Dukko

2014. június 11. szerda, 21:10

Ötvenéves a Skoda 1000 MB - Háttal előre

Hosszas vajúdás eredménye volt a Skoda első nagy sorozatban gyártott farmotoros személyautója.

Összesen 1,6 millió tesztkilométert futottak a prototípusok, a próbák nagy sebességgel sztrádán, a szovjet télben, és a Kaukázus forróságában zajlottak

Ahogy korábban a Citroën 2CV esetén, a Skodánál is előre meghatározták a 440/445/Octavia generációt váltó széria tulajdonságait. A csehek 700 kg saját tömegű, 6-7 l/100 km fogyasztású, négyajtós, a régimódi csővázas helyett önhordó felépítményű konstrukciót vázoltak, a fejlesztési munkák 1955-ben kezdődtek. Többféle lehetőség felmerült, különféle gyári kódokkal orrmotoros-hátsókerékhajtású (978), orrmotoros-fronthajtású (976), valamint farmotoros-hátsókerékhajtású (977) prototípusok készültek, utóbbiaknál további elágazást jelentett a léghűtés-vízhűtés (977/1 és 977/2) kérdése.

Kompakt autó, hosszúsága 4,17, szélessége 1,62, magassága 1,39 m. Felfüggesztése elöl és hátul független, saját tömege 755 kg. Az alapmodell végsebessége elérte a 120-125 km/h-t

Amíg a franciák munkáját a második világháború törte derékba, a Skoda malmai szimplán csak lassan őröltek. Más gyártók modelljei (FIAT, NSU, Renault), és a kedvezőbb költségek miatt végül a farmotoros tervnek szavaztak bizalmat vízhűtéssel, és 1957-re összeállt az esztétikusnak nem mondható 988 és 989 kódjelű páros. Az 1000 MB közvetlen elődjének az 1961-es kísérleti Favorit tekinthető, ebből 1962-ben készült kombi (990), kétajtós Tudor kupé (990T) és keménytetős kabrió (991) – a kupét MBX típusjelzéssel később piacra is dobták.

Egyszerű, mégis esztétikus műszerfal. Filigránok a bajuszkapcsolók, a kormány karimája is feltűnően vékony. A kesztyűtartónak van fedele, az első ajtó pillangóablaka tekerővel nyitható

1964. március 21. nevezetes dátum: hivatalosan ekkor jelent meg a Skoda első önhordó karosszériás, farmotoros, független felfüggesztéses szériamodellje, az 1000 MB (990), s ez az alapkoncepció évtizedekre meghatározta a gyár programját. Belső szóhasználattal ez volt a NOV (Novy Osboni Vuz), cseh nyelven az új autó, amelynek kedvéért saját öntődével, vasúti rakodó pályaudvarral rendelkező, 80 hektáron elterülő gyárkomplexumot létesítettek Mlada Boleslavban, 40 csarnokkal, 13 km belső úthálózattal.

220 literes a csomagtér, alatta külön üregben lapul a pótkerék, amelyhez a poggyászok kipakolása nélkül lehet hozzáférni. Stílusos az ablakmosótartály Gejzír felirata

Az 1,0 l-es, 42 LE-s alapmotor különlegessége, hogy a blokkot Josef Polak 1922-es szabadalma alapján, magasnyomáson öntötték alumíniumból. Ugyanezzel a modern technológiával készült a váltóház, és később a hengerfej is, Európában egyedülálló módon. 1966 tavaszára a gazdagabban felszerelt 1000 MB de Luxe (721) négyhengeres erőforrása 48 LE-s lett, és ezt megkapta a normál Standard kivitel is.

1967 utáni 1000 MB de Luxe: oldalsó kopoltyú helyett már az utód S100-as szimpla rácsozatán át lélegzik a farmotor, a hátsó szélvédő pedig nem lóg rá a C oszlopra

Szintén 1966-os újdonság az 1000 MBG de Luxe (710), valamint az ekkortól bevezetett MBX kupé (990T) – ezeknél dupla Jikov karburátorral etették a motort. 1968 tavaszán színre lépett az 1,1 literes, 52 LE-s 1100-as sorozat, négyajtós MB de Luxe limuzin (715) és kétajtós MBX de Luxe kupé (723) változatban.

Gyűjtők ritka kincse a Magyarországra nem exportált MBX kupé. Nincs B oszlop, az üvegek leengedése után szépen érvényesül a kupéforma

Az MB generáció nem volt hosszú életű, 1969 augusztusában már átadta helyét a kevésbé cizellált megjelenésű S100/110 sorozatnak. A karosszériát csak szolidan módosították, az évek során a motor oldalsó szellőzőkopoltyúja, a hátsó szélvédő szélessége (1967-től vastagabb C oszlop), valamint az orr díszítése változott.

Prototípus maradt az 1962-es 990 kombi, a gyári múzeumban megtekinthető. Ennek még Favorit eleje van, a széria 1000 MB fényszóróit Jaroslav Kindl tervező 120 mm-rel hátrébb tolta

Összesen 443 156 (más forrás szerint 443 909) Skoda 1000/1100 MB készült Mlada Boleslavban – a típusjelzés két betűje a szülőváros rövidítése -, ebből a kupé a legritkább: csak 1403 db 1000 MBX és 1114 db 1100 MBX került forgalomba, 1966-69 között. A KGST piacokon kívül nyugati országokba, többek között Nagy-Britanniába, sőt Ausztráliába, Új-Zélandra is jutott az első farmotoros Skodából, a teljes termelés fele exportra ment.

Ritkaságok: felül a 991 kabrió keménytetővel, alatta az orrmotoros-fronthajtású 976 (1957), jobbra lent az orrmotoros-hátsókerekes 978 (1956), balra pedig az egyik konkrét fejlesztési alap, a 988 (1957)

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Porsche 917 No.1

1969-ben, Genfben mutatta be a Porsche a 917-est, amely...

Kapható a májusi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW Isetta 300, Toyota tanulmányautók, folytatódik...

Oldtimer Show 2019

14. alkalommal rendezték meg az Oldtimer Show-t, Budapesten a...

Történelem: Jaguar XJ

Az utolsó Jaguar, amely még a gyáralapító Sir William...

Megjelent az áprilisi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW 320/6, Drauz karosszériák, Citroen 2...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás