Dukko

2014. május 12. hétfő, 11:24

Rózsa 125 - Egytagú sorozat

Hazai, egyedi, de nem Pannónia, Csepel vagy Danuvia prototípus. Házi gyártmány, profi színvonalon.

Ma már szerencsére nem a poros padláson pihen a motor, az iroda éke lett. Az unokák emlékfalat terveznek mellé, régi fotókkal, ereklyékkel

Aki valaha foglalkozott motorátépítéssel tudja, milyen nagy munka akár a legapróbb szerkezeti változtatás is. Milyen lehet akkor egy teljesen új gép megalkotása a semmiből, jószerivel szerszámok nélkül… Történetünk főhőse Rózsa Pál, 1919-ben született Kecskeméten és egész életét gépek között élte le. Kovácsként kezdte, karosszéria készítőként dolgozott, de foglalkozott órák javításával és salakmotorozott is; harcolt a második világháborúban és megélte 56-ot. Az itt bemutatott motort valamikor az 1940-es évek végén készíthette, akkor, amikor a Csepel még ontotta a Csepeleket, Pannónia nem is létezett, a Danuvia pedig még nem gyártott motort.

Az egyedi kerékagyban lévő dobfékben saját fékpofák dolgoznak. A felni valami kortársról származik, de a küllők saját készítésűek

A motor Kecskeméten készült és minden alkatrésze egyedi. Tervek egyáltalán nem készültek, csak az alkotó fejében. A 125-ös kétütemű blokkjának mintáját maga faragta ki fából, majd homokba öntötte, alumíniumból. A bakteleszkópos váz is különleges, repülőgép dúralumínium csőből, homokkal töltve hajlították formára. Váltója azon túl, hogy egyedi darab és konstrukció még különleges működésű is, hiszen négyfokozatú, félautomata kapcsolású és ekkora motoron hihetetlen módon teljesen szinkronizált. A sárvédőket, a tankot és a többi lemez alkatrészt mind Rózsa úr formálta ilyenre, ugyanúgy, ahogy a teljesen saját készítésű kerékagyakat is. Sőt még a teleszkópok is Kecskeméten készültek.

Mint szinte minden a motoron, úgy ez a koronás anya is Rózsa Pál keze munkája. Kézzel reszelte ilyenre, nincs két egyforma füle

Motort és egyéb járműveket persze sokan építettek, vagy sokkal inkább próbáltak építeni, de ezek általában tiszavirág életűek voltak. Ezt a gépet az idő is igazolta: kilométerek ezreit gyűjtötte össze eddigi hatvan éve alatt, a Kecskemét-Budapest távolságot pedig több tízszer, akár százszor is végigfutotta, mindig két személlyel és sok csomaggal! 1956 után élelmiszert is hordtak vele Pestre: málhazsák, csirke, liba, kenyér, bor, mind a motorra aggatva utazott, gyakran 100 km/óra feletti tempóban. Gépe gyorsaságára és nagy sbességű vezethetőségére Rózsa Pál mindig nagyon büszke volt.

A gyújtáskapcsolóval lehet a tompított világítást vagy a helyzetjelzőt bekapcsolni. Tőle jobbra a fehér visszajelző mutatja a töltést. A bal oldali markolaton látható a fényváltó, a mellette lévő gomb a duda

A motor külseje az évek során sokszor változott, a megsárgult családi fotókon néhol feltűnik egy-egy új sárvédő, vagy lámpa. Az 1960-as években kardános hajtáson is törte a fejét a tervező, s a legendák szerint még a Csepel Művek is meg akarta venni a Rózsa 125 licencét. Aztán valamikor a 80-as években felkerült a padlásra és ott porosodott évekig.

Szintén az alkotó készítette a légszűrőt, az egy másik típusról származó karburátorhoz

Napjainkban került újra elő, amikor a gépszerető unoka, ifjabb Rózsa Antal elhatározta, hogy feltámasztja. A családi ereklye restaurálását profira, Jakus Péter restaurátorra bízta. Az újraélesztés hat hónapig tartott de ma a motor teljesen úgy néz ki, ahogy a múlt század közepén rótta az utakat.

Jól látszik a tanktól indulva a kétoldali kidudorodás. Nem véletlen: valahol ott végződik a biciklinyereg, az ülés alapja

Az évek dacára – és a szakszerű felújítás eredményeként – ma is tökéletesen működik a szerkezet. Korát messze megelőző dinamós, kétgyertyás gyújtása hibátlan, a kuplungkart elég csak egyszer, elinduláskor meghúzni, a tengelykapcsoló egyébként magától nyit és zár. Sőt, a kétütemű olajozása is meglepően kiforrott, a dugattyú falán lecsapódott kenőanyagot horony vezeti a főtengely csapágyakhoz. Minden alkatrésze eredeti, az öntőformák ma is megvannak.

Rózsa família, összesen három generáció, a motorral. A bakteleszkópos váz saját gyártmány, és alumínium

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Kapható az augusztusi Retro Mobil!

A főbb témák: Citroen C4, Skoda 120 GLS, Mávaut-Ikarus...

Motorversenyek 1948-1971

Schwanner Endre, korszakának kiemelkedő technikaisport-fotósának hazai motorversenyeken készült fényképeit...

Elhunyt Lee Iacocca

Hosszan tartó súlyos betegség után, 2019. július 2-án elhunyt...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás