Dukko

2013. november 30. szombat, 22:09

Van den Plas felépítmények - Hálózatban

Angliában és Franciaországban is volt műhelye a sikeres belga vállalkozásnak.

Mind az öt Le Mans-győztes Bentley és négyajtós utcai kivitelük, az 1929-es 4½ Litre Open Tourer is a Vanden Plasnál készült

1870-et írtak, amikor Guillaume Van den Plas megörökölte nagybátyja jól menő brüsszeli kovácsműhelyét, de az izzó vas kalapálását hamarosan bognárkodással váltotta fel. 1884-ben 19 munkással hintókészítő manufaktúrát nyitott Antwerpenben, és amikor a csapathoz három fia – Antoine, Henri és Willy – is csatlakozott, létrejött a későbbi világhírű karosszériaszabászat magja. Az első motoros kocsik felbukkanásakor, 1898-ban a család elindította a La Carosseri Van den Plas nevű céget, alapító okiratai szerint kifejezetten „automobilok kocsiszekrényeinek építésére”. Francia őstípusok, DeDionok és Berliet-k adták az alapot a későbbi hírnévhez, 1908-ban már 400 munkás készített évi 300 karosszériát, s a darabszám hamarosan 850-re nőtt. 1906-ban a két korai belga márkával, a Germainnel és a Métallurgique-kal Nagy-Britanniát is meghódították, éppen Theo Masui tüzérkapitány, az említett márkák angliai importőre segített az első szerény, londoni hídfőállás kiépítésében.

Antwerpenben több Cadillacet is átformáltak, köztük ezt az 1930-as V16-ost. A speciális Landaulette-ben heten fértek el

Az igazi terjeszkedés 1913-ban indult el, amikor a Warwick Wright-autógyár megvette egyik karosszérialicencüket. A műhely az első világháborúban az Aircraft Manufacturing Co. tulajdonába került, és harci repülőket épített. Kelendő portéka volt a jó képességű vállalat, többször is adták-vették, 1923-ban már 6000 fontért a Fox fivérek birtokolták, ők hívták életre a ma is ismert Vanden Plas (így, egybeírva) lemezszabászatot. Kiválóan és sikeresen startoltak, mert rögtön jött egy zsíros szerződés a Bentleyvel és a Rolls-Royce-szal. 1931-ig 700 bádog felöltőt készítettek a királyi márkáknak, és ez meg is hozta a többi rangos megrendelőt, az Armstrong-Siddeleyt az Alvist, a Lagondát és a Daimlert. Közben a belga anyavállalat is jól működött, ott főleg egyedi megrendelésre gyártottak felépítményeket, gyakran amerikai alvázakra is. 1924 és 1934 között a legfiatalabb Plasnak, a szerelővégzettségű Willynek saját karosszériás műterme és szalonja is volt Párizs egyik előkelő negyedében.

Álomautó: a felső tízezer sportkocsija volt az 1937-es Alvis Speed 25. 3,5 l-es 110 LE-s soros hatosa 160 km/óra végsebességgel vitte

A második világháború alatt a brit üzem újból vadászgépeket szerelt, de 1946-ban új vevő jelentkezett érte, érdekes elképzeléssel: az Austin a luxuspiacra készült. A stílusosan Princessre keresztelt nagy kocsi kasztniját a márka leányvállalataként működő Vanden Plas szerkesztette, a hathengeres 120/135A típus alapjaira. Az első két példányt II. Erzsébet kapta meg, a cég pedig sok évre a királyi garázsok egyik fő beszállítójává lépett elő. 1958-ban az Austin beleolvadt a közel 40 márkát tömörítő British Motor Companyba, majd a British Leyland-autóbirodalomba, így főszereplőnk a társulás házi szabóságává változott. A kingsburyi üzem olyan remekül működött, hogy nemsokára az általuk felspécizett kisszériás, luxuskivitelű Austinok, Morrisok és Roverek már önálló Vanden Plas típusnéven futottak.

1968-ig gyártották a kézi összeszerelésű Princesst, ilyen lekerekített felépítménnyel. 4,0 l-es felülszelepelt, hathengeres mozgatta a kéttonnás limuzint

A mamutkonszern bukásával egyik tagja, a Daimlert is birtokló Jaguar lett a tulajdonos. A nagymacska legrangosabb autóinak tartogatta a valamikor saját jogú autógyár nevét: a Vanden Plas a luxuskivitelű Jaguarok jelzése lett. Az 1968-ban debütált Daimler DS 420-as valójában az addigra négy generációt megért Princesst váltotta, a Buckingham-palotába is jutott belőle jó sok. A hetvenes évektől a már csak papíron létező patinás vállalkozás gyorsan az üzleti és a nemzeti érdekek játékszerévé vált, a Kingsbury Lane-i üzemet 1979-ben bezárták, az értékes márkanév pedig a Rover-csoporthoz került, a Jaguarnak megtiltották a használatát, de csak a szigetországban. A Ford és a kínai Nanjing Automobile is ringbe szállt a jogokért, végül megosztoztak: a Ford megkaparintotta a Rovert és rajta keresztül a céget, a kínaiak pedig az összes többi (USA-n kívüli) névhasználati jogot. Az utolsó Vanden Plas nevet viselő személyautó egy Rover 75 Saloon volt, 2002-ben.

Daimler DS 420 – 1992-ig 4116 példány készült, a brit, a dán és a svéd királyi udvarban is szolgált, de a bermudai és a tasmán kormányzónak is volt

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Kapható a novemberi Retro Mobil!

A főbb témák: Opel Manta, Volga prospektusok, Chrysler 65,...

Peugeot L45 (1914)

Az 1910-es években a Peugeot komoly erőt képviselt az...

Aston Martin DB3S

Az Aston Martin idén ünnepli egyetlen abszolút Le Mans-i...

50 éves a Ford Capri

1969 izgalmas esztendő volt: a hírek szerint ember lépett...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás