Dukko

2014. január 3. péntek, 22:14

Fejezetek a Le Mans-i 24 órás verseny történetéből - Hosszútáv

Győzelmek, rekordok, hősök, tragédiák és könnyek – Le Mans kezdetek óta a világ talán leghíresebb és legnagyobb presztízsű autóversenye.

5-ös rajtszámmal egy Chenard-Walcker Sport 3 Litre. Henri Toutée 1922-ben tervezett típusa egy évvel később történelmet írt: győzött az első Le Mans-i 24 óráson

1923. május 26-án, délután négy órakor esett az eső és erős szél fújt, de a zord időjárás nem befolyásolhatta az autósport történetének alakulását. 33 dübörgő kocsival elrajtolt az első Le Mans-i 24 órás „gyári túraautók részére kiírt állóképességi verseny” mezőnye, hogy rossz minőségű, hepehupás utakon száguldva, másnap délután érjenek célba. A 17,26 km hosszú, fő útszakaszaival háromszöget bezáró Circuit du Mans pályán kétfős csapatok küzdöttek, és 2209 km megtétele után – ami akkor 128 kört jelentett – a francia André Lagache és René Leonard kettőst intették le győztesként, hazai gyártmányú Chenard & Walcker Sport 3 Litre autóval. Később ilyen teljes francia siker még tíz alkalommal fordult elő, utoljára 1980-ban.

Dunlop gumiabroncsokon, 120 kört megtéve ez a Bentley 3 Litre Sport nyert 1924-ben. A brit Frank Clement társa John Duff volt, aki a mai napig az egyetlen kanadai győztes

A pálya alapjaiban ma is az ősi – az 1906-os első Grand Prix futamig visszavezethető – nyomvonalat használja, de kilenc évtized alatt 14 alkalommal módosították, utoljára 2007-ben. 1932-től él a Dunlop-kanyar és a Tetre Rouge közötti összekötőszakasz, amely cirka 4 km-rel kurtította meg, a 60-as évektől pedig új kanyarok közbeiktatásával próbálták lassítani az egyre gyorsabb autókat – erre szolgálnak a több lépcsőben kialakított Ford-, illetve Porsche-sikánok is.

Gentlemen, start your engines! Ma már csak a Le Mans-i versenyek nosztalgikus eleme a klasszikus, fűrészfogas rajt. A két Ferrari 121LM-nek nem termett sok babér, a 4-es számú az 52., a 3-as a 76. körben feladta a küzdelmet. Elöl 1-es rajtszámmal 4,5 l-es, V12-es Lagonda DP166 – ez a 93. körig bírta

Ugyancsak a 60-as évek közepén létesült a Bugatti Circuit, amely a Fordtól a Dunlopig a Le Mans-i pályát használja célegyenesként, majd belül kanyarogva alkot teljes kört. Sokáig a sebességet imádó pilóták álma volt a 6 km hosszú, közúti Ligne Droite des Hunaudiéres egyenes (amit Mulsanne-egyenesnek is hívnak a falu miatt), de a 90-es években, a 380-400 km/h-s tempó veszélye miatt a szervezők két lassítóval háromszor 2 km-es szakaszra darabolták.

1958-ban nyert, 1959-ben az összes kiesett, de egy évvel később már újra a Ferrari 250 TR-t ünnepelték a győztes olaszok. A kilenc maranellói sikerből összesen négyet ez a típus jegyez

Le Mans könyvterjedelmű történetéből kiemelendő néhány márka sikere, vagy éppen szomorú esete. Az első „zsinórt” a Bentley húzta be négy győzelemmel (1927-30), majd rögtön utána szintén négyet az Alfa Romeo (1931-34). Az 50-es években szépen szerepelt a Jaguar és a Ferrari – előbbi öt, utóbbi három elsőséggel -, aztán az olaszok rákapcsoltak: Enzo Ferrari ekkor Le Mans-t a Forma-1 elé (!) helyezte a rangsorban, és a hatos zsinórt (1960-65) eddig csak a 16 győzelmével abszolút csúcstartó Porsche tudta túlszárnyalni az 1981-87 közötti hetes rekordjával.

Le Mans fekete napja 1955. június 11. A képen jól látszik a 26-os Austin-Healey, pont mögötte rajtol a 20-as Mercedes-Benz 300 SLR. 35 körrel később összeütköznek, minden idők legsúlyosabb versenybalesetét okozva

1955 a németek fekete évének számít. A Jaguar D-Type-ot vezető későbbi futamgyőztes, Mike Hawthorn vakmerő boxkiállása következtében Lance Macklin Austin-Healey 100S kocsija a célegyenesben összeütközött Pierre Levegh 20-as rajtszámú Mercedes-Benz 300 SLR-jével. Ez utóbbi nagy sebességgel a közönség közé vágódott, kigyulladt, és a szétszóródó roncs 84 ember – és a pilóta Levegh – halálát okozta. A sérültek száma meghaladta a százhúszat. A stuttgarti gyár azonnal, vezető helyről visszahívta az autóit, az esztendő végén a Forma-1-ből is kiszállt, és évtizedekig nem versenyzett. Az utolsó „kétszemélyes” Le Mans-t nyerő páros 1984-ben a Joest Racing csapata volt (Klaus Ludwig és Henri Pescarolo, Porsche 956), míg az első trió 1979-ben állhatott fel a dobogó tetejére – érdekesség, hogy Klaus Ludwig ennek is tagja volt.

917K, a Porsche első világverő autója 1970-ben. Itt már a második győzelemért hajt a Dr. Helmut Marko és Gijs van Lennep duó 1971-ben, az általuk megtett 5335 km (397 kör) 2010-ig a leghosszabb Le Mans-i távnak számított – az 5410 km-es új rekordon az Audi ül

Bár a verseny 2013-ban a 90. születésnapját ünnepelte, a Le Mans-i futamok száma azonban tízzel kevesebb. A gazdasági világválság Franciaországot érintő hatásai miatt 1936-ban, sztrájk miatt törölték a versenyt, míg 1940-48 között a második világháború eseményei, illetve következményei nem tették lehetővé a megrendezést.

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Kapható az augusztusi Retro Mobil!

A főbb témák: Citroen C4, Skoda 120 GLS, Mávaut-Ikarus...

Motorversenyek 1948-1971

Schwanner Endre, korszakának kiemelkedő technikaisport-fotósának hazai motorversenyeken készült fényképeit...

Elhunyt Lee Iacocca

Hosszan tartó súlyos betegség után, 2019. július 2-án elhunyt...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás