Technikum

2014. szeptember 16. kedd, 11:59

Így közlekedtünk: a Kossuth híd - Hídcsata

A második világháború után tíz éven át segítette a budapestiek közlekedését a Kossuth híd, amelynek emlékét kőtáblák őrzik.

Akárcsak a híres hortobágyi, a történelmi Magyarország egykoron leghosszabb közúti kőhídja, úgy a Kossuth híd is kilenc nyílással ívelte át a folyót

Budapest pusztító ostromát követően, a visszavonuló német csapatok az összes Duna-hidat felrobbantották, így 1945 januárjában kettészakadt a főváros. Buda és Pest között ideiglenes katonai pontonhidakkal biztosították a kapcsolatot, de a télen jégzajlással fenyegető Duna miatt mindenképpen szükség mutatkozott egy ún. félállandó, idővel elbontható hídra, amíg a régiek felújítása tartott. Széchy Károly, a Közlekedési Minisztérium hídosztályának vezetője Hilvert Elek és Mistéth Endre mérnököket bízta meg a sürgős feladat megoldásával. A Dunában heverő hídroncsok, és a partokon kialakítható közlekedési csomópontok lehetőségei korlátok közé szorították a híd helyének kijelölését, végül a Kossuth és a Batthyány tér között, a mai Báthory és Aranyhal utca vonalában történő építésről döntöttek.

Ritka a korabeli színes felvétel. Bal szélen, a fehér épület az új Belügyminisztérium (ide költözött az Andrássy út 60. után a politikai rendőrség is), ma az Országgyűlés irodaháza, köznyelven a Fehérház

A nyolc vasbeton mederpilléres, vegyesen fa- és fémszerkezetű, a pesti oldal után Kossuth névre keresztelt, 355 méter hosszú híd főtartóit részben a roncsokból, részben a lebombázott bérházakból kinyert vasgerendákból hegesztették össze. Az előkészítő munkálatokat követően 1945. május közepén verték le az első cölöpöket, és szeptemberben óriási segítséget jelentett az újonnan elkészült úszódaru, amely a Győri Waggongyárban, illetve a Weiss Manfréd Művekben készült középső acélszerkezeteket a helyükre emelte. A hivatalos átadásra 1946. január 18-án (az utolsó német robbantás évfordulóján) került sor, de a gyalogosok három nappal korábban már használatba vehették.

Budai látkép a vasszerkezet tetejéről. Jobbra, a Batthyány téri vásárcsarnok előtt a metróépítés ideiglenes, fatornyos felvonulási épülete látható

A Lánchídhoz hasonlóan a Kossuth hídon sem járt soha villamos, a 3,3 méter széles gyalogjárdákon fapallók voltak, a közúti forgalom céljára pedig középen 7 méter széles, 2×1 sávos pálya szolgált. A háborús pusztítás a járműveket sem kímélte, a tömegközlekedésben fontos szerepet játszó BSzKRT autóbuszok állománya megtizedelődött, és előfordult, hogy az újjáépített roncsok üzemanyag-, vagy éppen gumiabroncshiány miatt – sokszor napokig, hetekig – nem álltak forgalomba. A Kossuth hídon áthaladó első buszjárat 1946. március 20-tól az 1-es volt, amely vonalon sokáig csak egyetlen autóbusz teljesített szolgálatot. Október 7-től a 2-es, november 4-től már a 12-es is erre járt – előbbi a Déli pályaudvar, utóbbi a János kórház érintése miatt volt fontos viszonylat. 1947 őszén átadták a forgalomnak a Margit híd déli részét, ekkor a 12-est „levették” a Kossuth hídról, helyette pedig a pesti belvárost a Pasaréttel összekötő 5-öst irányították erre.

Rába Tr 3,5 kisautóbusz, amelyet súlyos balesete után a Kossuth hídon áthaladó vonalakra irányítottak. Ez volt az utolsó benzinmotoros fővárosi típus

Érdekességképpen említhető a BSzKRT azon szolgálati járata, amelyet 1946. június 5-től a János kórház és a budakeszi szanatórium között lehetett igénybe venni, de egy héttel később – a Kossuth hídon át – már a November 7. térig (Oktogon) közlekedett. A rendőrök elsőbbséggel és ingyen, a civilek viszont a normál tarifa duplájáért utazhattak ezen a betétjáraton – feltéve, ha maradt számukra hely. A Kossuth hídon általános szabály volt, hogy az autóbuszoknak minimum 80-100 méteres követési távolságot kellett tartaniuk, illetve áthaladási sebességüket 10 km/órában maximálták.

Városliget – Kossuth híd, a 10-es két végállomása, ekkor még a Dózsa György úton is járt villamos. 1949. december 21-én a járatot az első pesti, 70-es jelzésű trolibusszal váltották ki

1949. szeptember 25-én súlyos katasztrófa történt: a Budakeszi úton a városba lefelé tartó 22-es hegyi járat kocsijának a fékje meghibásodott, és a busz a fák közé rohant. A balesetnek 12 halálos áldozata, és legalább ugyanennyi súlyos sérültje volt. A korszerű, önhordó vázszerkezetével úttörő Rába Tr 3,5 típus ekkor a figyelem középpontjába került, a technikai kérdésekből politikai vita kerekedett, amelynek eredményeképpen e kis befogadóképességű, benzinmotoros járműveket a selejtezésükig (1955) kizárólag a Kossuth hídon áthaladó sík vonalakra csoportosították, ezzel is elősegítve a híd terhelésének csökkentését.

1956-tól már csak gyalogosforgalom zajlott a Kossuth hídon, a szélső járdákat lezárták, a sétálók a járművek pályáján közlekedhettek

Az 1940-es, 50-es évek fordulóján, az Erzsébet híd kivételével mind elkezdődtek a felrobbantott budapesti Duna-hidak rekonstrukciói, Sztálin (ma Árpád) néven új északi összekötő is létesült, így a Kossuth híd szerepe fokozatosan csökkent. Felkészülve a bontásra, első lépésként 1956-ban megszüntették a járműforgalmat, ekkortól csak gyalogosan lehetett átkelni, majd 1960 tavaszán elkezdődött a híd szétszerelése, amely 1960. november 15-én be is fejeződött. A krónikák általában ezt az évszámot jelölik meg a Kossuth híd történetének ismertetésekor, de ez így féligazság, mert a pillérek sokáig a Dunában maradtak, ezeket részben robbantással távolították el, míg a meder tisztításával csak 1963 januárjában végeztek.

Faragott kőtáblák jelzik az utókornak, hogy a néhai Kossuth híd fontos szerepet játszott Budapest életében. Ahogy akkoriban mindent, úgy a híd átadását is jubileumi évfordulóhoz időzítették

KZ

(fotók: Fortepan és a szerző archívuma)

Sok szempontból elgondolkodtató életkép 1945-ből: filmfelvételen a Kossuth híd szerelése, átadása.

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Kapható az augusztusi Retro Mobil!

A főbb témák: Citroen C4, Skoda 120 GLS, Mávaut-Ikarus...

Motorversenyek 1948-1971

Schwanner Endre, korszakának kiemelkedő technikaisport-fotósának hazai motorversenyeken készült fényképeit...

Elhunyt Lee Iacocca

Hosszan tartó súlyos betegség után, 2019. július 2-án elhunyt...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás