Dukko

2014. április 26. szombat, 05:30

Buick tanulmányautók - Génállomány

Az 1899-es alapítású Buick úttörőnek tekinthető, ha tanulmányautókról van szó.

Csupán kétszemélyes, de 5,3 m hosszú az Y-Job, a tengelytávja 3200 mm. Kerek fényszóróit elektromosan mozgatható fedél takarja

Az 1938-as Y-Job az iparág első olyan járműve, amit eleve csak bemutatásra szántak. Szülőatyja Harley Earl, a General Motors első formatervezésért felelős igazgatója, aki sosem árulta el, miért lett a munkaterv kódja „Y”. Két legenda kering. Állítólag Charlie Chayne, a tanulmány összeszerelését irányító GM főmérnök javasolta a szériagyártmányok X jelzésű prototípusaitól való eltérést, de az sem kizárt, hogy a kísérleti katonai repülőgépek mintájára választották a betűt.

Ez az első LeSabre, Earl később finoman átrajzolta. Az ovális orrdísz mögött a kettős fényszóró, defektnél beépített emelő segítette a kerékcserét

Az viszont nem titok, hogy Earl több éven át szolgálati autóként is használta a kocsit, amelynek mozgatását 320 köbhüvelykes (kb. 5,2 l-es), soros nyolchengeres motorra bízták. A rejtett fényszórós, függőleges pálcás, krómtól csillogó hűtőmaszkjával a későbbi Buick típusok megjelenését előrevetítő Y-Job nyitott karosszériával pózolt szinte mindenhol, de alkalmasint vászontető védte a külső méreteihez képest szűk utasterét. Érdekesség, hogy 1939-ben a szovjet ZISZ is előállt egy, kissé az Y-Job-ra hasonlító prototípussal, amely a 101A Sport nevet viselte.

Díszesebb oldal, burkolatlan hátsó kerék – ez a módosított LeSabre. Hátul középen vadászrepülőgépek hajtóművét imitálja a kialakítás

1951-ben, zömmel azonos műszaki alapra építkezve Earl a fantáziadús, az F86 Sabre vadászrepülőgép ihlette GM LeSabre, Chayne a letisztultságot előtérbe helyező XP-300 tanulmánnyal rukkolt elő. Az alublokkos, 215 köbhüvelykes (kb. 3,5 l-es), metanol/benzin keverékkel etethető V8-asból kompresszorral hoztak ki 300-330 LE-t, a váltó kezdetben Buick Dynaflow, majd GM Hydramatic automata volt. A LaSabre esetében gombnyomásra, elektromosan mozogtak az akkor már fűthető ülések, az ablakok, és előtérbe került a súlycsökkentés – megjelent az alumínium, a magnézium, a műanyag.

165 mm-es szabad magassággal szinte lapul a földhöz az „oldalbordás” XP-300, végsebessége elérte a 225 km/h-t. 1953-ban az első Buick Wildcat tanulmány formailag hasonló karosszériával készült, alumínium helyett műanyagból

Ha eleredt az eső, a „vízszenzornak” köszönhetően a tető automatikusan becsukódott, defektnél pedig beépített szerkezet emelte fel a kerékcserés autót, amely 6 helyett már 12 V-os elektromos rendszerrel volt ellátva. A tanulmány – amit Harley Earl az Y-Job-hoz hasonlóan saját használatra is igénybevett – sokak szerint forradalmasította az amerikai autótervezést, megágyazva az uszonyos Jet-korszaknak. Az XP-300 ehhez képest szerény cirkáló, egyszerű vonalvezetésű, szolidan díszített, mégis szoborszerű fémteste alumíniumból készült, így a 4,9 m hosszú autó csupán 1,4 tonnát nyomott a mérlegen.

Szokatlan kialakítású a Centurion eleje, a plexitető remek kilátást biztosít. A fényezés fehér tónusa ugyanaz a Polo White, amivel kezdetben a Corvette rendelhető volt

1956-ban, New Yorkban a piros-fehér festésű, új formai ötletektől hemzsegő Centurion állt a Motorama kiállítás rivaldafényében. Harley Earl felhasználta az 1953-as tervezésű Corvette gyártása során szerzett tapasztalatokat az üvegszál erősítésű műanyaggal, és a Buick ráadásként remek kilátást biztosító panoráma buboréktetőt kapott. A karosszéria – mint akkoriban szinte minden – a repülőgépeket idézte, Earl a pirosba borult belsőnél is követte ezt a futurisztikus irányt.

Ma is döbbenetesnek tűnik a Centurion hátulja. A középső, részben lámpaként funkcionáló kerek dísz felett ott a tolatókamera

Klasszikus számlapok helyett mindenről forgótárcsás műszerek informáltak, de a legnagyobb dobás a hátul középen beépített tolatókamera, melynek utastéri képernyőjét csillogó krómkeret övezte. Az ajtó nyitásakor az ülések elmozdultak, segítve a hátsó utasok beszállását.

Nem a Jaguar találta fel a „tekerős” automataváltót, a Buick ráadásul a kormány közepére tette választógombot. A középkonzol fehér kijelzője ipari tévékamera, felette a különleges óra

Örömteli, hogy a Buick dicsőséges korszakát idéző tanulmányok nem vesztek el, különféle gyűjteményekben ugyan, de mindegyik megvan és jó kondíciónak örvend.

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Kapható az augusztusi Retro Mobil!

A főbb témák: Citroen C4, Skoda 120 GLS, Mávaut-Ikarus...

Motorversenyek 1948-1971

Schwanner Endre, korszakának kiemelkedő technikaisport-fotósának hazai motorversenyeken készült fényképeit...

Elhunyt Lee Iacocca

Hosszan tartó súlyos betegség után, 2019. július 2-án elhunyt...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás