Dukko

2014. február 1. szombat, 13:26

Chevrolet Corvette C1 - Sportos teher

Egy sportkocsi abból a korszakból, amikor a GM saját autószalont rendezett legújabb büszkeségeinek bemutatására. A C1 sztorijával tisztelgünk a típus előtt.

EX-122 jelzéssel ez a Corvette prototípus volt az 1953-as General Motors Motorama szenzációja – a díszléceken kívül szinte hozzá sem nyúltak, gyártásba küldték

A Corvette eredetileg egy hajótípusról kapta a nevét, és születésében kulcsszerepet játszott Harley Earl, a General Motors elsőként kinevezett vezető formatervezője, a vállalat későbbi alelnöke. Earl egyesek szerint zseni, mások szerint zsarnok volt, és az a hír járta, hogy hiúságból kettesével vette az öltönyöket, az irodájában átöltözött, így délután is úgy festett, mint akit skatulyából húztak elő. A Corvette előfutárának, az EX-122 prototípusnak az elkészítésére Ed Cole, a Chevrolet ügyvezetője adott engedélyt, miután Earl meggyőzte, hogy az általa Európában látottak alapján a GM-nek feltétlen szüksége van sportkocsira. A tanulmányt 1953. január 17-én New Yorkban, a Waldorf Astoria luxushotelben, a Motorama kiállítson mutatták be. Ezt az autószalont a GM a „saját anyagából” rendezte 1949-61 között, itt prezentálva exkluzív módon a tanulmányait, legújabb modelljeit, és a Corvette sikerét jól tükrözi, hogy június 30-tól már sorozatban gyártották.

Kezdetben csak ez a színösszeállítás létezett. 1955-ben egy Ford lett az ellenfél, és jelezte a veszélyt, hogy 700 Corvette ellenében 16 ezer Thunderbird talált gazdára…

Az első generáció, a C1 1953-62 között készült, összesen négyféle motorral. Kezdetben akadtak vele nehézségek, például azzal, hogy a 3,9 l-es, soros hathengeres, OHV vezérlésű, 150 LE-s Blue Flame motort – amely 1955-ben 5 LE-vel erősebb lett – eredetileg teherautókhoz fejlesztették a második világháború előtt. A nehéz öntöttvas blokk nem tett jót a 2590 mm tengelytávú, üvegszálas műanyag karosszériával rendelkező autó súlyelosztásának, a vezetési élményt tovább csorbította a kétsebességes Powerglide automataváltó, ráadásul megállni sem volt egyszerű a négy harmatgyenge dobfékkel.

1956-ig maradt az uszonyos hátsólámpa. V8-as motor esetén az első sárvédő Chevrolet felirata aranyszínű nagy V betűt kapott

3500 dollárért nem lehetett színt választani, az első évben gyakorlatilag kézzel összeszerelt 300 Corvette kizárólag Polo fehér külső, piros belső, fekete vászontető kombinációban létezett. Nagy szórást mutatott a minőség, sokan panaszkodtak beázásra, továbbá mechanikus váltót, erősebb motort, új fényezéseket szerettek volna. 1954-re a Corvette ára 700 dollárral csökkent, 3640 példány készült, ennek a mennyiségnek a kétharmada mégis a GM nyakán maradt, sürgős változtatásokra volt szükség.

Maradt a 13 pálca a gazdagon krómozott hűtőmaszkban, de 1956-tól új a frontrész, az oldalsó kontrasztos betét, és a hátulnézet sem utal már a Jet-korszakra

Ami a karosszériát illeti, 1956-ban új szélvédőt, front- és hátsórészt, két évvel később dupla fényszórókat és korszerűbb belsőt kapott, a kerek hátsólámpák 1961-ben jelentek meg. Kidobva az őskövület sorhatost, 1955-től beköszöntött a V8-as small-block korszak, egymást követve 4,3, 4,6 és a végén 5,4 l-es hengerűrtartalommal, 195-360 LE közötti teljesítménnyel – itt kell megjegyezni, hogy 1954-ben, kereskedői opcióval teljesítménynövelő Paxton kompresszort kérhettek az ügyfelek a Blue Flame motorhoz is. A háromsebességes kézi váltót 1956-ban, a négysebességest és az üzemanyag befecskendezést 1957-ben vezették be, utóbbi Európában is nagy szó volt, az utcai autók közül a Mercedes-Benz 300 SL dicsekedhetett vele.

Azonnal szemet szúr a négy fényszóró (1958-tól), de sok apró részlet is változott. Ekkor a rendelhető legerősebb 4,6 l-es motor 315 LE-t tudott, a karosszériát a hardtop tetővel könnyen télálló kupévá lehetett alakítani

Az 1962-ig gyártott C1 végül sikerrel indította el a Corvette mai napig, már a hetedik generációnál tartó, számtalan komoly hazai és nemzetközi sportsikerrel fényessé tett karrierjét. Az első szériából összesen 69 ezer példány talált gazdára, és állítólag az első 300 darabos, még Michiganben gyártott sorozatból kb. 200 kocsi jelenleg is gyűjtőknél van. A legértékesebbnek a Motorama kiállítás ősautóját tartják a szakértők, amely szerencsére az Atlantic Cityben található Kerbeck Corvette Museum, és nem a természeti katasztrófa sújtotta Bowling Green-i National Corvette Museum féltett kincse.

Ez volt az utolsó C1 variáció, dupla kerek lámpákkal, 5,4 l-es, befecskendezéses (FI), 360 LE-s V8-assal

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Kapható az augusztusi Retro Mobil!

A főbb témák: Citroen C4, Skoda 120 GLS, Mávaut-Ikarus...

Motorversenyek 1948-1971

Schwanner Endre, korszakának kiemelkedő technikaisport-fotósának hazai motorversenyeken készült fényképeit...

Elhunyt Lee Iacocca

Hosszan tartó súlyos betegség után, 2019. július 2-án elhunyt...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás