Dukko

2014. augusztus 18. hétfő, 20:54

Peerless Motor Car Co. - Kivételes eset

A XX. század első két évtizedében az Egyesült Államok luxusautó piacán a három P triója diktált: a Packard, a Pierce-Arrow és a Peerless.

Green Dragon – ez tette ismertté a márkát. A 60 LE-s négyhengeres autóval több világcsúcsot is megdöntöttek

A Peerless tizenöt éves meredek úton jutott a presztízsautók Parnasszusára. A századforduló előtti évtizedben még senki sem gondolta, hogy az 1889-ben, Cleveland-ben megalapított, és ruhamángorló hengereket készítő kisüzem hamarosan a milliomosok méregdrága négykerekűit készíti majd, hangzatos névben (peerless: páratlan, utolérhetetlen). Rövid ideig kerékpárokat fabrikált, de 1900-ban már bemutatta első motorkocsiját, pontosabban egy DeDion rendszerű egyhengeres triciklit, a Motorette-et. 1902-ben jött Louis P. Mooers, aki főmérnökként összerakta az első valódi, 8 LE-s egyhengeres autócskát, 1904-ben pedig a legendás versenykocsit, a Green Dragont, amivel a rettenthetetlen Barney Oldfield több sebességrekordot is megdöntött.

6,6 l-es 30 LE-s soros négyes vitte a Brewster kasztniba bújtatott 1910-es Model 27 Open-Drive Landaulet-t. Warner sebességmérő és egy óra alapból járt hozzá

1906-ban felmondott, helyét a valamikori Packard mérnök és autóversenyző Charles Schmidt foglalta el. Ő gyorsan átállította a váltókat, innentől a cég a csúcsklasszis túra limuzinok felé robogott és egy halom műszaki innováció is megjelent: C profilokból épített alváz, röpsúlyos sebességszabályozó, csuklós kormánytengely, századgrammra kiegyensúlyozott, króm-nikkel acél főtengelyek és szelepek. A cég az USA-ban a Cadillac után elsőként használt villanyvilágítást és elektromos indítómotort.

Gyári hirdetés 1910-ből. A logó melletti két szó, a csend és a komfort velősen fejezi ki, mire figyeltek a tervezők a legjobban

Az extrém műszaki precizitás mellett a Peerless kocsik valódi mozgó paloták voltak. Aki mondjuk 1915-ben ki tudott fizetni 4-5 000 dollárt, (ami felért 8-10 Ford T árával) az mahagóni berakások, elefántcsont fogantyúk, olasz bársonytapéták és angol Axminster szőnyegek társaságában utazhatott. Típustól függően 24 és 35 LE-s, hét(!) főtengelycsapágyas duplagyertyás négyhengeresek szerepeltek a kínálatban, de 1908-tól a csúcsmodellek orrában már 50 LE-s soros hatos duruzsolt és  volt egy 13,5 l-es, 60 LE-s monstrumuk is.

Indítómotor keltette életre az 1915-ös Model 48-at, 6 V-os elektromos rendszere Gray & Davis gyártmány volt. A hétüléses túrakocsi ereje egy 9,5 l-es, csupán 48 LE-s soros hatosból jött

Szinte az örökkévalóságnak építkeztek, minden alkatrész helyben készült. Így nem is csoda, hogy hamarosan a felső tízezerhez is megtalálták az utat, a leggazdagabb amerikaiak közül Cornelius Vanderbilt és John D. Rockefeller garázsában is parkolt egy-egy Peerless. Nem sokkal az után, hogy a Cadillac bevezette a forradalmian új V8-as hengerelrendezést, főszereplőnk is kifejlesztette a sajátját, ám hosszú időre ez volt az utolsó újítás a cégnél. A konkurencia a húszas évek derekára kezdett a fejére nőni, sorra jelentek meg az ugyanolyan képességű, de szebb és olcsóbb ellenlábasok. A márka akkori elnöke, James Bohannon, hogy mentse a céget, befagyasztotta az összes korszerűsítést, 1924-ben kivette a programból a V8-asokat, helyettük saját tervezésű, de Continental gyártmányú soros nyolchengereseket vetett be és megjelent a kínálatban egy olcsóbb soros hathengeres is.

1927-ben már semmiben sem tűnt ki a gengszter korszak hasonló képességű autói közül a 6-72-es típus

„Peerless for Everyone” azaz Peerless mindenkinek lett az új jelszó. Romlott a minőség, fakult a fényűzés, most már a középosztály vált célponttá. Mégis zuhantak az eladások, nőttek a veszteségek, és 1929-ben a Wall Street összeomlása is tetőzte a bajt. Sok nagyszerű autógyár ment tönkre, de főszereplőnk történetében csak ez után következtek a meglepő kanyarok: 1931-ben, a legnagyobb ínség idején Bohannon utasítást adott egy V16-os szuperlimuzin megépítésére. Ezúttal is a Cadillac-et hajszolta, a nagy ellenfél ugyanis 1930 januárjában mutatta be saját V16-osát és már majdnem kész volt a Marmon Sixteen-je is. Mérnökember lévén ő maga állt a tervezőcsapat élére, négy guruló alvázat küldött Kaliforniába, a prominens Murphy Body Co.-hoz.

16 henger csak ilyen tekintélyes orrban fér el. 3,62 méteres tengelytávon terpeszkedik a 160 km/h tempóra képes Sixteen. Motorja 7,5 l-es, 175 LE-s

Az akkor csak 22 éves formatervező, Frank Hershey elegáns alukasztnit szabott a hatalmas cirkálókra, de csak kettővel készült el, amikor a gyárból jött a távirat: azonnal be kell fejezni a munkát. Bohannonnak ugyanis az a képtelen ötlete támadt, hogy leállítja az autók gyártását, és az üzemet eladja egy híres sörfőzdének, a Carling Brewing Co.-nak, aminek mellesleg ő volt az alapítója. Meglepő fordulat, amihez a kormány 1932-es, alkoholtilalmat feloldó rendelete is hozzájárult. Így ért véget az USA egyik kiváló autógyárának története.

 

– Huber –

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Kapható az augusztusi Retro Mobil!

A főbb témák: Citroen C4, Skoda 120 GLS, Mávaut-Ikarus...

Motorversenyek 1948-1971

Schwanner Endre, korszakának kiemelkedő technikaisport-fotósának hazai motorversenyeken készült fényképeit...

Elhunyt Lee Iacocca

Hosszan tartó súlyos betegség után, 2019. július 2-án elhunyt...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás