Dukko

2014. július 5. szombat, 12:02

Carrosserie Worblaufen - Hegyi szabóság

A harmincas években Svájc ontotta a világhírű karosszéria-szabászatokat. Egyikük a Carrosserie Worblaufen.

A Bernhez közeli Worblaufen falucskát még a térképen is nehéz megtalálni. Itt indított 1900-ban Fritz Ramseier kocsi építő üzemet. A bognármester és segítői napkeltétől napnyugtáig rakták össze a hintókat, a kisközségben 1908-ig nem volt villany. Szép és jó fogatokat építettek, de a legtöbb pénzt mezőgazdasági pótkocsik gyártásával keresték. A cég húsz évig látta el a kanton mezőgazdáit, majd 1929-ben Ramesier úgy döntött, jól prosperáló vállalkozását átruházza három fiára.

A két Worblaufen-Bugatti Grand Raid-ből egy maradt. A 135 LE-s art déco szobor nemrég majdnem egymillió dollárért kelt el

Az ifjabb Fritz már az automobilok korában született, annyira rajongott értük, hogy az atyai céghez már, mint kész formatervező csatlakozott. Előtte a szintén svájci Adolph Saurer neves busz- és teherautógyárban dolgozott, később pedig Párizsban a már akkor világhírű Georges Gangloff műtermében tanulta ki a karosszériaszabászatot. Hans is képzett autóépítő volt, Ernst pedig cukrász ám kiválóan értett a logisztikához, így ő lett a cég mindenese. 45 munkással és új névvel, – Fritz Ramseier & Cie – rugaszkodtak neki az új műfajnak, meglehetősen szerencsétlen időben, a világválság kitörésekor. Még így is szép számmal akadt tehetős kuncsaft, jó híre volt a műhelynek.

Az 1937-es Graham-Paige Series 116 alvázként érkezett Worblaufenbe. A háromüléses unikumot feltöltős soros hatos vitte

A kor csúcsmárkái, Bentley-k, Rolls-Royce-ok, Delahaye-k, Isotta Fraschini-k, Alfák, Mercedesek sorakoztak a műteremben. 1933-ban egy kis hátszelet is kaptak, a Szövetségi Tanács ugyanis betiltotta a külföldi gyártmányú kocsik importját, de a tilalom a járóképes alvázakra nem terjedt ki. Az alpesi mágnások így otthon voltak kénytelenek öltöztetni kedvenceiket, észvesztő pénzekért, egy-egy felépítmény 15-20 000 svájci frankot is kóstált. Akkor, a harmincas évek derekától a háborúig készültek a kupé-kabrió specialistává vált stúdió legmonumentálisabb alkotásai: a dr. Hans Wildbolz-nak, Európa egyik legjobb urológusának 1938-as Bentley 4¼ Litre All Weather Cabriolet-je, a genfi von Kleist báró Cadillac Series 75 négyajtós nyitott limuzinja, néhány Alfa Romeo 6C 2300B vagy az álomszép Bugatti T57 Grand Raid Roadster.

Lemezszobrászunk egyetlen háború előtti Bentley-je a 4¼ Litre All Weather Cabriolet. Az elegáns presztízsautó a dúsgazdag dr. Wildbolz megrendelésére készült

A háború után a Ramseier-trió – részben kényszerből – már közönséges halandóknak is hozzáférhető autókat konvertált, MG YA-k, Citroën Traction 11CV és 15CV-k, Alfa 1900-asok, Peugeot 203-asok, Lancia Aurelia B50 és 52-k, Jaguar Mk VII Cabriolet-k, BMW 502-esek és Hotchkiss 20/50 Anjou Cabriolet-k is kerültek ki a műteremből. A királyi kaszt is maradt, így Delahaye 135M, Talbot-Lago T26 és 55 000 frankot érő Bentley MkVI Drophead Coupe (1947-ből és 1949-ből) is terítékre került. 1950-ben a híres New York-i sárga taxikat gyártó Checker megrendelésére az A3 típus padlólemezére egy kilenc férőhelyes nyitott szedánt fabrikáltak, sosem került forgalomba, abban az évben a Genfi Autószalonon a Checker standján állították ki.

Európa legnevesebb formatervezőinek kedvenc próbababája volt a francia Talbot-Lago, a Worblaufennél három épült. A képen a harapós, 170 LE-s T26 Record 1947-ből

Fritz 1958-ben szüntette be a karosszériaépítést, és két évvel élte túl a bezárást. Vállalata 1983-ig lakatosmunkákat vállalt. A Ramseier produkciókból napjainkig 43 példány maradt fenn.

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Kapható az augusztusi Retro Mobil!

A főbb témák: Citroen C4, Skoda 120 GLS, Mávaut-Ikarus...

Motorversenyek 1948-1971

Schwanner Endre, korszakának kiemelkedő technikaisport-fotósának hazai motorversenyeken készült fényképeit...

Elhunyt Lee Iacocca

Hosszan tartó súlyos betegség után, 2019. július 2-án elhunyt...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás