, a gyakorlati szakismereteket és a gépjárómű vezetésben való jártasságot. Az OAB elnökét, a minisztériumok kiküldöttjeivel együtt a kereskedelemügyi miniszter nevezte ki, akárcsak a tagokat és a póttagokat. A tagoknál a kiküldetésbe beleszólt a belügy- és a honvédelmi miniszter, a pótagoknál egy személyt pedig a Királyi Magyar Automobil Club (KMAC) javasolt a bizottságba felvenni.

Tanulóvezető a Fiat 520 volánja mögött. A vezetőképző oktatók engedélyével kapcsoltban mindig szemlézett az OAB

Tanulóvezető a Fiat 520 volánja mögött. A vezetőképző oktatók engedélyével kapcsoltban mindig szemlézett az OAB

A szervezetnek saját jegyzője is volt, míg a létszámmal kapcsolatban úgy szólt a határozat, hogy „megfelelő számú szakértő, akik Budapesten és a vidéki gépjárómű kerületekben hivatottak a feladatokat ellátni.” Nem kevésbé körmönfontan volt körülírva az OAB működése is, konkrétan az „ügyek – ideértve a tagok miniszteri megbízását az elnöki jelölés alapján teljesített egyéni szakszerű tevékenységen kívül – elnöki hatáskörben, elnöki tanácsban és az OAB szaküléseiben nyernek elintézést.” Az elnöknek bőven akadt munkája, mert kizárólagos hatáskörrel ő intézte (intézhette) az OAB összes igazgatással kapcsolatos teendőjét és értelemszerűen elnökölt a bizottság minden ülésén (teljes ülések, szakülések), valamint az elnöki tanácsban. Ez utóbbi volt az OAB központi intéző szerve: az elnök mellett ebben tevékenykedtek a minisztériumok kiküldöttjei és azok a szakértő tagok, akiket az elnök hívott meg az ülésekre.

Csak mérnöki végzettséggel, gépjárművezetői tapasztalattal lehetett valaki az Országos Automobilszakértő Bizottság elnöke

Csak mérnöki végzettséggel, gépjárművezetői tapasztalattal lehetett valaki az Országos Automobilszakértő Bizottság elnöke

Az elnöki tanácsra három feladat hárult. Állást foglalt és döntött a főhatóságokhoz intézendő felterjesztések tárgyában (1). Megtárgyalta, majd a szükséges (műszaki, közigazgatási) intézkedéseket előkészítette az automobilizmussal és a közlekedésrendészettel kapcsolatos ügyekben (2), továbbá állást foglalt és közreműködött a belügyminiszter által kijelölt feladatokban (3). A teljes és a szaküléseken felmerülő szakmai kérdésekben az Országos Automobilszakértő Bizottság szakvéleményt nyilvánít és az elnöki tanácson keresztül kezdeményez(het) intézkedéseket.

(fotók: Fortepan)

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

Itt a decemberi Retro Mobil!

A főbb témák: Fiat 124 Coupe kettős teszt, Ford...

150 éve született Václav Klement

Egy könyvkereskedő, aki kerékpár rajongóból lett autógyáros. A Laurin...

110 éves a Ford Model T

Henry Ford álmát a makói születésű Galamb József és...

Historic Motoring Awards 2018

Megvannak az idei Historic Motoring Awards győztesei. A 2018-as...

Itt a novemberi Retro Mobil!

A főbb témák: Fiat Multipla, Mávaut városnéző panorámabusz, VW...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás