Dukko

2014. március 9. vasárnap, 11:34

Jaguar XJ13 - Szellemkép

Le Mans-i győztesnek született, mégis azáltal lett híres, hogy soha nem indult el a 24 órás versenyen.

Csupán 96 cm magas a karosszéria, a pilótafülke felül teljesen nyitott. A 15 colos magnézium felnikre gyárilag Dunlop gumikat szereltek

A hatvanas évek elején tarolt a Ferrari: a scuderia autói zsinórban hatszor győztek Le Mans-ban, és ezt minden konkurens csapat megelégelte, legfőképpen a Jaguar. Öt elsőséggel a tarsolyukban a britek sem voltak nyeretlen kétévesek, ám mintha átok ült volna a csodafegyvernek szánt XJ13-ason. Mire a gép 1966-ra elkészült, a Ford GT40 lett az aduász, a megváltozott szabályok pedig a pályán kívülre kényszerítették a minden idők legszebb autói között méltán számon tartott Jaguart, amellyel igazságtalanul bánt mostohán a sors.

Balra fordították el a műszerfalat. Indítani billenő kapcsolóval kell, a kormánytól jobbra az ötfokozatú ZF sebességváltó fényes, tömör markolata. Jól látszik a csupasz alumínium monocoque váz

Az XJ13 főtervezője az a Malcolm Sayer volt, aki a C-, D-, és E-Type típusokkal addigra már maradandót alkotott, de ez a versenykocsi akár élete főművének is tekinthető. Gyakorlatilag a középre megálmodott motor köré épített autót, az 5,0 l-es, V12-es két hathengeres, csupa alumínium, dupla vezértengelyes XK erőforrás összeépítéséből született, és alapnak tekinthető a későbbi Jaguar V12-esek történetében. Ezen a motoron alkalmaztak először tranzisztoros gyújtást, karburátorok helyett mechanikus Lucas befecskendező gondoskodott az üzemanyag ellátásról, és ami a legfontosabb, a szívórendszert hosszas kísérletezéssel fejlesztették, a jobb töltés érdekében kihasználva a belső áramlásokat. A 7600 1/perc fordulaton 510 LE-s gépet a Birminghamtől keletre lévő MIRA tesztpályán, valamint Silverstone-ban is próbálták, könnyedén futotta a 260 km/h-s tempót, aztán 1971-ben a média áldozata lett.

Látványnak sem utolsó a tizenkét szívócsöves, 5,0 l-es, 510 LE-s V12-es. Forgatónyomatéka 494 Nm 5500 1/perc fordulaton

A Jaguar ekkor mutatta be a korszerűsített, harmadik generációs E-Type-ot V12-es motorral, és úgy gondolták, ha már az XJ13 nem állhatott soha a Le Mans-i reflektorfényben, szerepeljen az E-Type reklámfilmjében. A forgatást a MIRA pályán végezték, a volánnál a tapasztalt gyári tesztpilóta, Norman Dewis ült, amikor az egyik kanyarban – állítólag lassú defekt miatt – a kocsi 225 km/h-s sebességnél instabillá vált, többször megpördült, és a pálya melletti szántóföldön landolt. Dewis sérülésekkel, de élve úszta meg a balesetet, a Jaguar totálkárosra tört. Szerencsére a gyár nem dobta ki a roncsot, hanem múzeumi célból 1973-ra rendbe hozatta, az Abbey Panels segítségével sikerült másolatokat készíteni a karosszériaelemekről, igaz, a motort kovácsolt helyett normál dugattyúkkal fűzték újra, így nem érte el a hajdani teljesítményét. Az élet azonban tartogatott még egy meglepetést.

Ennyi maradt belőle az 1971-es baleset után. A kabin fölött a hátulról előrecsapódott motorháztető-burkolat látható, háttérben egy Jaguar XJ Series I limuzin áll

Talán már felesleges mondani, de ez is balszerencsésen indult. A 2000-es évek elején, egy kisebb ütközésben újra megsérült a motor, és úgy tűnt, ezzel végleg megpecsételődik az XJ13 sorsa. A komoly szaktekintélynek számító, Jaguarokra specializálódott XK Engineering műhely viszont kihívást látott az autóban, a gyár rábólintott, és jól tette. A V12-es olyan mélyreható beavatkozáson esett át, hogy nem csak kijavították, de sikerült összeterelni mind az 510 lovat, és ha már nekiláttak, komplett munkát végeztek. 2007-ben, a Goodwood Festival of Speed találkozón végre ereje teljében, minden részletében kitűnő kondíciónak örvendve száguldott újra az XJ13, amely sokak szerint csak replika, hiszen 1971-ben alig maradt ép porcikája. Ettől függetlenül ez a Jaguar Heritage kollekció egyik éke, csak jeles alkalmakra veszik elő, legutóbb éppen a 93 éves Norman Dewis születésnapi rendezvényének fényét emelte.

Úgy megy, mintha jönne. A hátsó lámpák a Jaguar E-Type első szériájáról ismert alkatrészek, a fényezés sötétzöld, ez a klasszikus British Racing green

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Porsche 917 No.1

1969-ben, Genfben mutatta be a Porsche a 917-est, amely...

Kapható a májusi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW Isetta 300, Toyota tanulmányautók, folytatódik...

Oldtimer Show 2019

14. alkalommal rendezték meg az Oldtimer Show-t, Budapesten a...

Történelem: Jaguar XJ

Az utolsó Jaguar, amely még a gyáralapító Sir William...

Megjelent az áprilisi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW 320/6, Drauz karosszériák, Citroen 2...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás