Technikum

2014. június 25. szerda, 07:59

Ganz IAMA stabilmotor (1920) - Helyben jár

A Ganz rengeteg stabilmotort gyártott, mégis alig maradt túlélő: mindet elhasználták, szétbontották, kidobták. Az itt bemutatottról is keveset tudni.

Ez a leglátványosabb nézet, látszik a karburátor, a Bosch gyújtás, és alatta az indító kurbli helye is

A stabilmotor a XIX. és a XX. század fordulójának univerzális munkása volt. Hajtott cséplőgépet, szövőszékeket, szivattyúkat, és gyakran generátort, hogy legyen villanyfény az üzemben, a tanyán. Sokféle készült sok gyártónál, többségük egyhengeres, fekvő, vagy álló. Lehetett két- vagy négyütemű, petróleum, vagy fagáz üzemű, a nagyobbak között nyersolajhajtású dízel is akadt, de nagy részüket benzin forgatta. Előfordult, hogy lovak vontatták őket – vaskerekű kiskocsin – szolgálati helyükre, az erőbe fűrészelni, vagy a szántóföld szélére ekét húzni, többségük azonban üzemekben dolgozott, villany híján köszörűt, szövőgépet, vagy bármi mást hajtott.

Két ilyen kis fedeles tölcséren át lehet és kell időnként olajat önteni a hengerfejbe

A lassú fordulatú gépeket általában erősen a műhelypadlóhoz csavarozták, hűtésük szinte mindig vagy termoszifonos (a hő-különbség keringette a vizet), vagy nyitott, elpárologtatós rendszerű volt. Akadtak dekompresszorosak, ám a legtöbbre nem ez a jellemző, azokat kicsit nehezebb volt indítani. A start általában a hajtott gép kezelőjének a feladata volt, ő indított, ha kellett tankolt, és ellenőrizte a hűtés vízszintjét is végig a munkanap folyamán.

A szívócső minta után készült újra, a motor az úszóházon keresztül szív, ezért az úszó gyűrű alakú. A szivató egyszerű úsztatós. A karburátor alatti kihajtás a fordulatszám szabályozóé (regulátor), az egyelőre hiányzik

Az itt bemutatott budapesti gyártású Ganz motor 1920-ból való, nem tudni mit hajtottak vele, de valószínűleg padlóhoz csavarozva dolgozott. A műfaj látványos és modernnek számító példánya, kicsi, egyhengeres, mindössze 1,2 literes és 2,5 LE-s, mágnes gyújtása Bosch. Függőszelepes, olaj és vízszivattyúja nincs, a hűtőközeget itt is a hő-különbség keringeti, az elpárolgott vizet pótolni kell. Kenőolajból alig egy litert lehet bele önteni, a siklócsapágyas főtengelyt és az egész forgattyús mechanizmust is az a pára keni, amit az olajba csapó főtengelysonkák csinálnak.

A típustábla eredeti, nehezen olvasható, de a teljesítményadat (2,5 LE) jól látszik rajta. A benzincső réz

A hengerfejnek külön „kenőrendszere” van, két kis csövön lehet olajat juttatni a szelepszárakhoz, ez az öntögetés is a kezelő dolga volt. Az indítás kurblis, dekompresszor nincs, megállítani azonban mégis így kell: egy csavar kitekerésével lyuk nyílik a hengerfejen és elillan a kompresszió. A karburátor nagyon egyszerű, érdekessége, hogy úszóháza gyűrű alakú. Azért ilyen, mert a szívócső átmegy a közepén; a szivató egyszerű úsztatós.

A piros a benzintartály, a fekete a hűtővízé, a hűtés termoszifonos. A tartályok újak; az eredetiek valószínűleg nagyobbak voltak, és több együtt dolgozó motoréval is közösek. A gyertya eredeti, a mellette látható csavar a leállító dekompresszor

A motor romos állapotban került a látványos Pannonia restaurálásairól ismert Geiger Jenőhöz, akinek több mint egy évébe telt csak a dokumentációk felkutatása. Sok megoldást így is csak prospektusfotók alapján sikerült rekonstruálni, néhány alkatrészt minta után kellett újragyártani. A stabilmotor gyakorlatilag vadonatúj, indítható, üzemkész, ott jártunkkor mégsem tudtuk kipróbálni, mert bár állványa már megvolt, még nem szerelték fel rá. Egy félmázsás lendkerekével együtt bő 200 kilós egyhengerest jó rögzíteni a próba előtt.

50 kg-ot nyom a lendkerék. Általában széles dobot szereltek rá, és ezen futott a hajtószíj

A fotók a műhely előtt készültek a hatalmas vasdarab csak nagyon nehezen mozdítható, így a képek háttere sem makulátlan, de cserébe olyan motor látszik rajtuk, amiből ma már csak mutatóba akad egy-kettő. Ez kiállítási példány lesz.

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Kapható az augusztusi Retro Mobil!

A főbb témák: Citroen C4, Skoda 120 GLS, Mávaut-Ikarus...

Motorversenyek 1948-1971

Schwanner Endre, korszakának kiemelkedő technikaisport-fotósának hazai motorversenyeken készült fényképeit...

Elhunyt Lee Iacocca

Hosszan tartó súlyos betegség után, 2019. július 2-án elhunyt...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás