Serleg

2015. július 28. kedd, 05:19

Megnéztük: Busz 100 kiállítás - Százados

Sokan “modellmúzeumnak” tartják a Közlekedési Múzeumot, mert a kiállításokon rengeteg kicsinyített jármű van a vitrinekben. Erre a megállapításra a Busz 100 tárlat sem cáfol rá, de azért akad egy érdekes, ráadásul kipróbálható eszköz. Képriport.

Való igaz, hogy az eredeti tárgyakat csak részben pótolják a modellek, bár ne feledjük, a gyűjteményi tematika mindig nagyban befolyásolja a bemutathatóságot: sokszor helyhiány miatt nincs más megoldás, mint a modelles illusztráció. Döntően nagyméretű járműveivel sosem volt könnyű helyzetben az idén tavasztól három évre bezáró Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, ráadásul sok fontos típusból (például autóbuszokból) nincs megmaradt példány sem.

A múzeum védelmében jegyezzük meg, a Busz 100 kiállításnak otthont adó belvárosi Elektrotechnikai Múzeum (1075 Bp., Kazinczy u. 21.) apró terme még a legkisebb Rába Tr 3,5 típust sem tudná befogadni – pedig van ilyen kocsi a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban -, ennek ellenére valóban többet vártunk egy kiemelkedően fontos, centenáriumi tárlattól, mint néhány nem sokat mondó tabló, autóbuszülés és ötletszerűen, vitrinben elhelyezett ősrégi, amatőr szintű modell. Akit a százéves autóbusz-közlekedés részletesebben érdekel, ebben a cikkünkben további információkat találhat.

Szemafor alakú megálló a múzeum udvarán - akit érdekel, kék helyett miért piros kor van a táblán, sajnos nem tudja meg, nincs kiírva, ahogy régi járatinformációs táblát sem tettek az oszlopra - kár

Szemafor alakú megálló a múzeum udvarán – akit érdekel, hogy kék helyett miért piros kör van a táblán, sajnos nem tudja meg, mert nincs kiírva, ahogy régi járatinformációs táblát sem tettek az oszlopra. Kár…

*

Mellékes a szöveg, de nagyon érdekes a fotó: már a második világháború után készült, mert a sor végén leghátul egy Mávag Tr 5 típus áll, de van még egy trambusz, a Rába harmincas évek végi típusa, illetve további két Mávag jármű, egy-egy kis Harcsa és Koporsó

Mellékes a szöveg, de nagyon érdekes a fotó: már a második világháború után készült, mert a sor végén leghátul egy Mávag Tr 5 típus áll, de van még egy trambusz, a Rába harmincas évek végi típusa, illetve további két Mávag jármű, becenevükön egy-egy kis Harcsa és Koporsó

*

Egy régi üveges szekrényben láthatók az 1910-es, 1920-as években közlekedő budapesti autóbuszok modelljei, köztük a Kistarcsai Gépgyár benzines kocsija és az emeletes, villanyüzemű Austro Daimler is

Egy régi üveges szekrényben láthatók az 1910-es, 1920-as években közlekedő budapesti autóbuszok modelljei, köztük a Kistarcsai Gépgyár benzines kocsija és az emeletes, villanyüzemű Austro Daimler is

*

Mávag buszok csoportja. Alul balra jól látható, hogy a fekete motorsátor miatt lett a típus beceneve Koporsó, jobbra pedig egy átalakított sínautóbusz - a háborús gumihiány miatt több buszt is átalakítottak, a kocsik a villamosok pályáján közlekedtek. Felül a háromtengelyes Mávag NI 56, balra egy nem éppen jól sikerült Rába Tr 3,5 kicsinyítés

Mávag buszok csoportja. Alul balra jól látható, hogy a fekete motorsátor miatt lett a típus beceneve Koporsó, jobbra pedig egy átalakított sínautóbusz – a háborús gumihiány miatt több kocsit is átalakítottak, ezek a villamosok pályáján közlekedtek. Felül a háromtengelyes Mávag NI 56, balra egy nem éppen jól sikerült Rába Tr 3,5 kicsinyítés

*

Dupla öröm, fele élvezet: két Rába Tr 3,5 ugyanabban a vitrinben - ez volt az utolsó benzinmotoros típus. Ilyen kis kocsik mentek a Kossuth hídon, miután Budán súlyos baleset történt és a gyengének kikiáltott fék miatt a Rábákat levették a hegyi vonalakról. Balra alul egy Ikarus 30-asból átalakított pótkocsi - az első szerelvény 1955-ben ment Budapesten, de az ötlet hosszú távon nem vált be. Bezzeg a trolinál...

Dupla öröm, fele élvezet: két Rába Tr 3,5 ugyanabban a vitrinben – a valóságban ez volt az utolsó benzinmotoros típus. Ilyen kis kocsik jártak a Kossuth hídon, miután Budán súlyos baleset történt és a gyengének kikiáltott fék miatt a Rábákat levették a hegyi vonalakról. Balra alul egy Ikarus 30-asból átalakított pótkocsi – az első szerelvény 1955-ben ment Budapesten, de az ötlet hosszú távon nem vált be. Bezzeg a trolinál…

*

Kakukktojás a "panorámás" Ikarus 260, nem ebben a vitrinben lenne a helye. Az Ikarus 30 sosem vontatott pótkocsi, a mögé tett ÁMG (amelynek a troli kivitelét a Retro Mobilban bemutattuk) kissé téves látszatot kelt. Ellenben a selejtezett 30-asokból a Fővárosi Autóbuszüzem készített pótkocsikat. Hátul takarásban egy Garant műhelykocsi

Kakukktojás a “panorámás” Ikarus 260, nem ebben a vitrinben lenne a helye. Az Ikarus 30 sosem vontatott pótkocsit, a mögé tett ÁMG (amelynek troli kivitelét a Retro Mobilban bemutattuk) így kissé téves látszatot kelt. Ellenben a selejtezett 30-asokból a Fővárosi Autóbuszüzem készített pótkocsikat. Hátul takarásban egy Garant műhelykocsi

*

Ikarus 556 és csuklós 180 - ha az elején van hozzájuk megfelelő teljesítményű és megbízható erőforrás, sokkal sikeresebbek lehettek volna. Szellemes ötlet: a viszonylatjelző tábla nem a megállókat, hanem a legfontosabb budapesti autóbusz-típusokat sorolja fel kronológiai sorrendben

Ikarus 556 és csuklós 180 – ha az elején van hozzájuk megfelelő teljesítményű és megbízható erőforrás, sokkal sikeresebbek lehettek volna. Szellemes ötlet: a viszonylatjelző tábla nem a megállókat, hanem a legfontosabb budapesti autóbusz típusokat sorolja fel kronológiai sorrendben

*

Ez az egyetlen vitrin, ahol valami érdekes sztori is kiderül. A Fővárosi Autóbuszüzemnél 1960-ban házon belül megépített csuklós három mérnök elképzelésén alapult, a selejtből újjáépített kocsikat szalagon "gyártották", az utolsókat az 1970-es évek első belében selejtezték, amikor elkezdődött az Ikarus 280 rendszeresítése. A csuklónál lévő harmonikához az egyik mérnök, Színi Béla tangóharmonikája adta az ötletet

Ez az egyetlen vitrin, ahol valami érdekes sztori is kiderül. A Fővárosi Autóbuszüzemnél 1960-ban, házon belül megépített csuklós busz három mérnök elképzelésén alapult, a részben selejtből újjáépített kocsikat később szalagon “gyártották”, az utolsó mohikánokat az 1970-es évek első felében selejtezték, amikor elkezdődött az Ikarus 280 típus rendszeresítése. A csuklószerkezetnél lévő harmonikához az egyik mérnök, Színi Béla tangóharmonikája adta az ötletet – gondolták volna?

*

Ez a kiállítás legérdekesebb tárgya, ráadásul az Ikarus 200 alkatrészekből épített szimulátort ki is lehet próbálni. A falon látható rajzon minden műszernek, kapcsolónak megvan az elnevezése, a funkciója, a készítők még az "utastájékoztató rendszer" mikrofonjáról sem feledkeztek el

Ez a kiállítás legérdekesebb tárgya, ráadásul az Ikarus 200 alkatrészekből épített szimulátort ki is lehet próbálni. A falon látható rajzon minden műszernek, kapcsolónak megvan az elnevezése, funkciója, a készítők még az “utastájékoztató rendszer” mikrofonjáról sem feledkeztek el

*

Vélhetően buszsofőrt szerettek volna imitálni a kiállítás hangulatát tükröző arckifejezésű bábuval. Hogy miért ül magában egy asztalnál, láthatóan teljesen értelmetlenül, arról nincs tájékoztatás, csak kiállítás készítőiről...

Vélhetően egy buszsofőrt (gépjárművezetőt) szerettek volna bemutatni az egyenruhába öltöztetett, komor arckifejezésével a kiállítás hangulatát tükröző bábuval. Hogy miért ül maga elé meredő tekintettel egy üres asztalnál a sarokban, láthatóan teljesen értelmetlenül? Talán éppen a két forduló közötti pihenőidő eltöltését imitálja, de erről nincs tájékoztatás, csak a kiállítás készítőiről…

 

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

Itt a decemberi Retro Mobil!

A főbb témák: Fiat 124 Coupe kettős teszt, Ford...

150 éve született Václav Klement

Egy könyvkereskedő, aki kerékpár rajongóból lett autógyáros. A Laurin...

110 éves a Ford Model T

Henry Ford álmát a makói születésű Galamb József és...

Historic Motoring Awards 2018

Megvannak az idei Historic Motoring Awards győztesei. A 2018-as...

Itt a novemberi Retro Mobil!

A főbb témák: Fiat Multipla, Mávaut városnéző panorámabusz, VW...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás