Jelen idő

2016. március 24. csütörtök, 13:25

Cseh stílus: Skoda 1000 MBX - Ajtóstól

Idén 50 éve, 1966 tavaszán, a Genfi Autószalonon mutatkozott be az 1000 MB alapjára épített MBX, azaz a Skoda farmotoros kupéja.

1966 tavaszán, Genfben tartották a premiert, a gyártás 1966 őszén indult. Ez már az 1100 MBX, amit korszerűbb, nyomatékosabb erőforrás mozgatott

1966 tavaszán, Genfben tartották a premiert, a gyártás 1966 őszén indult. Ez már az 1100 MBX, amit korszerűbb, nyomatékosabb erőforrás mozgatott

A Magyarországon is jól ismert 440/445, majd Octavia típus leváltásának előkészítését még az 1950-es évek végén elkezdte a Skoda, a fejlesztés sorra szülte a prototípusokat, köztük a 990 Tudor-t (1960), amely kétajtós karosszériát kapott. A piacon elsőként bemutatott 1000 MB teljes pálfordulást jelentett: önhordó felépítménnyel rendelkezett és farmotorral szerelték, jelentős darabszámban: összesen 443 156 autó gördült le a szalagról. Ez a mennyiség a szocialista blokk talán legmodernebb, a régi üzem mellett 80 hektáron elterülő, kifejezetten az 1000 MB miatt felhúzott gyárában készült, ahol már akkor (és Európában elsőként) nagynyomású öntést alkalmaztak.

Akár egy Aston Martin, a Skoda MBX szerelése is kézzel történt. Összesen 1403 db 1,0 l-es és 1114 db 1,1 l-es változat készült 1966-69 között

Akár egy Aston Martin, a Skoda MBX szerelése is kézzel történt. Összesen 1403 db 1,0 l-es és 1114 db 1,1 l-es változat készült 1966-69 között. Érdekesség a hátsó “fejre állított” pillangóablak, ami nyitható volt

A csehek azonban csipetnyi luxusra is vágytak, amit a felső vezetés végül engedélyezett, így a hajdani 990 Tudor alapján 1966 tavaszán megszületett a B-oszlop nélküli, körben leengedhető üveges 1000 MBX. Kétféle változat létezett, mindkettőben 52 LE-s, négyhengeres motor forgott, de a nyomaték nem egyezett, az 1,0 l-es 1000 MBX (gyártás: 1966 ősz és 1968 tavasz között) 75, az 1,1-es 1100 MBX (gyártás: 1967 tél és 1969 ősz között) 81 Nm-t tudott felmutatni. Utóbbi gép másban is jobb volt, hatékonyabb hűtő- és kenőrendszerrel látták el. Az összeszerelés az 1000 MB-től elkülönített csarnokban, javarészt kézzel történt, ami a csekély darabszámokkal magyarázható: csupán 2 517 db MBX hagyta el Mlada Boleslavot.

A videón képekben az MBX…

 

…és egy gyönyörű állapotú példány, ahogy elfoglalja helyét egy Skoda-autószalonban.

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

Itt a novemberi Retro Mobil!

A főbb témák: Fiat Multipla, Mávaut városnéző panorámabusz, VW...

Ez a világ legdrágább autója!

Nyilvános aukción még nem fizettek ennél többet autóért, a...

Ez a legelső Mustang!

Gail Wise a szüleitől kapott pénzből, a világon elsőként...

Vredestein youngtimer abroncs

Egyre többen keresnek veterán és youngtimer autóikhoz megfelelő gumiabroncsot,...

Megjelent az októberi Retro Mobil!

A főbb témák: Moszkvics 408, Trabant Tramp, Mávaut történet...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás