Technikum

2014. november 9. vasárnap, 14:53

Egy évszázada tankolunk - Régóta folyik...

Nehéz dolga volt a korai automobil tulajdonosoknak, vezetőknek: nem volt hol tankolni. A benzinkutak az első autók után csak két évtizeddel jelentek meg.

Dioráma: a Seattle-i állomás rekonstruálva, a hátterében látszik a kezdetleges, ejtő tartályos töltőegység

Mannheim, 1888. Martha Benz nem tudta, hogy történelmet ír azon a nyári hajnalon, amikor titokban elkötötte békésen alvó férje friss találmányát, a Patent-Motorwagent. Két kisfiát is felpakolta és nekivágott a Pforzheim felé vezető 194 km-es útnak. Édesanyját látogatta meg, de egy másik változat szerint megelégelte Karl örökös bütykölését és rommá akarta hajtani a kocsit. Benzinkutak akkortájt nem léteztek, automobilok sem, a bátor asszonyság azonban tudta, hogy Wieslochban van egy patika, ahol ligroint (egyfajta petróleum) is árulnak. Sokat kellett győzködnie a hitetlenkedő patikust, aki végül eladott neki jó 4,5 litert a fejtetű elleni folyadékból. A kaland végül oda-vissza baj nélkül végződött, a ma is meglévő gyógyszertár pedig a világ első benzinkútjaként bekerült az autótörténelembe.

Gyorsan híre ment Frau Benz historikussá vált kiruccanásának, a történet a helyi lapokban is megjelent

Hosszú éveken át az élelmes autósok gyógyszertárakból, vegyeskereskedésekből, kovácsműhelyekből kaparintották meg az ellátmányt, de tudunk lovas kocsis vándorárusokról is. Pedig az egyik nélkülözhetetlen hozzávaló, az üzemanyag szivattyú már 1885-ben megvolt, az amerikai Sylvanus Bowser szabadalmaztatta. A kézi pumpa egy nagyobb tartályból közvetlenül az autó tankjába nyomta át a benzint, előtte vödrökkel és mércézett kannákkal adagolták. John Tokheim a századfordulón fejlesztette tovább a technológiát, szerkezete már kalibrált, magasan álló üveggömbbe vagy hengerbe pumpálta az anyagot, ami onnan egy szelep kinyitásával átfolyt az autóba.

Már a húszas években többfajta oktánszámú üzemanyagot kínáltak, tekerős szivattyúkkal továbbították a tartályba

Az USA-ban több város is magának követeli az első benzinkimérés jogát, St. Louis-ban állítólag 1905-ben már építettek egyet, az egyik ma is létező Altoona-i autóitatóról pedig azt állítják a helyiek, hogy 1909 óta folyamatosan üzemel. A legjobban dokumentált az 1907-ben, a Standard Oil pénzéből konstruált egység Seattle-ben. A benzinkutak tízes évekig olyan ritkák voltak, mint a sivatagban az oázisok, ám a Ford T megjelenése sokasodásukat jelentősen befolyásolta és hamarosan egy újabb fontos innováció, az átfolyás- és mennyiségmérő (szintén Tokheim találmány) is megjelent. Innentől a kuncsaft már kezdetleges kijelzőn láthatta, mennyit tankol, de az üveggömbök csak a harmincas években tűntek el. A húszas években kezdődött a finomító üzemek burjánzása, ehhez csatlakozott a töltőállomások robbanásszerű terjedése is.

Ennek az 1942-es Texaco kútnak az elrendezése már azonos a maiakéval

Mindegyiknek saját, levédett színe volt (még üzemanyagukat is céges színűre festették) a Shell volt a sárga: a mamutvállalat uniformizált sárga kutakon, sárga egyenruhás kiszolgálókkal kínálta a hajtóanyagot. Hamarosan más szolgáltatók is kiszagolták a pénzcsinálási lehetőséget, így az állomásokhoz javítóműhelyek, mosók, kisboltok, gyorséttermek társultak. Európában is a húszas évekre tehető megjelenésük, de már nem volt mit feltalálni, a komplett jól bevált technológia az amcsi olajvállalatokkal együtt jött át. Olaszországban, 1929-ben már 17 000 kút töltötte a 200 000 autó kongó tankjait.

Evolúció a húszas évek karcsú oszlopaitól a negyvenes évek zömökebb, de mutatós szerkezetein át a hatvanas évekbeli dobozokig

Nálunk az első két benzinkutat 1924-ben a Fővárosi Autóüzem Rt. telepítette, Budapesten. 1913-ban álltak át a muszkliigényes kézi pumpálásról elektromosra, (újból Tokheim) 1939-ben pedig Richard C. Corson bemutatta a tartály túlfolyását megelőző csapószelepes töltőpisztolyt. A 30-as, 40-es évek látványosan kidekorált, formatervezett kútfői a hatvanas évekre elnyerték ma is ismert, szimpla szögletes formájukat, ugyanekkor lettek népszerűek az önkiszolgálók, ahol néhány centtel olcsóbban lehetett tankolni. A digitális kijelzők a hetvenes évek vívmányai, ám hamarosan vége szakadt a szinte korlátlan fogyasztásnak: 1973-ban rászakadt az autós világra az olajválság. Még az USA-ban is voltak olyan időszakok, amikor napokig nem lehetett tankolni. Amerika-szerte 218 000 kutat zártak be, az Atlanti-óceán mindkét partján véget ért a klasszikus töltőállomások és az olcsó benzin aranykora.

Egyesült Államok, az olajválság idején: dugó egy benzinkúton. A jobb oldali sorban egy 5-ös sorozatú BMW E12 is látható

 

És egy kis hazai mozi a végére: az 1970-ben készült, remek szereposztású Üvegkalitka című film éppen egy benzinkúton játszódik. Jatt, trükközés az olajjal, ha pedig éppen egy eltévedt külföldi áll meg tankolni…

http://youtu.be/QwdkMLGCX_U

 

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Kapható az augusztusi Retro Mobil!

A főbb témák: Citroen C4, Skoda 120 GLS, Mávaut-Ikarus...

Motorversenyek 1948-1971

Schwanner Endre, korszakának kiemelkedő technikaisport-fotósának hazai motorversenyeken készült fényképeit...

Elhunyt Lee Iacocca

Hosszan tartó súlyos betegség után, 2019. július 2-án elhunyt...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás