Dukko

2014. április 15. kedd, 21:09

Különleges Ferrari karosszériák - Házon kívül

Úgy tűnik, a Ferrari és a Pininfarina kapcsolata örök életre szól, ettől függetlenül más tervezők is próbáltak maradandót alkotni Maranellóban.

Brüsszelben mutatták be az 1,2 tonna saját tömegű, 2800 mm tengelytávolságú, leginkább Batmobile-nak tűnő Ghia-féle Ferrarit

Futurisztikusság szempontjából kiemelkedő az 1956-os Ferrari 410 Superamerica Ghia Coupe. Az 1970-től Ford tulajdonú torinói műhely akkoriban szinte az összes nagyágyút átöltöztette, köztük az Alfa Romeo, az Aston Martin, és a Jaguar egy-egy modelljét is. Giovanni Savonuzzi igencsak elrugaszkodott a valóságtól, és amerikai stílusjegyekkel felruházott tanulmánnyá alakította a Ferrari luxuskupéját. A jet-korszak elemei – a bumeráng alakú első lökhárító, a hatalmas hűtőrács, a hátsó, már-már vezérsíknak beillő függőleges elem – teljesen más dimenzióba helyezték a csővázra épülő autó elegáns karakterét.

1957-ben a karosszériaépítő Scaglietti is kezelésbe vette a 410 Superamerica-t, amely a Ghia-hoz képest kevésbé volt radikális

A lemezek alatt viszont bevált technika lapult. A Lampredi-féle csupa könnyűfém 5,0 l-es, 340 LE-s, 60 fokos SOHC V12-est három Weber karburátor etette, de némiképp aggodalomra adhatott okot, hogy a 260 km/h-s tempóra képes Ferrarit szimpla dobfékek lassították.

Giugiaro remek arány- és stílusérzékkel nyúlt a 250GT eredeti karosszériájához. A Bertone Coupe ma kincset ér, néhány éve teljesen felújították

Giorgetto Giugiaro huszonévesen, még a Bertone stúdió fiatal tehetségeként tervezte azt a 250GT SWB alapú kupét, amelyhez egy Forma-1-es Ferraritól vett ötletet: a pályán sikeres 156-os a maranellói főtervező, Carlo Chiti után kapta a Chiti-orrú jelzőt, de a köztudatban inkább a sharknoose (cápaorrú) elnevezés lett ismert. Az SWB a rövid tengelytávolságra utalt, és mint az összes 250-esben, úgy a Bertone GT-ben is 3,0 l-es V12-es dolgozott – a Ferrarinál hagyomány volt egy henger lökettérfogatát típusjelzésként alkalmazni.

Ferrari 250GT LWB Berlinetta Zagato – a tető dupla púpja évtizedek óta a milánói stúdió védjegye

A milánói Zagato 1956 után 1971-ben dolgozott újra Ferrari alapra, és meglepetésre megmaradt a régi 250-esnél, ami felett akkor már rég eljárt az idő. A hangsúly azonban nem a műszaki tartalmon, hanem a feltűnően agresszív, szögletes karosszérián volt: első pillantásra a korabeli csúcsmodell, a 365 GTB/4 Daytona drasztikus átirata is lehetett volna a 3Z Spider. A Giuseppe Mittino tervezte nyitott kocsit a Torinói Autószalonon mutatták be, különlegességének a „rostélyos” fényszóró, valamint a süllyesztett, kerek helyett szögletes hátsó lámpa mondható.

2400 mm-es tengelytávja és 3,0 l-es, V12-es motorja elárulja, hogy a Zagato 3Z Spider a 250GT alapjára épült

A hetvenes években a szögletesség volt a menő az autótervezésben, még az olaszok is vonalzót használtak körző helyett, és ennek az irányzatnak Marcello Gandini, a Lamborghini Countach atyja volt a mestere. A Ferrarinak a Bertone stúdió berkein belül, 1976-ban rajzolta meg a targatetős 308GT Rainbow tanulmányt, amely számos hatásvadász prototípussal ellentétben működőképes volt – 3,0 l-es, középre beépített V8-as vitte.

Ferrari 308GT Rainbow – bukólámpa nélkül elképzelhetetlen volt egy igazi sportautó a hetvenes években

A tetőpanelt kézi szereléssel eltávolítva, 90 fokkal elforgatva az utastér mögött lehetett tárolni, és a Rainbow felszereléséhez egy speciális, a teljes arcot plexibuborékkal védő sisak is tartozott.

Nyitva a Rainbow teteje, ilyenkor ajánlott a speciális védősisak viselete

 

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Porsche 917 No.1

1969-ben, Genfben mutatta be a Porsche a 917-est, amely...

Kapható a májusi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW Isetta 300, Toyota tanulmányautók, folytatódik...

Oldtimer Show 2019

14. alkalommal rendezték meg az Oldtimer Show-t, Budapesten a...

Történelem: Jaguar XJ

Az utolsó Jaguar, amely még a gyáralapító Sir William...

Megjelent az áprilisi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW 320/6, Drauz karosszériák, Citroen 2...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás