Dukko

2014. július 14. hétfő, 14:42

Szovjet prototípusok - Tervgazdaság

Tévhit, hogy a szovjetek minden autót másoltak, prototípusok százai bizonyítják ennek ellenkezőjét.

Pobeda alapon kezdődött a GAZ 12 ZIM tesztelése, a megnövelt tengelytávú prototípus jelölése GAZ 26 volt

A szovjet luxusautókkal kapcsolatban már tisztáztuk, hogy a tervezők tanulmányozták ugyan a nyugati technikát, de a lemásolt présszerszámok csupán legendák, az amerikai autókkal való hasonlóság a divatirányzat követésével magyarázható. Minden egykori szovjet autógyárnak volt ilyen vagy olyan kísérleti részlege, ahol különleges típusok láttak napvilágot.

Maximum a lemeztárcsás kerék árulkodik, hogy a Torpedo alapja a GAZ M20, azaz a Pobeda. A vezető felülről tudott beszállni

Kezdve a gorkiji GAZ prototípusaival, a Molotov külügyminiszterről elnevezett GAZ M12 ZIM limuzin fejlesztése már 1948-ban elkezdődött, és ehhez három, kb. fél méterrel megnövelt tengelytávú Pobedát használtak fel. A toldás a két ajtó közé került, így tesztelhették a hátul kétsoros (pótszékes) üléselrendezést is. Ennél sokkal merészebb Pobeda-alapú elképzelés volt Alekszej Szmolin 1951-es kísérleti Torpedo versenyautója. Az 1100 kg saját tömegű, áramvonalas, szivarszerű jármű hosszúsága 6300, szélessége 2070, magassága 1200 mm volt, meghajtásáról módosított M20 jelű, soros négyhengeres, 2,5 l-es, kompresszoros benzinmotor gondoskodott. A 105 LE-s Torpedo ereje háromsebességes kézi váltón át jutott el a hátsó kerekekig, végsebessége meghaladta a 190 km/h-t, megállását elöl és hátul egyaránt dobfékekre bízták.

Többek között erdészeknek szánták a 4×4-es, teherszállításra is alkalmas GAZ M73-ast. Később a Moszkvics hasznosította a terveket

M72 jelzéssel szériában készült a Pobeda 4×4-es terepjáró változata, de 1955-ben született egy kompakt, pick-up felépítményes verzió, a GAZ M73, amit végül átadtak a Moszkvicsnak – 1957-58-ban, több mint ezer példányban részben ennek alapján gyártották az összkerékhajtású 410-est, négyajtós, megemelt hasmagasságú személyautó felépítménnyel.

Keménytetővel a limuzinnál sportosabb fazonú a Moszkvics 408 Tourist – a négyajtóst részben olasz segítséggel (Pininfarina) tervezték. Hátul hatalmas rádióantenna látható

Maradva a Moszkvicsnál, már az sem hétköznapi dolog, hogy 1964-ben csinos kabriót faragtak a 408-as limuzinból Tourist néven, de a két prototípus közül az egyik karosszériája alumíniumból készült acél helyett, és 1,4 l-es, 63 LE-s, befecskendezős motor hajtotta, maximum 130 km/h-s sebességgel. A nyitott Moszkvicsokat hardtop tetővel kupévá lehetett alakítani, de a politikusok bort ittak és vizet prédikáltak, a dolgozó népnek nem járt luxusautó, a nyitott 408-as gyártása elmaradt.

Négy helyett csak két fő utazhatott volna a szellős Moszkviccsal, de amint a rendszám is mutatja, az autó nem jutott túl a próbafázison

A teherautóiról ismert ZIL a limuzinjai révén a legnagyobb presztízsű szovjet autómárka. Nevéhez köthető a keleti blokk egyik legszebb autója, a 111-es személyautó alapjaira épített, kezdetben 7,0 l-es, V8-as motorral szerelt 118-as kisbusz, a Junoszty. Öt prototípussal zajlottak a próbák, majd 1967-ig összesen 20 darab hagyta el az üzemet. Túl nagy volt, 4 tonnás saját tömegével nehézkes, ráadásul sokat fogyasztott, de az 1970-es években – már 119-es jelzéssel – többször is modernizálták, és 1994-ig szerepelt a ZIL programjában.

118A jelzéssel mentőautó is készült a ZIL kisbuszból. Kétszínű fényezésével és sok krómdíszítésével elegáns volt, később kerek fényszórókat és díszesebb hűtőmaszkot kapott

A NAMI a magyar Járműfejlesztési Intézet (JÁFI) szovjet megfelelője – még ma is fontos kutatóközpont -, és itt tucatnyi különleges, mindenféle feladatra alkalmas személy- és tehergépkocsi született. Közülük való az 1955-ben összesen 5 példányban készített multifunkciós kiskocsi, a nyitott és zárt karosszériával is tesztelt farmotoros NAMI A50, becenevén Mókus. Kéthengeres, 746 köbcentis, 20 LE-es M-72 motorkerékpár erőforrás hajtotta, 76 km/h-s végsebességgel. Apró kerekei ellenére könnyebb terepen is boldogult, saját tömege nem érte el a 600 kg-ot.

Jurij Dolmatovszkij és Eduard Molcsanov mérnökök munkája a 3324 mm hosszú, 1460 mm széles, 1500 mm magas, 575 kg saját tömegű NAMI A50. A tengelytáv is szerény, csupán 1570 mm

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Itt a szeptemberi Retro Mobil!

A főbb témák: Ford Mustang GT, Lada 1200 prospektusok,...

Motorversenyek 1948-1971

Schwanner Endre, korszakának kiemelkedő technikaisport-fotósának hazai motorversenyeken készült fényképeit...

Elhunyt Lee Iacocca

Hosszan tartó súlyos betegség után, 2019. július 2-án elhunyt...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás